Menjars de gent de ploma
El cor blanc, pelut i pelat, de les carxofes –una flor– alimenta els dits que duen la lletra forta i un dels discursos literaris autobiogràfics més potents de la premsa isolada: Enrique Lázaro
El cor blanc, pelut i pelat, de les carxofes –una flor amb moltes fulles– alimenta els dits que duen la lletra forta i un dels discursos literaris autobiogràfics potents de la premsa isolada: Enrique Lázaro tria i cuina els vegetals perquè és acadèmicament expert en plantes i fruits. Ho llegeix tot, entotsolat, d’amagat construeix un relat radical i sentimental fent peces de diari a Última Hora, d’on mai no ha volgut partir. Menja i escriu segons els cicles del cos, el camp i del mercat. Un rar sense remei que estima l’all, el whisky, la lletra que dura, el futbol bo i l’NBA a deshores. Expoeta jove i exnovel·lista, dues classes passives excel·lents mai no desfila a les passarel·les.
La descoberta pagesa de les carxofes a la metròpoli, al forn –saboroses, minerals i de blanc tendre–, sempre queda associada al guiatge de Guillem Frontera, escriptor polivalent que ja als 70 del segle XX duia brúixola i servava secrets de les coses, la gent i els temps. Frontera n’ha dit la seva i algun detall a Paisatge canviant amb figura inquieta interrogatori de Pere Antoni Pons i, també, al documental Vida i mort d’un arquitecte de Miguel Eek per IB3, sobre el crim de Pep Ferragut. La víctima/protagonista era senyor d’església i poder –omplí l’illa de bones esglésies, alguns xalets i prou hotels–, un gai secret als 60 que denuncià corrupció a la cúpula local del sistema arquitectònic franquista. L’escena final del crim a Frontera la recreà a Cada dia que calles, abans que l’atrevit de Sicília sense morts, més novel·la que fets.
Frontera, ploma segura de tele i diari també, ara a l’Ara, a Barcelona adesiara trobades amb aleshores autors novells, ja amb signatura i mesura certes. Gestionà la primera entrevista a Biel Mesquida –ultratrencador, menjador de caragols que tenia gran mare i cuinera a casa, na Margalida Sancho, evocada en el receptari que creà i dibuixà Variacions que dissenyaren son fill Pep-Maür Serra i Pedro Oliver. Mesquida és matèria delicada, ara al punt dels 70 anys, adesiara llépol, hiperactiu, punyent i activista, un punt estrella.
Guillem Frontera adreçava també a la primera coneixença al Diario de Mallorca de l’acadèmica i catedràtica –i aleshores PNN de l’UAB, l’Autònoma– Carme Riera, triomfadora sempre, una figura de barra prima i selecte als menjars domèstics. Riera, abans d’ara, citava per les trobades d’estiu amb Joan Miquel Roca Fuster, pintor barroc i de vels, menjador, amant de l’òpera, bevedor, hipocondríac, que fou trencador amb els retrats de la Beata o Sara Montiel. El tan prolífic en teatre i cineasta Martín Garrido ha fet una quasi biografia memòria privada, oportuna i dura, sobre Roca Fuster Esbozo de una absurda vida. Roca espipellava al mercat del peix i podia viure d’haver sortit a la portada La Vanguardia amb un quadre de Sant Jordi al palau de la Generalitat (temps enrere).
En aquesta òrbita de mallorquins a Barcelona hi era present com la lluna na Maria del Mar Bonet, tutelada pel seu ull tecnològic i estimat amic, en Toni Catany. El retratista, bona gent, fidel de confiança de Ca l’Isidre al seu barri, cuina catalana i no barata. Catany gaudia i espipellava, amatent, cuinats i verdures, com s’usava entre alguna gent del pla eixut i ric de Llucmajor.
Les carxofes, a la judia i a la romana, són cosa del misser Miquel Capellà que era/és un bon cuiner-narrador-diletant de coses properes i llunyanes, capaç de tenir al costat a taula al gran Paco de Lucía, a Pasqual Maragall sencer i cap clar, cineastes cubans, ambaixadors, gent de poder o anonimat. Capellà i Lázaro escriuen al mateix diari. Estimen les carxofes i mai no s’han vist; així és Mallorca. L’articulista Lázaro va fer una guia de butxaca com un atreviment, als anys 80, Mallorca a la carta, amb el seu coral amic, el metge psiquiatre Miquel Roca –que era bon articulista– i un altre autor anònim. Miquel Roca gaudia de les més curioses sobrassades velles de Mallorca (de Muro), ell fou selecte tastador de vins i innovador explorador d’aventures i eixides, entre carxofes i ensalades, trempós i pa amb olis. Tot al passat, gairebé.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.