_
_
_
_
postal / vic
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

Tot el que entenem d’una ciutat com Vic

Potser la unió de Miquel Llor amb la ciutat serà relegada pel jardí i pels plats de La Ciutat dels Sants

La Ciutat dels Sants
Terrassa del bar-bistrot La Ciutat dels Sants, que s'ubica a la capella particular del recinte modernista de la Casa Ricart. Montse Capdevila

Si dic “la ciutat dels sants” tothom pensa en Vic. I en un determinat Vic. Diferent del Vic skater i de rutes nocturnes d’Els murs invisibles de Ramon Mas. Diferent de la negra nit i l’autodestrucció de l’Òpera àcid de Miquel Creus. Ara també es pot pensar en un restaurant. O per ser precisos, en un gastrobar. Abans d’anar-hi, vam fer cap a la biblioteca Pilarín Bayés, un lloc fantàstic, que ha tingut la vista de situar-se on està situat: en un barri a l’altra banda del riu Gurri —el riu dels inconscients, que en diu l’escriptora Maria Dolors Orriols—, en un barri amb força immigració; i amb l’oficina d’atenció al ciutadà a la planta baixa. Detalls d’aquesta mena poden passar desapercebuts però, segons com, són determinants. Quan hi entrem, el petit de casa està més fascinat amb el mobiliari que amb els llibres de primeres lectures que li oferim. El mobiliari i una gran pantalla que anuncia l’oferta cultural. La pantalla ens boicoteja. De quantes coses no serem veritablement conscients, d’aquí a uns anys, sobre l’efecte de les pantalles? El petit de casa tampoc para atenció al mural de Pilarín Bayés que hi ha a la planta infantil. Ja arribarà el dia que s’hi entretindrà. En canvi, ara, amb una perspicàcia detallista fulgurant i un gest furtiu, s’apropia de la clau del calaix d’una bibliotecària.

Un cop retornada la clau, travessem el pont sobre el Gurri. En aquesta hora i dissabte de mercat és un trànsit de colors i embalums diversos. Ens instal·lem al jardí de La Ciutat dels Sants, no gaire lluny de les Adoberies, que han començat a rebre visites guiades. Però avui tenien ple. Un nou eix d’activitat s’obre pas a la ciutat, com una nova atracció. Què entenem, del que hi veiem i dels plecs anteriors que guarda? Quan les grans ciutats militen en el gran esdeveniment, en ser un mer escenari, quin paper tindran les ciutats mitjanes?

Mural a la Biblioteca Pilarin Bayés de Vic.
Mural a la Biblioteca Pilarin Bayés de Vic.Marc Sanyé

La Ciutat dels Sants és a l’antiga capella de la Casa Ricart. I els noms dels plats li fan l’ullet: habemus papas, pebrots del perdó, croquetes de sant Oriol Pistolero, beneïdes gambes a l’allet... Jocs que em fan riure mentre em llepo els dits amb una hamburguesa La Pecadora. Al jardí, veig un home desplegant el catàleg d’encants previsibles amb una dona, veig una dona que plora amb una altra dona i una altra que li explica projectes a una amiga, una família amb canalla bellugueta... Són com la ciutat: en veiem una punta, en suposem històries a partir de la cara que ens ensenyen en aquell moment. Però potser la vista l’erra i la realitat no és el que em sembla. I potser, com la biblioteca Pilarin Bayés, com la renovació de les Adoberies, el plor, la seducció, els projectes obren un canvi que ara resulta impensable. Potser la unió de Miquel Llor amb la ciutat serà relegada pel jardí i pels plats de La Ciutat dels Sants. I no, ara ja no cal que ens perdoneu els pecats.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Rellena tu nombre y apellido para comentarcompletar datos

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_