Barcelona retirarà la Medalla d’Or a Martín Villa
L'Ajuntament desestima el recurs de qui va ser l'últim governador civil durant el franquisme


La Comissió de Presidència de l'Ajuntament de Barcelona ha acordat desestimar el recurs de l'últim governador civil de la província durant el franquisme Rodolfo Martín Villa, amb el qual qui també va ser ministre pretenia evitar la revocació de la Medalla d'Or de la Ciutat que li van concedir el 1976. La desestimació, que es ratificarà en el ple de la setmana vinent, ha obtingut els vots dels grups municipals de Barcelona en Comú, Demòcrata, ERC i el PSC. Ciutadans i la CUP s'han reservat el vot per al ple del 31 de març. El PP hi ha votat en contra i ha criticat "la voluntat de revisar la història i confrontar els ciutadans" del govern municipal.
Les al·legacions de Martín Villa –en les quals defensava la seva contribució a la democràcia, segons fonts municipals– han estat rebutjades pels informes del comissionat de Programes de Memòria i dels Serveis Jurídics municipals.
El portaveu del govern de l'alcaldessa Ada Colau, Gerardo Pisarello, ha defensat que la retirada de la medalla és "un acte de justícia" i ha recordat "l'exercici d'un càrrec franquista de Martín Villa, des del qual va ser responsable de repressió política i tortures". Pisarello també ha recordat que Martín Villa era ministre de Relacions Sindicals el 1976, quan es va produir "la massacre de treballadors" durant una assemblea a Vitòria, en la qual els obrers tancats en una església van ser gasejats i va haver-hi cinc morts. "L'Ajuntament postfranquista li va concedir la medalla 27 dies més tard, quan, com cantava Lluís Llach, encara ressonaven les campanes", ha afirmat.
Durant el mandat de Colau, el govern ha impulsat la retirada de dues medalles d'or de la ciutat: a l'expresident de la Generalitat Jordi Pujol i a Cristina de Borbó.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Sobre la firma

Arxivat A
Últimas noticias
Petro señala que el ELN fue blanco de un ataque de Trump en Venezuela: “Tememos que mezclan allí la pasta de coca para hacerla cocaína”
Veracruz dicta prisión domiciliaria de un año contra el periodista detenido inicialmente por terrorismo
Un petrolero perseguido por Estados Unidos en el Caribe pintó una bandera rusa en un intento de escape
La Ley Silla en Ciudad de México y Estado de México: un derecho que avanza de forma desigual
Lo más visto
- La Audiencia Nacional avala la decisión de Robles de retirar el nombre de Franco a una bandera de la Legión
- La auditoría de los pagos del PSOE descarta la financiación irregular, pero cuestiona gastos reembolsados a Ábalos
- Villamanín se instala en el limbo tras la crisis de la lotería y a la espera de acordar qué hacer con el Gordo: de momento, no hay denuncias
- Los ‘tickets’ que Ábalos pasó al PSOE: una comida para nueve en Navidad, “un menú” de 332 euros y cenas en distintos sitios a la misma hora
- El mundo no empeora, mejora: 44 buenas noticias para empezar 2026 con optimismo




























































