_
_
_
_
40È ANIVERSARI DE QUADERN
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

El ‘Quadern’ que cal

Sortir a Catalunya era afermar l’aposta editorial a favor de l’autogovern, la llengua i la pluralitat cultural

Lluís Bassets
QUADERN
Els diaris de gran difusió no tenien en aquell moment un suplement en català.

Un diari que s’editi, imprimeixi i distribueixi a Catalunya s’ha d’escriure en català. O com a mínim, també en català. Això que ara sembla una obvietat, no ho era en absolut l’any 1982, ara fa exactament 40 anys, quan no hi havia premsa digital. Els diaris de gran difusió que s’editaven aleshores a Catalunya, que ja només eren dos en aquell moment, no tenien planes i encara menys una quadernet sencer, un suplement, en català. Si tampoc atenien gaire la cultura en general, una secció que pròpiament va ser EL PAÍS qui la va propulsar, a sant de què havien d’atendre la cultura catalana amb espais propis i amb una atenció específica?

L’arribada d’EL PAÍS a Catalunya va ser tot un esdeveniment. Mai abans una capçalera fundada i editada a Madrid havia gosat entrar en territori català, i EL PAÍS ho va fer sense complexos, amb tots els mitjans que calia: una redacció sencera, una planta amb les rotatives per imprimir el diari, una de les primeres redaccions informatitzades i sense les pesades i sorolloses màquines d’escriure, i un sistema de transmissió de les planes via satèl·lit que va permetre la primera experiència de multiimpressió a Espanya, molt abans de la transició digital, el web, les xarxes socials i el declivi del paper.

Tot això es devia a un fenomen d’ampli abast comercial: EL PAÍS, com a diari nascut després de la mort del dictador Francisco Franco, amb una oberta vocació de modernitat, ja tenia un potentíssim mercat de lectors i d’anunciants a Catalunya, resultat del seu paper crucial en la Transició política i en la construcció de la democràcia constitucional i l’Estat de les autonomies. Sortir a Catalunya, on les vendes eren ja extraordinàries, era consolidar el lideratge hispànic i afermar l’aposta editorial en favor de l’autogovern, la recuperació de la llengua catalana, la pluralitat lingüística i cultural, a Espanya i a Catalunya, i també la bicapitalitat espanyola compartida entre Madrid i Barcelona. Calia explicar-ho, defensar-ho en els articles i també aplicar-ho a la pràctica.

L’equip fundador, encapçalat per l’enyorat Antonio Franco, un dels millors directors de la història del periodisme català, ho va tenir clar des del primer dia: cal un suplement cultural en català, cal Quadern. Aquella convicció va ser rebuda de forma desigual: alguns col·legues dels grans mitjans d’aleshores, que després han destacat pels seus abrandaments nacionalistes, hauran oblidat de segur els seus sarcasmes i la seva indiferència. Durant molts anys, potser inclús ara mateix, les planes de Quadern han estat les de més difusió històricament en català, especialment quan sortien en diumenge —una tradició recentment recuperada—, el dia de la setmana de més vendes, que a Catalunya podien superar llargament els cent mil exemplars a l’època dels diaris en paper.

Els mèrits de l’edició catalana d’EL PAÍS van molt més enllà de l’aportació que significa Quadern, amb el seus milers d’articles i centenars de firmes on es troba el bo i millor de la literatura i del periodisme català, des de Joan Ferraté i Narcís Comadira fins a Valentí Puig i Jordi Llovet. Amb aquella operació empresarial es va construir un pont periodístic entre Madrid i Barcelona com mai havia existit, amb riquíssims resultats a banda i banda. EL PAÍS Catalunya va ser un planter de talents periodístics, per al diari i per als mitjans en general: directors, corresponsals, articulistes... I sobretot, un estímul a la competència, a l’excel·lència i a la pluralitat periodístiques que va sacsejar una societat encara força conformista.

Tot i haver nascut a Madrid, tot just sis anys abans de començar l’aventura catalana, la projecció a Catalunya era part de la vocació fundacional d’EL PAÍS com a eina d’integració espanyola i europea, que és la que ha donat sentit i orientació a la seva línia editorial, projectada envers el món global i especialment les Amèriques. En el món digital del segle XXI, Quadern és precisament un instrument de màxima universalitat que trasllada al món sencer els continguts en català a través del lideratge digital del seu web en espanyol i en anglès. Perfectament local i global a la vegada, com correspon a la nostra època.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Lluís Bassets
Escribe en EL PAÍS columnas y análisis sobre política, especialmente internacional. Ha escrito, entre otros, ‘El año de la Revolución' (Taurus), sobre las revueltas árabes, ‘La gran vergüenza. Ascenso y caída del mito de Jordi Pujol’ (Península) y un dietario pandémico y confinado con el título de ‘Les ciutats interiors’ (Galaxia Gutemberg).

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_