Guillem
A la pel·lícula no s’hi idealitza res, ni es maquilla la violència feixista que s’ha naturalitzat i protegit en un Estat que encara s’agafa a la Transició per no haver de confrontar segons quins vespers
No m’ho tinguin en compte, però fa un cert temps vaig veure la primera temporada de La casa de papel. Com a thriller nacional funciona prou bé, està farcit de gent guapa i sempre ve de gust veure un bon robatori intel·ligent. El que em va cridar l’atenció, però, és que, a l’hora d’inventar un passat antifeixista al personatge del Professor, el líder intel·lectual del grup, els guionistes haguessin d’anar fins a Itàlia. Suposo que posar-li un avi partisà va servir per a dues coses importantíssimes: justificar la utilització del Bella ciao a la banda sonora i enriquir una segona ficció: la que sosté que, a Espanya, no hi ha hagut quaranta anys de franquisme, o que el franquisme no va tenir res a veure amb el feixisme europeu.
Naturalment, els guionistes poden imputar els avis que vulguin als seus personatges, però la tria suggereix que aquí no n’hi va haver cap, d’oposició mistificable, i que als locals ens fa falta pentinar la història italiana per trobar alguna resistència heroica a una dictadura repugnant.
El franquisme segueix sent un tabú per a les ficcions comercials, òbviament. Però la ficció té una manera interessant de treballar amb els tabús: els substitueix o els desplaça. El que és important, aquí, és veure què s’hi posa, al seu lloc, i quina funció se li demana que representi. En el cas de La casa de papel, el partisà (o, en la versió intertextual, el republicà) funciona simplement com a significant d’una resistència política que ara es reescriu en el llenguatge del tardocapitalisme. La lluita, ens venen a dir, és contra el mercat i la moral de tauró d’especuladors i brokers. El lladre és el revolucionari, el radical, i aquí s’hi nota el segon desplaçament: com que no hi ha franquisme, a Espanya, podem plantejar un món on l’únic enemic ideològic sigui el capital. Com si Vox o Ciutadans no campessin pel ring nacional, vaja.
Penso en tot això després de veure La mort de Guillem, de Carlos Marquès-Marcet, als Girona. La pel·lícula explora de manera brillant i devastadora l’assassinat de Guillem Agulló des de la perspectiva de la família, i de les esbarzerades complexitats emocionals, morals i polítiques de sobreviure’l. No obstant, l’èmfasi íntim de la pel·lícula no es fa servir d’excusa per eludir l’odi ideològic de l’assassinat. No, a La mort de Guillem, l’assassinat es tracta com això, com un assassinat, i a Guillem no se’l dissol en un jove propens a les baralles que va tenir la mala sort d’etc. La intimitat dels Agulló és un drama polític de primer ordre. A la pel·lícula no s’hi idealitza res, ni es maquilla la violència feixista que s’ha naturalitzat i protegit en un Estat que encara s’agafa a la Transició per no haver de confrontar segons quins vespers. A la Transició, o als avis partisans, segons si es volen complaure electors o audiències.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.