Herbaris contemporanis
Paul Daly exposa a Can Framis les seves obres creades amb heures, fulles de col, enciams, porros, kiwis i arrels
Des de l'edat mitjana però, sobretot, des dels segles XV i XVI, van proliferar els herbaris: col·leccions i compendis d'herbes, plantes i flors amb el propòsit de descriure-les i facilitar-ne l'estudi. Abans i ara, el mètode de crear-los és semblant: després de dessecar-les mitjançant pressió entre plecs de paper, s'enganxen en làmines i quaderns per conservar-les. Aquest senzill mètode és el que va permetre difondre els descobriments realitzats en exploracions per territoris desconeguts.
Però aquestes espècies naturals poques vegades han estat tractades com a elements per crear obres d'art. L'arquitecte i artista Paul Daly (Liverpool, 1963) ho ha fet després d'investigar i explorar les possibilitats de les fulles d'heura, col, iuca, enciam, porro verd, col vermella, castanyer, auró i faig, entre moltes altres, però també carbassons, kiwis, pastanagues, xirivies tallades en fines rodanxes i peladures de taronja, pell de ceba, a més de branques i arrels fines. Daly aconsegueix –mitjançant la descomposició d'aquests materials orgànics després d'interrompre l'acció de bacteris que les destruirien– donar-los una dimensió fins ara desconeguda i crear obres exquisides i fràgils, tant en forma plana com escultures de tres dimensions, una mena de collages abstractes plens de textures i colors.
Atret per la figura d'Antoni Gaudí i de Mies van der Rohe, Daly va arribar a Barcelona amb 19 anys quan era estudiant d'arquitectura. Aviat es va sentir atrapat pels carrers d'aquesta ciutat, com un dels passejos més icònics, la Rambla, que va inspirar la seva obra Rambla (Senescense) creada amb fulles d'heura i arrels, metall i resina, en la qual l'artista fa una lectura arquitectònica del passeig, amb arbres fent de columnes.
La peça va ser guardonada el 2018 amb el Premi d'Escultura de la Fundació Vila Casas i ara està instal·lada al centre d'una de les sales de Can Framis acompanyada de gairebé una vintena de peces en la que és la primera mostra monogràfica d'aquest artista, Living matter (Matèria viva), comissariada per Glòria Bosch (fins al 19 de gener). Totes les peces estan carregades de misteri i poesia. És com si el temps s'hagués aturat per sempre, com si fulles i arrels es trobessin dins d'una gota d'ambre que les pot conservar durant milers d'anys.
Com passa en el mitjà natural –la llum és necessària perquè plantes, arbres i flors visquin–, la il·luminació, mitjançant la creació de caixes de llum, és fonamental per poder apreciar la transparència i totes les possibilitats d'aquestes obres de Daly que adquireixen vida pròpia.
Coincidint amb la nova mostra, el fons de pintura catalana contemporània de la Fundació Vila Casas ha presentat nova disposició, incorporant les últimes adquisicions; un 35% del total que s'exposen, ja que el mecenes adquireix una mitjana de 25 obres l'any i feia dos que no es renovava. Ara s'exposen 350 peces de les 2.000 que formen part del fons. Entre les noves adquisicions, obres de Modest Cuixart, Joan Ponç, Jordi Fulla, Vicenç Viaplana, Manuel Duque, Perejaume o Hernández Pijuan, entre molts altres.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.