El Sónar+D busca donar imatge al so
Es presenta a Barcelona el programa tecnològic del festival, que aposta per la formació, amb 35 conferències i classes magistrals i 20 tallers
El festival de música avançada de Barcelona, Sónar (del 17 al 20 de juliol), pretén convertir-se, a través del Sónar+D, en una autèntica universitat d'estiu. El codirector Ricard Robles ha insistit aquest dimecres al matí, en la presentació de la setena edició del congrés de tecnologies creatives, en el seu vessant formatiu, que aposta per "difondre, compartir i crear coneixement" com una autèntica "summer school" de les arts tecnològiques. "En aquests set anys de Sónar+D hem demostrat que el Sónar no és només el que els passa a 20.000 persones a les nits, sinó que, a més, és un espai per compartir i aprendre", ha comentat el comissari de Sónar+D, José Luis de Vicente.
"Aquest espai d'intercanvi i d'aprenentatge ja és una nova dimensió en la qual l'experiència ens portarà a ser cada vegada menys observadors distants per reinventar formats d'exposicions, narracions audiovisuals i concerts", ha dit De Vicente, destacant la importància de la innovació en el festival.
Pressupost i més xifres del Sónar+D
El pressupost del Congrés de Tecnologies Creatives del Sónar és semblant al de l'any passat: 1.650.000 euros. El 25% procedeix de l'Ajuntament de Barcelona, l'ICEC (Generalitat) i del programa Europa Creativa, de la Unió Europea; el 13%, dels patrocinadors; el 60% restant, de recursos generats pel mateix esdeveniment.
S'espera que acudeixin al Sónar+D prop de 20.000 persones i més de 5.000 professionals de les indústries creatives.
2.100 empreses de 60 països
35 conferències i classes magistrals
20 tallers
Més de 200 participants de 20 països
Més de 100 activitats
5 hubs expositius amb més de 25 projectes
10 techshows als escenaris del Sónar
21 startups participaran en el programa creat en col·laboració amb 4YFN (4 Years From Now)
5 peces audiovisuals en format fulldome a Sónar 360º
La primera jornada, el dimecres 17 de juliol, s'obrirà amb una xerrada entre dos dels "herois del Sónar+D" (en paraules del comissari De Vicente), Robert del Naja, productor, raper, artista visual i street artist a més d'ideòleg de Massive Attack, i Andrew Melchior, chief technical officer de la banda de Bristol i col·laborador d'artistes com Björk o David Bowie. Tots dos compartiran les seves idees sobre com es poden connectar música i tecnologia fins a anar molt més enllà del format "físic" d'un concert. L'aplicació de les tecnologies més innovadores es posa al servei de l'art per ampliar les seves fronteres.
La intel·ligència artificial (IA) es presenta en aquesta edició ja com una eina per a la creació artística: "El 2017 vam començar a parlar de la intel·ligència artificial", ha recordat el comissari de Sónar+D. "L'any passat ja vam presentar exemples concrets. I aquest any tindrem artistes que portaran a la pràctica la intel·ligència artificial". Es tracta, per exemple, de Holly Herndon i els seus col·laboradors Mat Dryhurst i Jules Laplace, que compartiran el procés de gestació de Spawn, l'assistent d'IA amb el qual han compost el seu nou disc Proto, amb cantants reals i robotitzats en concert. El japonès Yukiyasu Kamitani, de la Universitat de Kyoto, recrearà les imatges que genera el nostre cervell, capturant la nostra activitat neuronal.
En el mateix camp es mouen Hamill Industries, que presentarà el seu primer techshow, en el qual desenvolupen un programari per representar els nostres propis sons. "El que escoltem és el que veiem; intentem explicar visualment relats assistits per la tecnologia", ha comentat l'artista Anna Díaz, que intenta fer de la melodia un espectacle també visual.
Un altre dels creadors d'experiències destacats en aquesta edició és l'estudi interdisciplinari teamLab, que està revolucionant el concepte d'exposició amb projectes multisensorials, o el col·lectiu d'artistes immersius Marshmallow Laser Feast.
La computació quàntica també entra en escena, amb la física i artista Libby Heaner o amb el Barcelona Supercomputing Center, que ha desenvolupat el seu primer superordinador quàntic, tot i que no es podrà portar al Sónar (pesa més d'una tona).
La Capella del Macba acollirà el concert de l'última obra de Christian Marclay, un artista pioner en la creació de peces audiovisuals a partir de fragments d'altres pel·lícules, a qui el museu dedica una exposició centrada en les seves composicions sòniques.
L'escena de creadors espanyols estarà representada, entre d'altres, per Nomada Studio, autors del premiat videojoc Gris, i la productora barcelonina Canada, una de les tres més importants del món, segons José Luis de Vicente, que farà una pel·lícula d'animació de creació col·lectiva en què podran participar tots els assistents al Sónar.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.