_
_
_
_

La ‘guerra’ de Sixena continua després de la treva d’agost

El Museu de Lleida presentarà al·legacions per impedir que 44 obres surtin del centre i Aragó torna a demanar que la policia se les emporti

José Ángel Montañés
Tres de les peces de Sixena en litigi que es conserven al Museu de Lleida.
Tres de les peces de Sixena en litigi que es conserven al Museu de Lleida.Javier Martin

L'arribada del mes d'agost va donar una treva a la guerra pels béns de Sixena, els 44 objectes del Monestir de Villanueva de Sixena que la comunitat d'Aragó reclama a la de Catalunya als jutjats (amén de les pintures de la sala capitular que s'exposen al MNAC i que són objecte d'un altre plet aferrissat). El fet que l'agost sigui inhàbil judicialment va fer baixar la intensitat, però amb el canvi de mes els dos bàndols tornen a recuperar el to anterior, tal com s'ha viscut aquest divendres a un costat i l'altre de la frontera: a la mateixa hora en què estava reunit, de forma extraordinària, el Consorci del Museu de Lleida, amb els màxims representants de cadascuna de les administracions: Generalitat, Consell Comarcal del Segrià i Ajuntament, Bisbat i Diputació de Lleida, amb el propòsit d'idear la propera estratègia; des d'Aragó es tornava a demanar, i ja són gairebé 25 les vegades, que la jutgessa d'instrucció número 1 d'Osca autoritzi l'ús de la policia per emportar-se les obres a Aragó per la força. Res ha canviat, doncs, i el conflicte garanteix una tardor calenta, ple de frecs, amenaces i acusacions.

El 12 de juliol passat, l'Audiència Provincial d'Osca va crear un nou escenari després d'admetre al consorci del Museu de Lleida com a part activa en el litigi. “Hem acordat presentar unes al·legacions polièdriques, fruit del consens de totes les parts. Volem explicar-nos i dialogar", ha afirmat el conseller de Cultura, Lluís Puig, després de la reunió, a les portes del museu lleidatà. Sense especificar les al·legacions que presentaran a Osca, ha fet esment que en els “gairebé deu anys del museu s'havia complert amb la Llei de Patrimoni espanyol, català i la Llei de Museus”; ha assegurat que espera que el conflicte acabi amb un “final bo”, que passa perquè es reconegui “la unitat de la col·lecció, perquè el contrari seria obrir la caixa dels trons i tindria una gran repercussió”. Puig ha insistit que l'adquisició de les peces és correcta, ja que es compta amb “la documentació administrativa, l'autorització del Vaticà i la història del coneixement de l'Estat espanyol dels moviments i trasllats d'aquests objectes”. “Si la Llei de Patrimoni no ha estat declarada anticonstitucional és perquè no està feta per anar contra ningú ni contra cap territori”, ha assegurat. També ha preguntat “S'imaginen que Egipte reclamés les tombes al museu de Torí?”.

Lluís Puig dirigint-se als mitjans, després de la reunió del consorci del Museu de Lleida.
Lluís Puig dirigint-se als mitjans, després de la reunió del consorci del Museu de Lleida.J. Á. M.

Si hi ha alguna cosa que el conseller no vol imaginar, ha assegurat, és la foto de la policia judicial entrant al museu de Lleida i emportant-se les peces a Aragó. “Faré tot el possible perquè aquesta foto, que molts tenen en ment, no es produeixi”, ha dit davant la resta d'autoritats, matisant una altra frase que ha realitzat en els últims dies: “Les peces no sortiran mentre sigui conseller”.

Just el contrari és el que es vol des d'Aragó. Després de demanar que el mes d'agost fos hàbil i que no es posposés l'ús de la força pública per recuperar unes peces que consideren “espoliades”, “robades” o “segrestades”; cosa que la jutgessa no va autoritzar, aquest divendres els serveis jurídics d'Aragó, van tornar a demanar al jutjat de primera instància número 1 d'Osca “que amb caràcter immediat” s'entri al Museu de Lleida per “confiscar” els 44 béns, seguint amb el vocabulari bèl·lic amb el qual s'ha vist esquitxat aquest conflicte. Des de la conselleria s'ha insistit que l'“operatiu està llest” per anar a recollir-les.

Puig, valorant la pressió a la qual està sotmesa la jutgessa pel govern d'Aragó i l'Ajuntament de Sixena que insisteixen que Carmen Aznar permeti l'ús de la policia, ha dit: “A ningú li agrada treballar amb pressió, sinó amb la tranquil·litat i serenitat que es mereix”.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_