_
_
_
_

Google porta el poder creatiu de la intel·ligència artificial al Sónar+D

El congrés tecnològic creix per explorar noves formes d'expressió artística

Jordi Pueyo Busquets
Projecte 'The Timekeeper', al Sónar+D 2016.
Projecte 'The Timekeeper', al Sónar+D 2016.Albert Garcia

La realitat virtual i la intel·ligència artificial van ser protagonistes fa un mes del Mobile World Congress, en una trobada anual que demostra cada any amb més força que la tecnologia ho engloba quasi tot. També la creació. Les dues disciplines que persegueixen simular a través de la informàtica la realitat i el raonament humà seran també dos plats forts del Sónar+D, el congrés tecnològic paral·lel al festival de música electrònica, que aquest any —del 14 al 17 de juny— s'expandeix i durarà un dia més que el mateix Sónar. Dos alts càrrecs de Google presentaran projectes com un programa capaç d'alterar una imatge fins a plasmar un concepte —pot transformar un paisatge en un gat— o un algoritme capaç de fer tasques de comissari d'art.

El comissari de machine learning a Google Artists+Machine Intelligence (AMI), Kenric McDowell, serà un dels convidats del gegant informàtic. El seu projecte uneix enginyers i artistes, que malgrat que pot semblar que es trobin en pols oposats, tenen establerta avui dia una simbiosi a l'hora de cercar noves formes d'expressió artística. La reproducció informàtica de les xarxes neuronals del cervell humà és una de les tècniques principals de la intel·ligència artificial. S'utilitza, entre d'altres coses, perquè els ordinadors aprenguin a reconèixer objectes.

Després d'un període d'entrenament, un ordinador és capaç de discernir coses. "Si és capaç de reconèixer un gat, també és capaç de dibuixar un gat", explica el comissari de Sonar+D, Juan Luis de Vicente. "És quasi oníric", afegeix quan comenta la possibilitat que una màquina deformi una imatge qualsevol fins a expressar el concepte que se li demana des del camp semàntic, fent referència al projecte DeepDream de Google.

Un exemple de Deepdream.
Un exemple de Deepdream.Gene Kogan

"Com la invenció dels pigments aplicables, la premsa escrita, la fotografia i els ordinadors, creiem que la intel·ligència de les màquines és una innovació que afectarà profundament l'art", reflexiona un article de Google AMI. La creativitat pot deixar de ser exclusivament humana però De Vicente afirma que no té per què originar una "competició", sinó que les idees de les màquines poden servir per completar les dels artistes.

La directora de programació de Google Arts & Culture Lab, Freya Murray, també serà una de les ponents estrella del Sonar+D. Aquesta branca de la companyia s'encarrega de "buscar noves maneres de treballar i organitzar grans arxius que atresoren els grans museus", relata De Vicente. També a través de la intel·ligència artificial aquest laboratori acumula assoliments com el d'un programa que, donades dues obres qualssevol d'una col·lecció, crea un recorregut entre elles amb d'altres obres del fons similars en forma i color, una tasca de "comissariat" que permet recórrer les col·leccions des d'angles fins ara desconeguts.

La cinquena edició del Sónar+D també analitzarà els nous reptes de la realitat virtual tant en els àmbits narratiu, tecnològic, de producció i de so. Els ponents en aquesta disciplina seran, entre d'altres, la cineasta principal de VR a Google, Jessica Brillhart i el fundador del laboratori de Realitat Virtual de les Nacions Unides, Edu Pou. Els assistents al congrés podran veure una selecció de més de 20 peces de realitat virtual, com Dear Angelica, la primera peça pintada a mà d'animació creada directament com a experiència de VR.

Imatge de l'espectacle 'Entropy'.
Imatge de l'espectacle 'Entropy'.

Un espectacle transmèdia sobre l'origen i el final de l'univers, Entropy, esborrarà les "línies entre formats", explica el comissari de Sonar+D. Conduït per l'astrònoma Dida Markovic amb la música de Dopplereffekt i els visuals d'Antivj. Aquesta obra està concebuda com una "experiència immersiva entre conferència, concert audiovisual i documental en directe". El podran veure el dia 15 tots els assistents al Sónar de Dia.

Entre d'altres avançaments de programació del congrés tecnològic del Sónar, que reunirà 180 ponents amb 5.000 persones acreditades de 2.100 empreses provinents de 60 països, també destaca un programa que tindrà com a objectiu impulsar 30 startups centrades en l'àmbit de les indústries creatives. Hi acudiran mentors com Joyce Lu, àngel inversor de l'equip de disseny del MacBook Air o Jon Eades, responsable de la incubadora d'empreses emergents del legendari estudi de gravació Abbey Road.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Jordi Pueyo Busquets
Es periodista en la redacción de Cataluña y escribe sobre economía, innovación y tecnología. Antes de llegar a EL PAÍS, pasó por ACN, TV3, 324.cat, Bloomberg TV y Cadena Ser. Ha dado clases de redacción en inglés en la UPF y de redes sociales en la UOC. Es licenciado en Periodismo, Ingeniería Informática y máster en Innovación y Calidad Televisivas

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_