_
_
_
_
L'ULL DE PEIX
Crónica
Texto informativo con interpretación

Pa i ostres

No fa massa podia passar que algú es sentís quasi moralment impedit per poder menjar o cuinar sense haver-hi pa a casa o a taula.

Sense la llesca o el panet, llonguet, d'oli o barra afrancesada, l'alimentació o mossegada semblen impossibles
Sense la llesca o el panet, llonguet, d'oli o barra afrancesada, l'alimentació o mossegada semblen impossiblesTOLO RAMON

Per ventura hi ha molta gent que sense tenir pa avinent és com si estàs desarmada, mig nua i incòmoda a l'hora de menjar qualsevol cosa. Es troba davant un dubte existencial, amb una càrrega de mala consciència i culpa —el catecisme, les monges, el ritual i la rutina­—. Sembla com si el moment fos una situació escapçada. No fa massa podia passar que algú es sentís quasi moralment impedit per poder menjar o cuinar sense haver-hi pa a casa o a taula.

Llevat de les panades, coques i cocarrois que són 'pans' decorats, ‘objectes’ que duen inclòs el seu forn, farciment o sola-base, no hi ha cap moment per haver de tastar viandes sense la massa que neix de la farina llevada i cuita. Cal mentar el pa reciclat, esbocinat, refet de les crostes o el bescuit emprats com argument no decoratiu a les ensalades d'Eivissa i Formentera.

Potser és l'element que evoca la primera i darrera mossegada vital, també al món cristià —la comunió—, el cos superior, la benedicció i multiplicació dels fets i moments: de la teca, carn, peix, torrats, dolç, allò escampadís, els conservats o cuinats.

Un pa era senyat en cru, beneït, besat i orat a la taula fins i tot a la segona meitat del segle XX.

Possiblement aquell que no té pa per llescar o obrir sent com una buidor, com un impediment radical, cosa nada de la manca de costum, del desig i de les habilitats adquirides. No es menja la sobrassada sense suport o estreta al pa. Hi ha el pa amb oli, el pa i formatge i de tot, les sopes seques, crostons al puré, pa torrat amb cafè amb llet... Pa és companatge. Res no és possible sense allò que és substantiu, primitiu i que neix de la terra, sol ser blanc i lleuger i és la transformació de la farina.

Poques persones mengen, a gust, protegits o salvats en el gest, sense la balsa, mur, suport, joc o esponja de la molla i la crosta. Abans de les primeres dents el nin aprèn —després de la mamella materna o de la ficció del biberó— amb un bocí de pa. Li donen la part externa, la pell, la crosta i tasta, és en rosegó. Amb la mà forta i les genives enceses, la persona neix amb el pa a la boca, amb talent i algun crit plorós d’autoritat o queixa.

A la taula, una nit a París, una persona de molt de món, tot just abans de tastar en un bon sopar cerimonial d’ostres, foie d’oca i un rap com el cotó es va tipar de pa i mantega. No aturà. Oficià cerimoniosament un gest instintiu, compulsiu. Tenia gana, segurament, estava desanada potser, però l'impuls era primigeni: el "pa i ostres" és oportunista, un homenatge, però indica un costum gastronòmic universal. Sense pa no hi ha menjar. També amb dolç (confitura) o fruita (meló). Qui menja pa estalona o descriu el menú, els seus plats protagonistes. Existeix el pa mullat amb vi, sucre, saïm vermell (llard de caldera, de matança) o les llesques del Papa, endolcides i remullades i fregides d’allò més.

No hi ha menjar factible per a qui no té a mà una llesca del tosc emperò amatent i generalment poc saborós subjecte. Suporta, empeny, o contrasta la menjua.

No hi ha àpat, un dinar, berenar, espipellada o avituallament de camp, tall, esport o mar, sense el ritus d'obvietat de l'aliment més recurrent i més malmenat en el seu procés industrial i comercial. Hi ha gent que tragina i cerca el pa d’un poble a l’altre. He vist senyors que compren pa a un aeroport internacional per portar-lo a la seva illa, una d’aquestes.

No hi ha dia sense pa o res no és més llarg que un dia sense pa. Si la prioritat alimentària és coberta, és l'essència dels menjars, la companyia imprescindible de gairebé totes les coses, tot i que sol ésser una inconveniència gastronòmica, amb mala fama dietètica.

Sense la llesca o el panet, llonguet, d'oli o barra afrancesada, l'alimentació o mossegada semblen impossibles.

Les cultures són heretades i la cuina per ventura és la manera d'entendre la civilització perquè el món són mapes d'aliments i religions, de tants de pans com perdons.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_