_
_
_
_
més ben dit
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

La punyetera costella d’Adam

Inversemblança i subordinació dels personatges femenins

'La creació d'Eva', pintura de Paolo Veronese (1565-1575).
'La creació d'Eva', pintura de Paolo Veronese (1565-1575).incamerastock / Alamy / cordon press

Els personatges de ficció són necessàriament incomplets. Si ni centenars d’hores de psicoanàlisi poden arribar a il·luminar totes les ombres d’una psicologia concreta, no podem pretendre encabir en quatre-centes pàgines d’un llibre o dues hores de metratge totes les facetes i matisos d’una personalitat. Els personatges sempre són inevitablement persones esquematitzades, simplificacions més o menys reeixides. Perquè siguin versemblants els exigim una coherència que només és pròpia de la ficció, perquè les persones reals no sempre som coherents ni actuem en tot moment conforme a una lògica de causa-efecte. Els personatges funcionen més com a representacions d’idees i maneres de veure el món que no com a persones concretes, tot i que haurien de ser universals en la seva individualitat particularíssima. Els escriptors i guionistes, doncs, creen els personatges perquè desenvolupin una funció en l’argument. Si un personatge no té una funció, no apareixerà en una ficció.

Quan els situem dins d’una trama, cada personatge té el seu propi nucli narratiu. Entenc per nucli narratiu allò que el defineix i que justifica que formi part de la història. Així, per exemple, en una ficció penitenciària, la presonera protagonista té el seu nucli en el fet d’estar empresonada ja sigui justament o injusta. Fa temps que rumio en tot això en relació amb els personatges femenins. Ara que força ficcions mainstream continuen incomprensiblement sense passar el text de Bechdel (us recordo que per passar-lo només cal que hi hagi dos personatges femenins amb nom propi, que dialoguin entre si i que el tema de la conversa no sigui un home), hi ha una altra cosa que a mi m’irrita: massa personatges femenins continuen tenint el nucli narratiu al cony; és a dir, l’autor els ha introduït a la trama perquè són follables (seduïbles, enamorables), violables o fecundables (les embarassades són omnipresents fins al ridícul: en les quatre últimes ficcions que he vist, en surt com a mínim una amb paper protagonista). Podríem pensar que també molts personatges masculins tenen el seu nucli a la punta de la fava, però no; en ells, el fet de follar, violar o fecundar sol ser secundari, el nucli principal és un altre. A banda dels que tenen el nucli al cony, hi ha uns altres personatges femenins que també existeixen només en funció dels masculins i es defineixen en relació a aquests: les seves mares i filles. Però, ai las, molts personatges mare tenen el seu únic sentit en el fet de ser la mare del personatge, és a dir, en el fet d’haver estat fecundades i haver parit, i molts personatges filla el tenen en el fet de ser les filles, és a dir, el fruit de la fecundació masculina. Ja hi tornem a ser.

El problema dels personatges femenins és que el seu nucli narratiu massa vegades està subordinat al protagonista masculí i a les seves necessitats. En definitiva, que continuem perpetrant la primera ficció fundacional: que la dona va ser creada a partir d’una costella d’Adam.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Rellena tu nombre y apellido para comentarcompletar datos

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_