_
_
_
_
postal / girona
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

Patricio Reig us mira

L’exposició dedicada al fotògraf argentí és fruit de la col·laboració entre la Fundació Vila Casas i el Centre Cultural La Mercè de Girona

El fotògraf argentí Patricio Reig a la  de la roda de premsa del projecte 'Anatomia de la mirada', fruit de la col·laboració entre la Fundació Vila Casas i el Centre Cultural. Imatge cedida.
El fotògraf argentí Patricio Reig a la de la roda de premsa del projecte 'Anatomia de la mirada', fruit de la col·laboració entre la Fundació Vila Casas i el Centre Cultural. Imatge cedida.

M’imagino la conversa entre l’artista Patricio Reig i la cambrera que va fitxar a un restaurant de Milà: “Ecco i suoi spaghetti, signore. Buon appetito”. Ell se la mira, sol·lícit. Ella pensa que deu voler formatge ratllat. Però no: vol els seus ulls (tot i que dit així, en un context gastronòmic, fa una mica d’angúnia). Li diu que els vol fotografiar. Que és un fotògraf de reputació internacional. Li mostra el seu treball i no sabem si ella dubta gaire, però el cas és que la mirada d’aquella bella cambrera milanesa ha quedat immortalitzada en el tríptic que obre l’exposició que he anat a veure a Girona.

Patricio Reig. Anatomia de la mirada és fruit de la col·laboració entre la Fundació Vila Casas i el Centre Cultural La Mercè, que acull la mostra fins poc abans de Sant Joan. Hi veureu ulls que us miren i que no podeu deixar de mirar, sigui de gairell o clavats a la paret que us falca: hi ha mirades de tal categoria que volen espai i temps per tornar de la suspensió on us deixen. Una lliçó d’anatomia metafísica, si existeix alguna cosa semblant: “L’ull té anatomia, però la mirada no”, comentava l’artista. Precisament, perquè no podem obrir la mirada en canal per reportar-la, podem captar el seu desplegar-se, que és físic i reproduïble tècnicament a través de la fotografia i, alhora, és eteri perquè sempre s’escapa, tot i estar lligat indefectiblement als fils invisibles que mou el cervell.

El fotògraf argentí Patricio Reig (San Juan, 1952) és un artista amb una trajectòria a cavall entre la fotografia, la literatura i l’alquímia. I, segons explicava la comissària, Natàlia Chocarro, Reig també té talent per a altres arts, com ara l’escriptura (ha publicat una novel·la), la cal·ligrafia (té un traç bell i intel·ligible, no de metge, sinó d’arquitecte tocat per les muses de la lletra) i també per a la cuina. Entomant els afalacs, l’autor va fer un símil entre la cuina i el procés creatiu de la fotografia: per posar un plat a taula amb ofici, vingué a dir, cal pensar-lo, tenir certs coneixements, anar a mercat. Tenir els ingredients, processar-los, intuir les mescles, disposar-les per excel·lir en boca. Parar taula. I voilà. Com això, la fotografia, que no és un simple disparar, una ràtzia de trets damunt un cos (com en la fotografia de moda), un assalt frenètic a l’instant, efectista però superficial. La fotografia de Reig es mostra com un procés que vol temps —com la pintura— perquè és precisament el temps en contra de l’oblit el que pretén aturar, capturar la intersecció de coordenades que romanen (en diuen aura), el punt on aterra el nucli dur d’allò mirat.

És en aquest sentit que l’artista ha fet créixer una poètica des d’on crea fotografies-objectes que volen una mirada atenta, pacient, “desdoblada”, deia Chocarro: “Quan el fotògraf procedeix a mirar a través dels mecanismes de la càmera, hi ha un ull que mira, se centra, enfoca, i, per fer-ho, l’altre ull està tancat per connectar directament amb l’interior de qui mira”.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Tu comentario se publicará con nombre y apellido
Normas
Rellena tu nombre y apellido para comentarcompletar datos

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_