_
_
_
_
més ben dit
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

L’hora blava d’Alba Muñoz

A ‘Polilla’, com a la vida, com als despatxos dels publicistes desfassats de ‘Mad Men’, l’ambició i el desig es retroalimenten

Presentació del llibre 'Polilla' d'Alba Muñoz, a la llibreria Finestres, en una imatge cedida.
Presentació del llibre 'Polilla' d'Alba Muñoz, a la llibreria Finestres, en una imatge cedida.

La vida només comença quan no saps què passarà. Ho pensava tornant a casa després de presentar Polilla (Alfaguara), d’Alba Muñoz, a la llibreria Finestres. Feia quatre anys que havia sentit a parlar per primer cop del llibre, en una trobada furtiva del primer confinament; aleshores l’Alba era una desconeguda interessant i la novel·la, un esbós improbable, i nosaltres tot just engegàvem un diàleg frenètic i permanent que s’allargaria al llarg dels anys. Ara, després d’una lluita agònica, el llibre era un objecte físic que circulava entre mans estranyes. Tornava cap a casa traçant xamfrans, pensant meravellada en aquest fet, i en el fet que ja portem dues setmanes de primavera i no me n’havia adonat, i en totes les coses importants del llibre que havia oblidat mencionar durant la presentació.

Una d’aquestes coses era la breu i precisa descripció del desig —del moment de l’aparició del desig— que hi ha en un dels primers capítols. Ella té vint-i-un anys i està a punt de conèixer l’amant bosnià que la tancarà amb pany i clau a l’habitació. La transició és tan ràpida i esmunyedissa com l’hora blava dels fotògrafs. Sense que pugui registrar exactament quan, com o per què, es produeix la transformació irreversible. La narradora passa de l’espera a la vida, de la inexistència a l’existència. Contra tot sentit comú, abandona la xarxa de seguretat del seu grup d’estudiants de periodisme i se’n va en un taxi amb el bosnià perillós. El noi s’acomoda al seient del copilot i “acaricia la porta com el llom d’un gran animal”; enrere queden els confins segurs del viatge organitzat que l’ha dut a recórrer els Balcans amb una llibreta a la mà. La vida comença quan no sap què passarà.

Aquesta última frase l’he trobat repetida fins la sacietat a La obra de una vida (Ediciones del Subsuelo), un recull d’assajos de l’hongarès Béla Hamvas, que l’atribueix a Tolstoi. Romeu quan coneix Julieta, Hamlet quan troba el fantasma del seu pare, abandonen l’estat de contenció per entrar en el que anomena “l’ebrietat del remolí”. De l’ordre i la disciplina passen a la suggestió i l’entusiasme. La resta de la gent sembla que ha deixat d’existir, espectres pàl·lids atrapats en rutines i absurditats penoses. No fa ni una hora que et trobaves entre ells, una més en la multitud desdibuixada, sense saber que existia un bosnià de pell lletosa i punys per mans, i ara et trobes flotant en un taxi en direcció desconeguda. El món s’ha obert com una nou, t’endinses en el perill i et sents més lliure que mai.

A Polilla, com a la vida, com als despatxos dels publicistes desfasats de Mad Men, l’ambició i el desig es retroalimenten. No són línies que avancen en paral·lel, facilitant una narrativa neta, sinó més aviat un garbuix esquitxat d’explosions i revelacions. “Un zig-zag deforme”, com la ratlla que separa les dues meitats dels seus cabells la nit que decideix pujar al taxi; un fogot capaç de contagiar-se i viat­jar en el temps. Potser per això, tornant ahir a casa, sentia que era dins el mateix taxi de l’Alba, avançant en direcció desconeguda mentre l’hora blava es desfeia al retrovisor.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Rellena tu nombre y apellido para comentarcompletar datos

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_