_
_
_
_

Més tecnologia i flors elèctriques comestibles per reobrir la Casa Batlló

La família Bernat inverteix 15 milions en instal·lacions immersives a l'edifici propietat seva construït per Gaudí

Un dels espais immersius creats a la Casa Batlló que reobre les portes després de mesos tancada.
Un dels espais immersius creats a la Casa Batlló que reobre les portes després de mesos tancada.Massimiliano Minocri
José Ángel Montañés

Després de gairebé set mesos tancada, la Casa Batlló d'Antoni Gaudí torna a obrir les portes aquest divendres plena de novetats. El tancament definitiu el 29 d'octubre, per la pandèmia i pel conflicte amb els treballadors de l'empresa temporal subcontractada encarregats de les visites i el control d'accés, li ha servit a la família Bernat, propietària d'aquest edifici des de la dècada del 1990, per incloure un bon nombre de novetats en la seva visita. La primera és que hi ha 2.000 metres quadrats més d'espai, després d'incloure-hi l'antiga carbonera i la cotxera, que fins ara s'oferien per llogar per a esdeveniments privats. La segona, la incorporació, després de l'aposta decidida per la tecnologia, de dos muntatges immersius en els quals es poden veure les fonts d'inspiració de l'arquitecte i un “viatge a l'interior del seu cervell”, tal com va explicar dijous Gary Gautier Bernat, director general de la Casa Batlló, a la planta noble de l'habitatge.

Más información
La Casa Batlló reobrirà el 14 de maig
La Casa Batlló tanca arran d’“actes vandàlics” de treballadors subcontractats

A partir d'ara, per 35 euros (la meitat per als ciutadans espanyols i gratuït per als menors de 12 anys), el visitant accedirà a aquests nous espais; el primer, anomenat Gaudí Dôme, en el qual hi ha una cúpula amb més de mil pantalles, 21 canals d'àudio i un màping en el qual es poden veure els elements de terra, foc, aire i mar, que després muten en els materials essencials que feia servir Gaudí en els seus edificis. Després de 3,5 minuts girant al voltant d'un Gaudí exhaust i somiador, el visitant, ja proveït amb uns auriculars intel·ligents que es van adaptant al ritme de cadascú, entrarà a la segona nova instal·lació: el Gaudí Cube, un cub amb llums led en el qual van apareixent els diferents elements de la Casa Batlló, a més de milers d'imatges de les xarxes on Gaudí i la seva obra són protagonistes; milers de documents sobre aquest arquitecte, les seves creacions, plànols i dibuixos i les signatures escanejades dels visitants que han recorregut la casa en els últims anys.

Però abans d'entrar, en aquesta barreja sensorial en què els Bernat han convertit la visita de la Casa Batlló, tots els visitants reben una flor elèctrica (Acmella oleracea), similar a la de la camamilla, que potencia el gust i les papil·les gustatives en menjar-la, com una mena d'explosió que sorprèn, alhora que espanta, per la seva acidesa i intensitat, que esperem no sigui addictiva.

Serà el començament de la visita, que pujarà després per una espectacular escala flotant (de 13 tones de pes) que reprodueix en marbre els elements orgànics de la barana d'aquest habitatge, per després continuar pel pis noble, on s'han instal·lat uns “quadres màgics” que amb el pas del visitant activen unes imatges gravades que remeten al moment en el qual la família Batlló vivia a l'edifici, a principis del segle XX. Després d'acabar la visita a l'espectacular terrat el descens es fa per una nova escala, adornada amb cadenes que van del color blanc al negre. És obra de l'arquitecte japonès Kengo Kuma, autor de l'estadi que ha d'acollir els Jocs Olímpics del Japó aquest estiu.

La visita, que es farà acompanyada d'una banda sonora de l'edifici gravada per la Filharmònica de Berlín, acabarà en una espectacular botiga en la qual es podran comprar tot tipus de productes vinculats a Gaudí, la majoria produïts per ser venuts aquí, un lloc al qual es podrà accedir directament des del carrer, sense haver de pagar entrada.

Una de les escales creades a la Casa Batlló per crear una nova circulació en aquest edifici de Gaudí.
Una de les escales creades a la Casa Batlló per crear una nova circulació en aquest edifici de Gaudí.Massimiliano Minocri

A Gautier no li fa por que tanta tecnologia eclipsi el treball original de Gaudí, a més de recalcar que aquests treballs s'han dut a terme en zones en les quals l'arquitecte no va intervenir i que han tingut els permisos de tots els estaments, des de la Generalitat fins a la Unesco, que va declarar aquest edifici Patrimoni de la Humanitat el 2005. “És una nova perspectiva. La visita continua sent igual, però amb nous al·licients perquè s'hi senti atret tot tipus de públic”, va explicar.

Les visites comencen aquest divendres (tres dies a la setmana ara com ara) amb un aforament del 30%, malgrat que el permès ara per temes covid és del 50%. Això representa que seran 140 persones per hora, de manera que es podrà visitar amb tranquil·litat el treball excel·lent de Gaudí i tots els artesans i col·laboradors que van treballar amb ell, a més dels nous al·licients que han creat, per encàrrec dels Bernat, arquitectes com Ancient & Modern Chesneys Architectural, artistes digitals com Refik Anadol, compositors com Dani Howard i tècnics de llum com Mario Nanni, a més dels ja citats.

Una altra de les novetats és que el personal destinat a l'atenció al visitant ja no serà de l'empresa subcontractada Staffpremium, que van portar, amb les seves protestes per millors condicions laborals, al tancament al públic de l'habitatge. A partir d'ara seran persones neurodivergents de l'empresa Specialisterne les que assumiran totes aquestes funcions. “Donarà visibilitat a aquest col·lectiu i serem una font d'ocupació per a persones amb dificultat a accedir al mercat laboral. Al principi seran unes 20 persones, després anirem ampliant”, va explicar Gautier.

Als 15 milions destinats per actualitzar la visita cal sumar-hi, segons va aclarir Gautier, 15 milions més destinats als treballs de restauració de l'edifici duts a terme des del 2017.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_