‘Les bacants’, d’Eurípides: Tragèdia en vermell menstruació
Albert Arribas ens posa davant del misteri del teatre, que es manifesta davant nostre com un muntatge sintètic i minimalista, que aconsegueix enlluernar-nos, meravellar-nos i fins i tot descol·locar-nos a parts iguals
Radical, exigent i rigorós. El director Albert Arribas té una de les trajectòries més sòlides del teatre català i es caracteritza per tractar els espectadors com a éssers intel·ligents. Després de posar en escena textos d’Albert Balasch, Davide Carnevali, Dimitris Dimitriadis o Lluïsa Cunillé, ara s’ha atrevit amb Les bacants. La tragèdia escrita per Eurípides al segle V aC li serveix a Arribas per, una vegada més, continuar reflexionant en escena sobre la representació mateixa. El misteri del teatre es manifesta davant nostre com un muntatge sintètic i minimalista, que aconsegueix enlluernar-nos, meravellar-nos i fins i tot descol·locar-nos a parts iguals. Ningú ha dit que la precarietat estigui renyida amb el talent.
Per aconseguir aquests efectes, Arribas s’ha envoltat de tres intèrprets excel·lents i de gran personalitat: Màrcia Cisteró, Antònia Jaume i Marta Ossó ja són habituals del seu teatre i entenen a la perfecció el que passa pel caparró del director. El dramatisme de Cisteró, la cabellera lleonina de Jaume i la lluïssor dels ulls d’Ossó configuren un muntatge on la intel·ligència i la ironia es donen la mà. L’artifici del teatre se’ns revela, desvergonyit i orgullós, i entenem que és igual de fals el plor que un caminar ridícul. Les trec actrius es mostren, successivament o al mateix temps, tràgiques, iròniques o entremaliades, amb una entrega difícil de trobar als nostres escenaris. Cadme, Penteu o el cec Tirèsias apareixen davant nostre gràcies al poder infinit de les paraules, les veuetes i l’expressió corporal. No cal res més.
L’espai escènic i el vestuari dissenyats per Sílvia Delagneau (assistida per Manuel Mateos: recordeu aquest nom) construeix el relat i crea els personatges amb robes vermelloses. Vermell vi, vermell carmí, vermell menstruació. Un peu de micròfon pot donar molt de joc, fins i tot com a titella postdramàtica. Als mons d’Albert Arribas es combinen amb elegància el rigor amb l’humor, i l’excel·lent traducció al català de Jordi Pàmias, sumada a la dicció cristal·lina de les intèrprets, fan que les paraules d’Eurípides ens arribin més vives que mai. Fins i tot tenim el regal final i inesperat de la veu de Mònica Almirall, una altra “noia Arribas” de categoria. Quina alegria que hi hagi gent tan rara com Albert Arribas i Centaure Produccions.
Les bacants. Text: Eurípides. Direcció: Albert Arribas. Teatre La Gleva, Barcelona. Fins al 12 de desembre.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.