_
_
_
_
més ben dit
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

Amb El Molino o sense, aquell Paral·lel no tornarà

El Molino ha representat durant molts anys l’anhel de molta gent per recuperar aquella avinguda canalla, políticament incorrecte i molt dinàmica amb teatre que s’adaptava als gustos del públic

El Molino
Exterior de la sala El Molino de Barcelona.AJUNTAMENT DE BARCELONA/EP

Els experts en això del negoci de les arts escèniques i del món de l’espectacle en general tenen clar que una gran concentració de sales en un espai reduït és clau per provocar que la gent vagi més al teatre, perquè, diuen, es produeix un efecte de contagi: quan surts d’una, veus què passa a les altres i t’entren ganes d’anar-hi. Això és el que passa al West End de Londres i al seu theatreland, a Broadway, a Nova York, i a la Gran Vía de Madrid. I és el que passava al Paral·lel durant els primers 40 anys del segle XX. Hi ha havia una quinzena llarga de teatres, de caire popular, alguns amb aforaments de fins a 6.000 espectadors, com l’Olympia, que no tancaven mai. Ara els pots comptar amb els dits d’una mà: cinc.

El Molino ha representat durant molts anys l’anhel de molta gent per recuperar aquell Paral·lel, canalla, políticament incorrecte i molt dinàmic, amb teatres que s’adaptaven als gustos del públic i, per tant, popular. Però aquell Paral·lel, que podem llegir a Vida privada, a Mirall trencat o a les novel·les de Juli Vallmitjana, és impossible que torni, almenys en el curt o mitjà termini.

D’entrada, Barcelona no té el fervor teatral d’aquella època, tan menystingut per la intel·lectualitat noucentista del moment, que desdenyaven el Pa­ral·lel com a concepte, per barroer i vulgar. Tampoc no hi ha empresaris disposats a invertir pela llarga en el negoci. Quants anys fa que no obre un gran teatre a la ciutat? El Teatre Principal, a la Rambla, espera el seu torn: a finals del 2021 l’alcaldessa Ada Colau s’hi va fer fotos i es va anunciar que el 2024 tornaria a aixecar el teló després d’una inversió de 25 milions d’euros. Som a finals del 2024 i encara l’esperem.

El dia de la presentació del nou El Molino.
El dia de la presentació del nou El Molino. Alejandro García (EFE)

Als anys vint del segle passat no hi havia tele ni plataformes, i els barcelonins sortien a divertir-se al Paral·lel. S’hi podia trobar de tot i molt més: circ, mim, cabaret, cuplet, però també la Margarida Xirgu i les estrenes de l’últim Guimerà. Hi havia prostitució, drogues, l’hampa i el millor de cada casa, a més d’una llavor revolucionària que el franquisme es va encarregar de sepultar. Així, del 1939 fins als anys vuitanta, amb el sorgiment del Barcelona, posa’t guapa, tot aquell escenari fastuós eminentment teatral es va anar esllanguint fins a desaparèixer.

L’Ajuntament ha orquestrat diversos plans a l’avinguda. Ha aconseguit reobrir el que va ser el Teatre Espanyol, ara Paral·lel 62, i fa el segon intent amb El Molino. Cap d’ells dedicat al tea­tre. El consistori també és propietari de l’Arnau, que no hi ha manera de tornar-lo a aixecar, tot i la pressió dels veïns. Al seu costat, sobreviuen el Victòria, en mans del Mago Pop, per molt que ara hi hagi Mar i cel, l’Apolo, controlat pel grup madrileny Smedia, factoria de musicals, i el Condal, que és de Focus. A l’off de l’avinguda tenim el Tantarantana, sala de proximitat, que va estar a punt de tancar davant l’escomesa d’un fons voltor. Recuperar el Talia, el Còmic o l’Olympia seria impossible: no en queda res i, al seu lloc, hi ha nous edificis. Tot nou i lleig, tot ben polit.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Rellena tu nombre y apellido para comentarcompletar datos

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_