Carles Sabater, l’estrella que va viure a la mirada dels altres
El documental ‘No espereu res de mi’, estrenat a In Edit, mostra la persona rere el cantant, actor i líder de Sau

Si un documental musical agrada només als fans del tema, l’èxit no és total. Per una altra banda, hi ha documentals en què resulta poc substancial el gust musical de qui els mira, atès que la seva lectura, les conseqüències que s’extreuen o l’angle d’anàlisi ultrapassa el que és estrictament el fet musical, l’humus de qualsevol carrera. El paradigma és Let’s Get Lost, una peça extraordinària tot i que Chet Baker no agradi. Sense pretendre arribar a aquest nivell, No espereu res de mi funciona tot i que Sau pugui no agradar, ja que mostra amb tacte, sinceritat i profunditat la cara més íntima de Carles Sabater, el desaparegut cantant i actor ara que es compleixen 25 anys de la seva desaparició sobtada.
En aquesta obra de Jordi Call (direcció), Elisenda Gorgues (guió) i Otto Gómez (muntatge) es parla de música, de la carrera de Sau des dels inicis, a la riba del pantà de Sau, quan uns amics es reunien per escriure cançons i lletres somiant amb l’èxit, fins al seu tràgic final. Però la narració, amb pols cronològic, va molt més enllà, oferint una imatge molt precisa de com era la persona rere del personatge, de com el va afectar la popularitat, de com va haver de situar-se entre dues professions, la de cantant i la d’actor, i de com tot això es va resoldre en una tensió interna i un estrès que van coadjuvar a la crisi que va precipitar la seva mort. Si es va drogar o no la darrera nit de la seva vida, o si tenia un problema coronari no diagnosticat, només són detalls que no amaguen la crua realitat: en paraules del seu germà gran, “no va saber dir que no”; en paraules de Laura Jou, “va morir perquè no podia més”. Carles Sabater va viure en la mirada dels altres, no va voler decebre ningú, i això li va generar una angoixa finalment insuportable.
Aquesta és la tesi del documental, estructurada gràcies a una esplèndida Laura Jou, que encara amb el dolor en les seves reflexions, presenta a qui va ser parella seva amb una precisió, empatia i amor no exempts de fredor analítica, fins i tot cap a ella mateixa: “Davant d’ell jo feia el paper de Lolita”, diu. Va ser una relació que com totes va tenir alts i baixos, i sense vorejar la crònica rosa i mantenint un respecte absolut cap a la figura d’en Carles, se’l recorda com un seductor, una persona fràgil que des de petit va decidir ser un bon fill ―no queda clar si ho desitjava o si, ja que el seu germà havia donat problemes als pares, grans, rígids i conservadors, ell va optar per sacrificar-se―, i com el jove dissolut i extraviat que tancava locals a Vic un cop la Laura el va fer fora de casa temporalment per una infidelitat.
El documental s’estructura amb moltes gravacions fetes pel mateix Carles, i el muntatge funciona en paral·lel amb imatges actuals, com també el ritme, tot i que de vegades es repeteixen una mica certs conceptes. També hi juga a favor la selecció de participants i la intenció que s’infereix de preguntes que buscaven respostes prèviament imaginades. Fins i tot queda palès que Pep Sala era partidari de continuar amb un grup exsangüe mentre en Carles, en una decisió que li causava molt de dolor, ja havia decidit, en paraules de Laura Jou, abandonar la banda per dedicar-se a la seva prometedora carrera teatral. No en va tenir l’oportunitat.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Más información
Arxivat A
Últimas noticias
La jueza de la dana rechaza de plano citar a Rufián por mostrar en el Congreso un trozo de cuerda de una niña ahogada
Moreno defiende el “compromiso ético” de los periodistas frente a los pseudomedios
Hacienda requerirá a Salinas Pliego el pago de 51.000 millones de pesos en enero
Ucrania ataca por primera vez a un petrolero de la flota fantasma rusa en el Mediterráneo
Lo más visto
- El Supremo condena a ‘Okdiario’ y a Eduardo Inda por intromisión en el honor de Iglesias al acusarle de cobrar de Venezuela
- Los pagos del Gobierno de Ayuso a Quirón engordan con facturas de hace una década y sin pagar desde tiempos de Cifuentes
- Más de 40 congresistas demócratas piden por carta a Trump que cese en sus “intentos de socavar la democracia en Brasil”
- Los hijos de Isak Andic negocian un acuerdo para pagar 27 millones a la pareja del empresario y cerrar el conflicto por el legado
- Irene Escolar: “Si la gente se droga es porque encuentra en ello una anestesia que necesita. Negarlo es absurdo”






























































