_
_
_
_
llibres
Crítica
Género de opinión que describe, elogia o censura, en todo o en parte, una obra cultural o de entretenimiento. Siempre debe escribirla un experto en la materia

Més cercles i més combinacions en l’infinit narratiu de Vicenç Pagès Jordà

‘En primera persona’ recull els últims contes de Vicenç Pagès Jordà, que mostren com escriure és reescriure perquè viure és naufragar en una xarxa semiòtica

L'escriptor Vicenç Pagès Jordà.
L'escriptor Vicenç Pagès Jordà.CONSUELO BAUTISTA

Amesura que es va reeditant, rellegint i estudiant l’obra de Vicenç Pagès Jordà se’n va fent més evident la unitat última més enllà de la reaparició de personatges d’un llibre a l’altre. La revisió d’El món d’Horaci (1995/2016) i dels contes recollits a Exorcismes (2018) va servir perquè l’autor ens l’apuntés. Després, els assajos Memòria vintage (2020) i Kennedyana (2022) en donaren el teló de fons cultural. Paral·lelament escrivia la novel·la Robinson (2017) i els contes que avui s’apleguen sota el títol En primera persona, amb una aclaridora nota final de C. Massot que els situa en relació amb tot aquest procés d’autorevisió.

Malgrat la diversitat de gèneres, tipologies i narradors, El món d’Horaci basteix una ferma cohesió novel·lística. És un mirall de com es produeix la unitat de l’obra de Pagès des de la gran diversitat amb què es formalitza. N’és l’àlef, l’esfera que permet veure’n simultàniament tots els cercles concèntrics. Robinson es construeix com el seu pol textual oposat, però no deixa de ser-ne una mena de versió i continuació, un cercle del cercle, un mirall del mirall. El conte que dona títol a En primera persona explica com, durant la revisió d’El món d’Horaci, un narrador identificat amb l’autor es veu immers en una recerca semiòtica com la dels protagonistes d’aquelles dues novel·les o la del conte que obre el primer llibre de Pagès, Cercles d’infinites combinacions (1990). A més, si aquest contenia una sèrie titulada ‘Inficció’, En primera persona en conté el revers sota el títol ‘Ficció’, que engloba tres textos on es rellegeixen pel·lícules de manera semblant a com els referents fílmics actuen a Els jugadors de whist (2009). Aquesta novel·la és represa a ‘Cartes des del Pirineu’, i ‘Assumptes del cor’ ofereix un spin-off d’El món d’Horaci. I és que som davant d’una antologia de relats molt diversos que, tanmateix, constitueixen una unitat integral dins el conjunt de l’obra de l’autor —tal com apunta el pròleg de M. Serra mitjançant jocs lingüístics que eleven les connexions a l’enèsima potència.

Aquesta unitat es deu a la coherència de la poètica de Pagès. En un món postmodern dominat per l’espectacle, esdevingut signe sense referent, convertit en pur simulacre, Pagès desenvolupa una obra que explica com ens relacionem amb els signes, és a dir, amb la realitat. Això fan, fins a la paranoia, els protagonistes d’'En primera persona’, ‘La dona del carter’, ‘Marcians’ o ‘L’Artista’ —com els de totes les novel·les de l’autor. Per això la seva és una poètica de la reescriptura, de la modificació intencionada de la realitat que és el signe. ‘En primera persona’ no només reescriu ‘Cercles d’infinites combinacions’, sinó que, en replantejar les bases del conjunt de l’obra de l’autor, es relaciona amb tota. ‘Illes’ reescriu diverses obres centrades en l’espai del títol mentre es reescriu a si mateix. ‘La petita història d’en Joseph’ reexplica la biografia de Goebbels; ‘Berthe’ reformula Madame Bovary; ‘Folly Bridge, 1862′, Alícia al país de les meravelles; ‘Stromboli’, Viatge al centre de la Terra; ‘L’Otto i jo’, la faula de la cigala i la formiga.

Escriure és reescriure perquè viure és naufragar en una xarxa semiòtica —si ho voleu en termes menys metaficcionals i més psicologistes, o humans, llegiu ‘Un replec del cervell’, ‘Som estiu’ o ‘Un dia rodó’. Per això té sentit que tants protagonistes del llibre siguin escriptors o artistes. No es tracta de simple autotelisme. Ha estat habitual en Monzó, Pàmies, Serra o Moliner que l’escriptor sigui el centre de la narració de maneres cada cop més acostades al jo autorial. Els darrers contes de Pagès treballen aquesta línia mitjançant un joc metaliterari que busca marcar distàncies respecte de l’idil·li que viuen darrerament ficció i autobiografia —Pagès el criticà a “Els malentesos de l’autoficció” (El Temps, 18-9-2017). La coherència de la poètica de Pagès no es deu a l’immobilisme, sinó que es modula en funció dels contextos amb què s’ha anat relacionant el lector voraç, competent i sempre hodiern que demostra ser amb aquests contes. Pagès llegeix i (es) rellegeix, escriu i (es) reescriu en uns relats que, entre el simulacre, la paranoia i la metaficció, rearmen una poètica postmodernista fonamental del nostre temps integrant-se en el conjunt d’un laberint circular paradoxalment borgesià i flaubertià, pynchonià i fosterwallacià, metaficcional i psicologista, continu i variable: únic i divers.

Portada de 'En primera persona' de VicençPagès Jordà.

En primera persona 

Vicenç Pagès Jordà 
Empúries
200 pàgines. 18,50 euros


Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Rellena tu nombre y apellido para comentarcompletar datos

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_