Els ultramarins
La qualitat i singularitat dels menjars es reafirmaven per l’orígen i presència, en la confiança que generaven, sense marca ni rituals

Molts d’aliments o menjars, sense marca -autor o inventor- fins no fa massa anys varen tenir consideració, estima i valor per la seva natural identitat. Predominaven per les seves característiques, sense vestit, fama i ritual afegits. Fossin tomàtigues, gambes, patates, carxofes, carns, sal, ous, prebres o peixos de litoral. La qualitat i singularitat dels sabors es reafirmaven per l’orígen i presència, en la confiança que generava el coneixement previ i el venedor habitual, abans que els registres d’oportunitat, convencions actuals i llinatges comercials. La compra i el consum continuats, reiterats, certificaven l’atracció, l’èxit d’un producte determinat en la seva època. El valor final que sortia a la taula i la projecció en el temps -la memòria del paladar i el goig fugaç- generen la tradició. Sempre gràcies als treballs de cuina domèstics simples i encertats.
A la modernitat contemporània es van sumar els ressons de la moda, el fòrum públic dominant dels mitjans i les xarxes per sobre de la contundència de l’enginy a la restauració. Les temporades dels cultius i collites, els inevitables cicles anuals en el camp, l’horta, el jardí de fruiters de maduració successiva, van marcar la dieta d’un territori, els usos culinaris d’una societat. Antigament també la caça, els fruits del bosc, herbes i verdures silvestres, naturals, també la pesca artesana, la captura de mol·luscos i crancs -extingits i ja prohibits-, van influir en el calendari de menjars de cullera i forquilla, l’alimentació en unes illes. La butxaca, el compte corrent, va modelar els menús occidentals, va articular a la força un estil gastronòmic simple, uns plats i menjars amb sabors definits, una cuina vital, primària, essencial finalment que no paupèrrima.
En les èpoques d’austeritat i pobreses extremes, tan dilatades, entre les minories, les elits senyorials, va prevaler la fascinació per allò que era complex, sofisticat, redundant. Predominava l’exòtic o llunyà, ultramarí, si pot ser, una gastronomia de luxe sense manies. Queden exegetes i rendits apologistes d’aquella cuina i rebosteria de minoria, exclusiva dels senyors nobles i convents de monges de clausura -que va existir- però que no és l’única, canònica, ni antagonista de la gastronomia tradicional de les immenses majories, cuina austera, de mínims no sols pobre.
A les ciutats, prop de les cases del poder real, fins a finals del segle XX existien botigues titulades “ultramarins”, especialitzades en productes d’importació, on s’acumulaven les novetats de fruits, conserves, espècies, formatges, dolços i embotits selectes elaborats, procedents de més enllà de la mar, dels proveïdors de la casa reial o d’un continent pròxim o transatlàntic. La cuina actual, gairebé a totes les parts, no és una ni autòctona, vernacla, tradicional ni internacional, és una suma de tots els llinatges, ultramarina per necessitat, tot ve de lluny i dura tot l’any perquè vé d’hivernacles i càmares de fred. S’insisteix amb justícia gairebé poètica en la necessitat de prioritzar el producte local, el quilòmetre zero, la cuina tanmbé sostenible. És una cultura de protecció, simbòlica i d’emergència. En unes illes gairebé tot és o va ser foraster, ultramarins, començant pels habitants, fins i tot els referenciats com a natius, locals encara que ja són secundaris entre la multitud multiètnica.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Más información
Arxivat A
Últimas noticias
El metro más difícil de construir del mundo avanza descubriendo tesoros: Roma abre dos espectaculares estaciones-museo
Análisis de ajedrez | Antón va lanzado en el Campeonato de España en Marbella
Un adjunto de la exministra de Justicia de Portugal entra en prisión por abusos sexuales y pornografía infantil
Anna Guitart será la directora del Institut Ramon Llull tras su paso por la feria del libro de Guadalajara
Lo más visto
- La UCO precipitó la detención del expresidente de la SEPI porque se percató de que lo seguían cuando iba a una cita con Leire Díez
- La jueza de la dana declina citar a Sánchez porque no consta que estuviera informado “en tiempo real” por Mazón como Feijóo
- El rechazo de Francia y las dudas de último minuto de Italia amenazan con descarrilar la firma del acuerdo entre la UE y Mercosur
- La UE eleva la presión sobre Venezuela al prorrogar las sanciones al círculo de Maduro en plena escalada de Estados Unidos
- El hijo de Michele y Rob Reiner, Nick Reiner, detenido por el asesinato de sus padres






























































