_
_
_
_

La Generalitat amplia en 9,1 milions d’euros les ajudes al sector audiovisual

En total s’hi destinaran 26,4 milions, 6 dels quals corresponen a una línia extraordinària per mitigar les pèrdues de les sales de cinema durant la pandèmia

Toni Polo Bettonica
Un moment del rodatge de 'La vampira de Barcelona', pel·lícula gravada en català.
Un moment del rodatge de 'La vampira de Barcelona', pel·lícula gravada en català.

El Departament de Cultura de la Generalitat ha comunicat aquest dimecres que augmenta les ajudes econòmiques que, a través de l'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), destina al sector audiovisual, que se situen aquest 2021 en 26.448.000 euros, dels quals 20,4 milions corresponen a les línies d'ajuda anuals i 6 milions més a una línia extraordinària de suport a les sales de cinema, amb la qual es pretén mitigar les pèrdues pels tancaments durant diversos mesos a causa de les restriccions sanitàries.

Más información
‘Ultimíssima’ oportunitat el 2020 per al sector audiovisual català
El sector audiovisual reclama 10 mesures urgents per preservar el català

La xifra global suposa un increment de 9,1 milions d'euros respecte dels 17,11 milions concedits el 2020 (que va suposar el pic d'inversió des del 2017, quan es rebien diners de la taxa de l'audiovisual). Cal tenir en compte, no obstant això, que el 2020 el sector audiovisual va rebre 4,5 milions addicionals (no previstos en aquests 17,11 milions) derivats de línies extraordinàries per la covid-19 que no eren específiques per a l'audiovisual.

La millora se centra en quatre eixos d'acció: el primer preveu un augment de la dotació global de les línies d'ajudes destinades al sector –que inclou els 6 milions d'euros per a una línia covid per a sales de cinema–; el segon reforça la producció audiovisual en versió original catalana, amb especial èmfasi en els llargmetratges cinematogràfics; el tercer insisteix en la igualtat de gènere en el sector i el quart es destina a la renovació del Pla Estratègic de l'Audiovisual.

El gruix d'aquests 20,4 milions de les línies regulars de subvenció que es convoquen cada any (un 18,5% més que el 2020, és a dir, 3 milions més) es concentra en la línia de suport a la producció de llargmetratges cinematogràfics (800.000 euros addicionals), amb especial atenció als projectes d'interès cultural amb vocació de mercat, amb 3,3 milions d'euros (el 2020 en van ser 2,7), i als projectes amb vocació de mercat (que rebran 200.000 euros més que l'any passat). En total, aquesta línia rebrà 8 milions d'euros.

La segona línia amb més augment de recursos (2,8 milions respecte a l'1,2 de l'any passat) és la destinada a la producció de sèries, apostant per l'augment d'aquest tipus de produccions a Catalunya.

També augmenten la dotació, entre d'altres, les línies de suport a la promoció de llargmetratges cinematogràfics en versió original catalana o aranesa (fins a 700.000 euros respecte dels 260.000 del 2020), al foment de la difusió de cinema en versió original catalana i de producció catalana a les sales i la línia que contribueix a la internacionalització de les empreses audiovisuals de Catalunya i les seves produccions (que dobla la dotació fins a arribar a 1,2 milions d'euros).

Producció en català

Des de la seva creació, els criteris de totes les línies d'ajuda a la producció afavoreixen les produccions en català i valoren la inversió a Catalunya des d'un punt de vista purament industrial. Les línies atorguen més punts a les produccions en català o aranès, a la inclusió de referents culturals, socials i històrics catalans, la participació tècnica catalana i el grau de finançament de la producció per part d'empreses catalanes.

Aquest any, totes les línies destinades a la producció incorporen millores en la valoració de la participació de dones en la producció audiovisual, ja sigui a través de la inclusió en la valoració de nous càrrecs específics –com la figura de la productora dona en algunes línies que encara no la incloïen– o la millora del pes d'aquests càrrecs en la valoració final dels projectes sempre que els ocupin professionals que siguin dones.

El període de desplegament del Pla Estratègic de l'Audiovisual, signat el març del 2017, estava fixat entre aquell any i el 2020. La pandèmia va impedir renovar aquest document l'any passat, però aquest any un els objectius del Departament de Cultura és treballar coordinadament amb tots els agents implicats en el pla per revisar-lo i aprovar-ne una nova versió que tingui en compte tots els canvis que s'han produït en els últims anys i les necessitats del sector de l'audiovisual de Catalunya.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Toni Polo Bettonica
Es periodista de Cultura en la redacción de Cataluña y ha formado parte del equipo de Elpais.cat. Antes de llegar a EL PAÍS, trabajó en la sección de Cultura de Público en Barcelona, entre otros medios. Es fundador de la web de contenido teatral Recomana.cat. Es licenciado en Historia Contemporánea y Máster de Periodismo El País.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_