_
_
_
_

Un actor encarna la reina Isabel I en una “sàtira grotesca” al Lliure

La companyia La Calòrica representa el seu espectacle fundacional, 'Feísima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I'

Un fragment de l'obra 'Feísima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I'.
Un fragment de l'obra 'Feísima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I'.SILVIA POCH

Ha passat una dècada des que un grup de joves van fundar La Calòrica i es van presentar, per primera vegada en un escenari, amb l'obra Feísima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I. Ara, la companyia barcelonina recupera l'espectacle que la va veure néixer i reuneix el seu elenc original per a la reestrena aquest divendres, al Lliure de Gràcia. Una tragicomèdia sobre les ànsies de poder i el desig d'aferrar-s'hi centrat en la figura d'Isabel la Catòlica, interpretada al seu llit de mort. Israel Solà dirigeix aquesta “sàtira grotesca”, amb dramatúrgia de Joan Yago, en una història situada en els temps de l'imperi espanyol, que es podrà veure fins al 31 de gener.

La posada en escena narra l'últim dia de vida de la reina a la cort castellana, on ella i el seu espòs, Ferran el Catòlic, esperen l'arribada de la seva filla, Joana la Boja, i del seu marit, Felip el Bell, per esclarir el futur de la monarquia. El director de l'obra, Israel Solà, destaca que la tragicomèdia és una “metàfora” de la decadència del seu regnat. “Isabel I, mare primigènia de la Hispanitat i emperadora de la Cristiandat, mor d'un càncer d'úter, com morirà també l'imperi espanyol, que neix ja malalt en no tenir cap hereu capaç d'assegurar la seva permanència”, explica Solà.

El dramaturg de l'espectacle, Joan Yago, fa broma, per la seva banda, dient que és un text “realitzat des de l'absoluta inconsciència”. “No és un retrat positiu d'Isabel la Catòlica”, assenyala. Yago comenta que el relat està inspirat en els drames monàrquics shakespearians i que li interessava aprofundir en la reialesa “com a estructura política i familiar”. Escrit en vers i amb un castellà antic, juga de “manera innocent i humil” amb les paraules i, segons els seus creadors, manté l'esperit irreverent de l'original, però suma l'experiència aconseguida després d'una dècada de produccions, amb lleugers canvis en el muntatge.

"És una obra que no es va representar en cap teatre públic i creiem que això havia de canviar", diu Juan Carlos Martel, director del Lliure, que lloa la trajectòria d'aquesta companyia independent, sorgida en els inicis de la crisi econòmica per un grup que acabaven de graduar-se a l’Institut del Teatre. La Calòrica, que es descriu com un projecte que aprofundeix en la reflexió política i l'ús de l'humor, ha produït altres títols, com L'Editto Bulgaro (2012) o Els ocells (2018). 

En la posada en escena, alguns dels personatges del muntatge són representats per actors d'un gènere diferent del de les figures històriques que encarnen. La reina Isabel és interpretada per un home (Aitor Galisteo-Rocher) amb l'objectiu de “dessacralitzar els personatges” en una sàtira que "parla del poder però des de l'humor”, segons el director. L'actriu Carla Rovira, que va ser anunciada al desembre com l'artista resident de la temporada del Lliure amb Posaré el meu cor en una safata, hi actua com a cardenal. "A mi m'interessava la perversió en general. És una cosa que ha format part de la nostra tradició creativa”, comenta Solà. En el cas de Joana la Boja (Júlia Truyol), els creadors van plasmar les raons que la van fer embogir com la imposició de l'amor romàntic i no només la presenten “com una boja”. L'elenc el completen els actors Xavi Francès, Esther López i Marc Rius.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_