Cinc mesos d’espera per llegir Cristina Morales a les biblioteques de Barcelona
Cap dels 283 exemplars públics de 'Lectura fácil' repartits als centres de les dues comunitats està disponible, després que l'autora guanyés el Nacional de Narrativa
Lectura fácil, llibre amb el qual Cristina Morales (Granada, 1985) ha estat reconeguda amb el Premi Nacional de Narrativa, s'ha convertit, en un dia, en la lectura més desitjada de totes les biblioteques de la Comunitat de Madrid i Catalunya. No en queden exemplars lliures per al préstec, ni en paper ni en digital, i la llista d'espera per aconseguir la novel·la, publicada per Anagrama i guardonada amb el Premi Herralde, arriba als cinc mesos, en el cas de les còpies més demandades.
Des de Biblioteques de Barcelona informen que mai un premi literari havia provocat una allau d'aquestes dimensions. Tampoc els últims premis Nobel —concedits a Olga Tokarczuk i a Peter Handke— han causat una onada de peticions d'aquestes característiques. A les biblioteques de Barcelona n'hi ha 66 exemplars repartits, 26 dels quals corresponen a clubs de lectura que s'han centrat en l'últim llibre de Morales.
“A Catalunya n'hi ha 210 exemplars, incloent-hi els de Barcelona, i tots estan reservats. A EBiblio [la biblioteca de llibre digital] se n'han fet 29 reserves”, afegeixen fonts de l'organisme. Segons indiquen, només havia passat un fenomen similar amb Cinquanta ombres d'en Grey (2011), la novel·la eròtica supervendes de l'autora britànica I. L. James. Per això obriran una línia de compra d'urgència perquè les biblioteques amb més demanda de Lectura fácil n'adquireixin més exemplars a les llibreries de proximitat.
Les biblioteques de la Comunitat de Madrid també han entrat en reserva amb l'obra guardonada pel Ministeri de Cultura. Els 73 exemplars que estaven repartits pels centres de la ciutat i la comunitat no estan disponibles i no seran alliberats fins d'aquí un mes, termini màxim de lectura per a cada títol. No hi ha subministrament, la llista d'espera també arriba als cinc mesos i els pressupostos de les biblioteques estan tancats per a aquest any, tal com ha pogut confirmar aquest diari. No hi haurà compres extraordinàries i els madrilenys que vulguin aprofitar el préstec públic s'hauran d'armar d'una dosi extraordinària de paciència per llegir Cristina Morales. A EBiblio passa el mateix que a Catalunya: ni una sola llicència lliure.
S'està llegint com si es tractés d'un èxit de vendes, com si fos María Dueñas o Javier Cercas Bibliotecari de Madrid
Com un ‘best-seller’
Tant a Catalunya com a Madrid expliquen que no és habitual que una autora poc coneguda sigui tan demandada. “És llegida com si es tractés d'un èxit de vendes, com si fos María Dueñas o Javier Cercas”, explica un bibliotecari d'una de les unitats de la Comunitat de Madrid. Ha detectat que els Nobel tenen molt menys ganxo, llevat de Bob Dylan, i no troben un lloc entre el gust dels lectors de biblioteques. A Madrid l'experiència té un precedent amb Mejor la ausencia (Galaxia Gutenberg), d'Edurne Portela, novel·la reconeguda pel Gremi de Llibreries de Madrid com a millor llibre del 2018. Explica el bibliotecari que aquest premi té molta tirada entre els usuaris, però no ha arribat a les dimensions a què s'ha arribat amb Morales.
Anagrama ha posat en marxa el sisè tiratge, després de la seva publicació el desembre del 2018, amb 6.000 exemplars que proveiran en dues setmanes les llibreries. A Calders, a Barcelona, Isabel Sucunza explica que avui han demanat el llibre tres persones però no han pogut satisfer la seva demanda. El cinquè tiratge està completament esgotat, tot i que en l'editorial no han determinat el nombre d'exemplars que se n'han venut fins al moment.
“És un títol que s'ha venut molt. Els premis no funcionen per si sols, necessiten que la primera onada de lectors en recomanin la lectura. I amb Lectura fácil ha passat això, crec que perquè és molt actual i se surt de la lectura del jo”, explica Sucunza, que afegeix que l'ambient de revolta de la novel·la troba reflex en els interessos dels lectors. A més, Cristina Morales ha trencat amb una de les creences més establertes de la indústria editorial, perquè s'ha convertit en autora d'èxit sense presència fixa a internet. “No té xarxes socials, però sí molt de públic”, apunta Sucunza.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Arxivat A
- Cristina Morales
- Nobel de Literatura
- Llibreries
- Premis literaris
- Govern d'Espanya
- Barcelona
- Lectura
- Biblioteques
- Hàbits culturals
- Serveis informació
- Catalunya
- Llibres
- Indústria cultural
- Govern
- Madrid
- Literatura
- Comunitat de Madrid
- Cultura
- Espanya
- Societat
- Ministeri de Cultura
- Ministeris
- Administració Estat
- Administració pública