_
_
_
_

‘Salvator Mundi’, de Leonardo da Vinci, l’obra més cara de la història

La taula va ser adjudicat en una vertiginosa licitació per 450,3 milions de dòlars, un preu que duplica el rècord previ de 'Les femmes d'Alger', de Picasso

Moment en el qual conclou la subhasta de l'obra de Leonardo da Vinci.
Moment en el qual conclou la subhasta de l'obra de Leonardo da Vinci.Julie Jacobson (AP)

L'última obra de Leonardo da Vinci en mans d'un col·leccionista privat, propietat de l'oligarca rus Dmitri Ribolovlev, es va subhastar dimecres a Christie's per una xifra rècord: 450,3 milions de dòlars. Salvator Mundi és una obra excepcional, fins al punt que els especialistes s'hi refereixen com el Sant Grial al món de l'art. No només va duplicar els gairebé 180 milions desemborsats fa dos anys per Les femmes d'Alger, de Pablo Picasso, el rècord fins ara en una subhasta. Va superar també els prop de 300 milions que va pagar en privat el financer Kenneth Griffin per Interchange, de Willem de Kooning.

L'oli que mostra Jesucrist com a salvador del món és la redescoberta artística més important del segle XXI. Que se sàpiga, hi ha menys de 20 taules creades pel geni renaixentista italià que han sobreviscut al pas del temps. Aquesta va emergir el 2005, després d'un parèntesi de gairebé un segle. L'obra data del 1500 i durant dècades es va pensar que havia estat destruïda. “És un testament de la rellevància que segueix tenint la seva pintura”, valora Loic Gouzer, de la casa de subhastes Christie's.

La nit va arrencar suau, amb una obra d'Adam Pendleton. Un quart d'hora després es va arribar al lot 9B, enmig d'una gran expectació. La licitació del Da Vinci va començar en 70 milions. Hi va haver una petita pausa en els 100 milions, com si estigués agafant força abans de la remuntada. En tres minuts va arribar als 200 milions. La licitació es va allargar durant 19 minuts. La batalla la van lliurar dos compradors anònims que van fer les seves apostes per telèfon. El martell va caure en els 400 milions, xifra a la qual cal sumar-hi la comissió.

Salvator Mundi es va pintar en el mateix marc temporal que la Mona Lisa. La composició és molt similar i totes dues obres són un exemple perfecte del misteri que envolta el treball del pintor florentí. La seva història també és extraordinària. La pintura va decorar l'estada privada d'Enriqueta Maria de França, esposa del rei Carles I d'Anglaterra, al palau de Greenwich. Va desaparèixer després de ser subhastada el 1736. Sir Charles Robinson la va comprar el 1900 pensant que era un treball d'un deixeble de Leonardo.

L'obra mestra de Da Vinci va caure de nou en l'oblit, perduda entre altres treballs artístics que integraven la seva col·lecció. La pintura, que havia estat manipulada, va ser consignada a la casa de subhastes Sotheby's perquè la vengués el 1958, i se'n van pagar 45 lliures esterlines. Va tornar a desaparèixer fins que va reemergir en una petita subhasta fa 12 anys. La redescoberta va mobilitzar experts en Leonardo, que van certificar-ne l'autenticitat.

Batalla legal

La pintura va ser presentada al món el 2011, en el marc d'una mostra dedicada a l'artista a la Galeria Nacional de Londres. La seva propietat està envoltada de controvèrsia. El magnat rus Dmitri Ribolovlev, patró del club de futbol AS Mònaco, va pagar 127,5 milions quan la va adquirir el 2013. Ara està demandat el corredor d'art suís Yves Bouvier, que l'havia adquirit prèviament en una subhasta celebrada a Sotheby's per 80 milions.

El preu final pagat pot, per tant, tenir implicacions legals en el procés que Ribolovlev lliura amb Bouvier, en el qual acusa d'haver sobreestimat el preu que li va fer pagar. Es va quedar curt. La casa de subhastes va evitar entrar a comentar sobre el litigi i es va limitar a demanar que l'atenció se centrés en el seu valor artístic excepcional. Per atreure l'atenció dels col·leccionistes, va viatjar abans per Hong Kong, Londres i San Francisco.

Salvator Mundi és la gran estrella de la setmana de subhastes de tardor que se celebra a Nova York. Inspirat en el geni del Renaixement, va sortir a la venda una obra gegantesca d'Andy Warhol, en la qual replica 60 vegades la cèlebre L'últim sopar, de Leonardo da Vinci, que es va subhastar la mateixa nit. Christie's buscava així accentuar l'“efecte Vinci”.

Cultura popular

El monumental treball, la primera vegada que s'oferia en una subhasta, és un exemple de la gran sèrie del període final de l'artista, que va crear un any abans de morir. Warhol, profundament religiós, va fer més d'un centenar de variacions diferents de l'obra de Da Vinci. L'últim sopar de Leonardo no només es va convertir en un cànon en la història de l'art, sinó que també forma part de la cultura popular.

Christie's i Sotheby's busquen tancar la setmana amb unes vendes combinades per valor de 1.600 milions de dòlars, amb obres de Léger, Picasso, Monet, Miró o Degas. Dilluns va començar amb l'oli Labourer dans un champ, de Vincent van Gogh, venut per 81,3 milions. Data del 1889, un any abans de la mort de l'artista. L'obra es va quedar molt a prop del rècord de 82,5 milions que Van Gogh té amb el seu Retrat del Dr. Gachet.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_