Catalunya desatén el jutge i no retorna les 97 obres de Sixena
El Govern català aprovarà avui el retorn provisional de 53 de les peces, les de menys valor, mentre que l'aragonès demanarà la confiscació urgent de les obres
Ha arribat el dia S sobre el conflicte de les obres d'art de Sixena i ha passat el previst: res. La Generalitat de Catalunya no ha retornat provisionalment les 97 peces a Aragó, tal com va fixar la titular del Jutjat de Primera Instancia Número 1 d'Osca. El govern català ratifica així el que afirma des que el seu homòleg aragonès va demanar l'execució de la sentència després del recurs interposat per la Generalitat davant l'Audiència: que era “inassumible” complir amb aquesta data perquè bona part de les obres en litigi estan inscrites en el seu patrimoni de béns protegits i, fins que no siguin descatalogats com a tals, no pot lliurar-los per no incomplir la pròpia legislació catalana. En qualsevol cas, la Generalitat mou fitxa: en el seu consell executiu d'avui dimarts es donarà llum verda a la devolució de 53 d'aquestes peces, les que pel que sembla no estan catalogades ni protegides i que es troben dipositades al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), en concret al magatzem, ja que fins avui mai han estat exposades.
Es tracta de culleres, forquilles, casulles, calzes i altres objectes litúrgics, clarament de valor menor respecte de les 44 obres restants, que sí que estan catalogades i protegides per la llei catalana del patrimoni i que estan al Museu de Lleida. No obstant això, només set d'aquest segon paquet són exhibides: tres caixes sepulcrals de les monges del monestir d'Osca i quatre fragments d'un retaule d'alabastre dedicat a Santa Anna, de l'escultor francès del Renaixement Gabriel Joly. Encara que les 53 obres tenen un pes artístic més limitat, i són les que el 20 de juliol el conseller de Cultura de la Generalitat, Santi Vila, va comunicar ja que es lliurarien i les que també el mateix Vila va pactar ja a l'abril amb la seva homòloga aragonesa, Mayte Pérez, que lliuraria en un acord que al final no va quallar per l'oposició política d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i del territori, la Generalitat no les lliurarà imminentment. O, almenys, no s'especifica quan es farà, si bé fonts tècniques preveuen dues setmanes per al lliurament.
El govern català pretén evitar com sigui la imatge d'unes peces d'art que surtin del MNAC, amb o sense la presència de la policia judicial, i que es carreguin en un camió amb destinació a Osca, sobretot quan el Parlament va aprovar fa només 12 dies, sense cap vot en contra, una resolució en la qual instava el Govern a prendre “totes les mesures necessàries” perquè es conservin les obres al Museu de Lleida i al MNAC. La proposta es va debatre d'urgència després de la interlocutòria de la jutgessa d'Osca que fixava el 25 de juliol com a data límit. La resolució va comptar amb el suport de tots els grups, des del Partit Popular a la CUP, mentre que Ciutadans va optar per l'abstenció. També existeix cert temor al fet que a partir d'avui Aragó requereixi a la jutgessa que enviï la Brigada de Patrimoni Històric de la Policia Nacional perquè confisqui de manera urgent els béns que, segons la decisió de la magistrada, han de reintegrar-se. Això es desprenia ahir de les declaracions del president d'Aragó, Javier Lambán, quan va afirmar que demanarà l'execució de la sentència “fins a les seves últimes conseqüències”.
A Catalunya i a Sixena es viuen avui situacions ben diferents. Tant el MNAC com el Museu de Lleida estaven tancats per descans setmanal, però en el segon, el seu director, Josep Giralt, admetia que, de treure les peces, “el projecte museístic patiria un canvi notable i hauria de replantejar-se el seu discurs i recorregut”. La pèrdua, si es produís, seria un cop notable tant per al museu com per a la ciutat. Així es traslluïa la setmana passada, quan unes 500 persones van participar en una concentració de caràcter festiu a la plaça de davant del centre cultural sota el lema "Els museus no es toquen", i en la qual, entre altres polítics i assistents, hi havia el diputat al Congrés d'ERC, Gabriel Rufián, o l'alcalde de Lleida, Àngel Ros.
Mentrestant, a Sixena, els tècnics esperaven la hipotètica arribada de les obres a la que va ser l'antiga sala del dormitori de les monges, ara amb vitrines i mobles de museu. El govern aragonès hi ha invertit 100.000 euros i en destinarà entre 250.000 i 300.000 més a la sala capitular, que hauria d'acollir les pintures del monestir que alberga el MNAC i que són, també, motiu de litigi en una segona causa judicial. L'exhibició ahir de les sales és una resposta tàcita a un dels requeriments presentats per la Generalitat davant la jutgessa com a contraatac jurídic i en què es feia constar que no s'havien valorat les condicions de conservació i seguretat dels objectes a la seva futura ubicació en cas que hi retornessin.
300.000 euros de cost
Aquesta és una de les diverses estratègies del govern català per esgotar la via jurídica d'un cas que es va iniciar el 1983, quan tant el MNAC com la Generalitat (és titular directa de 12 d'elles) van començar a adquirir peces a les monges de Sixena, en una operació que va acabar el 1994 amb un muntant d'uns 300.000 euros. Al febrer de l'any passat va tenir lloc un judici sobre la propietat d'aquestes obres i el jutjat de primera instància d'Osca va declarar la compra nul·la i va donar la raó a Aragó, i va obligar al trasllat. La Generalitat va presentar llavors un recurs, que encara no s'ha resolt. A la rebotiga del cas, n'hi ha per a totes les parts: en l'argumentari de Sixena hi ha que el monestir va ser declarat ja el 1923 monument nacional, per la qual cosa no podien adquirir-se o separar-se béns del conjunt i, en conseqüència, tota venda posterior és il·legal. Des de Catalunya s'argüeix que hi ha peces també de Sixena en museus com el Prado a Madrid, a Saragossa o Toledo que, en canvi, no es reclamen. En la petició de nul·litat d'actuacions que va presentar la Generalitat dimecres passat, també s'assegurava que no hi havia referencia alguna a la devolució dels 300.000 euros si les peces havien de ser retornades o que el monestir està avui arrendat a uns tercers aliens al litigi. Avui no ha passat res. A partir de demà, pot passar de tot.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Sobre la firma
Más información
Arxivat A
- Tresor de Sixena
- BIC
- Santa Maria de Sixena
- Monestirs
- Béns culturals
- Art romànic
- Protecció patrimoni
- Catalunya
- Patrimoni històric
- Patrimoni artístic
- Art medieval
- Patrimoni eclesiàstic
- Edificis religiosos
- Església catòlica
- Història art
- Conservació art
- Cristianisme
- Religió
- Villanueva de Sijena
- Província Osca
- Aragó
- Espanya
- Patrimoni cultural
- Cultura
- Art