“Si me hablas en catalán se suspende el juicio”
Un informe de la Plataforma per la Llengua denuncia 37 casos “greus” de discriminació lingüística

El març de l’any passat, Mireia Fernández, havia de declarar en un judici de faltes a Figueres. Va demanar fer-ho en català. La jutgessa li va denegar la petició. “No, porque no te entiendo y soy yo la que te tiene que entender, y si me hablas en catalán se suspende el juicio”. La dona va interposar una queixa a la Secretaria General de Relacions amb l’Administració de Justícia i a la Plataforma per la Llengua. Aquest és un dels 37 casos “greus” de discriminació lingüística que l’entitat ha compilat durant dos anys i que ha recollit en un informe presentat aquest dilluns.
“Es tracta de 37 nous casos que vulneren la legalitat, tenint en compte no només les lleis estatals o autonòmiques, sinó també que Espanya és un Estat que ha ratificat la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries i que, per tant, no pot discriminar els parlants d'aquestes llengües”, defensa la plataforma.
Els casos compilats es van produir entre el juliol del 2013 i el juny del 2015 a les tres comunitats de parla catalana. De la totalitat de denúncies, la meitat correspon a les forces de seguretat de l’Estat (Policia Nacional i Guàrdia Civil), seguida dels jutjats i els serveis sanitaris. Però més enllà de les paraules, en el 13% dels casos s’han denunciat també agressions físiques.
Es tracta del segon informe d’aquestes característiques que la plataforma publica. El primer es va editar ara fa tres anys amb una quarantena de denúncies més. Per l’entitat aquests casos són només la punta de l’iceberg, ja que n’hi ha molts “que no arriben a registrar-se, ja que els ciutadans no ho denuncien a entitats, institucions públiques ni mitjans de comunicació”.
La plataforma ha recollit la totalitat de les denúncies dels dos informes en un mapa interactiu. Cinc d’aquests casos es debatran dijous en el marc de la Comissió de Llibertats Civils, Justícia i Assumptes Interiors del Parlament Europeu.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Arxivat A
Últimas noticias
Calendario escolar 2026 en Chile: cuándo comienzan las clases en el próximo año
Distritos de Innovación: una oportunidad para reconectar la ciudad y las personas
APEC 2025: políticas públicas para mipymes consolidan a Chile como referente regional
Luis Toro, director de orquesta: “El público, como en la política, se comporta de manera bastante libre”
Lo más visto
- Lotería de Navidad 2025 | 79432, el primer premio de la Lotería de Navidad
- Comprobar Lotería de Navidad 2025: consulta la pedrea con los números premiados
- El Gobierno y Bildu acuerdan extender a 2026 la prohibición de desahuciar a personas vulnerables
- Europa presiona a Ucrania para que contenga el éxodo de jóvenes hacia los países vecinos
- Oona Chaplin: “Le conté a James Cameron que vivía en una cabaña en los árboles y que estaba iniciando un proyecto de permacultura con una amiga”




























































