_
_
_
_
Opinión
Texto en el que el autor aboga por ideas y saca conclusiones basadas en su interpretación de hechos y datos

Un homenatge al gran tòtem de la contemporaneïtat?

L’objecte trobat a la Costa Brava convida a recordar la cèlebre icona de ‘2001: una odissea de l’espai’, de Kubrick

Detall del monòlit de la platja de Sa Conca.
Detall del monòlit de la platja de Sa Conca.Joan Sánchez
Jacinto Antón

No és clar si els primers observadors del monòlit de Platja d’Aro han augmentat exponencialment la seva intel·ligència als sons d’Així parlà Zaratustra com Moon-Watcher, el famós homínid de 2001: una odissea de l’espai. En cas de ser així, el nou salt de l’evolució humana haurà tingut lloc a la Costa Brava.

Más información
Un monòlit metàl·lic de dos metres apareix en una platja de la Costa Brava

És impossible no pensar en la pel·lícula de Stanley Kubrick al mirar l’estrany monument deixat per algú sobre la sorra, en la manera com els aqueus van abandonar el seu cavall de fusta a la platja de Troia. És cert que el propòsit del cavall era malsà, mentre que el monòlit és el 2001 una eina de sembra estel·lar de consciència posada per una raça de savis extraterrestres perquè els nostres avantpassats fessin el gran pas, és a dir, un instrument prometeic. En subsegüents aparicions en el film és una alarma a la lluna per anunciar el nostre desenvolupament i una porta estel·lar al costat de Júpiter perquè passem a prendre el nostre lloc en el cosmos.

És bonic creure que els que han fet la broma d’instal·lar l’escultura a la platja de sa Conca (i que potser són els mateixos d’altres happenings similars) han volgut homenatjar el film de Kubrick i proporcionar-nos una mica de bellesa i misteri aquests dies desoladors de plaga, fallida investidura i Setmana Santa que es preveu rara.

El monòlit kubrickià (batejat quan el troben a la lluna TMA 1, Tycho Magnetic Anomaly 1), és una de les grans troballes icòniques de la sobirana pel·lícula, juntament amb l’ull de HAL. En el relat breu original d’Arthur C. Clarke El centinela, que va donar peu al film (el guió el va escriure el mateix mestre de la ciència-ficció), aquest estrany objecte extraterrestre era una piràmide de vidre. I en primers intents, Kubrick va fer dissenyar un bloc transparent de plexiglàs, que no el va convèncer (400.000 dòlars llençats a les escombraries: així era el geni). Finalment, va preferir aquesta llosa negra, rotunda i pura, veritable tòtem de la contemporaneïtat. Gràcies des d’aquí als anònims creadors, siguin aliens o no, que ens han fet recordar-ho.

 

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Jacinto Antón
Redactor de Cultura, colabora con la Cadena Ser y es autor de dos libros que reúnen sus crónicas. Licenciado en Periodismo por la Autónoma de Barcelona y en Interpretación por el Institut del Teatre, trabajó en el Teatre Lliure. Primer Premio Nacional de Periodismo Cultural, protagonizó la serie de documentales de TVE 'El reportero de la historia'.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_