El circ com a integració
El Bidó de 9 Barris veu el Premi Nacional de Circ que acaba de rebre com un reconeixement a tota una tasca sociocultural
“Pregunten per la presidenta, o per la gerent... No ho sé, no sé amb qui pretenen parlar”. La trucada a l’Ateneu Popular 9 Nou Barris genera dubtes. El telèfon arriba a Carla Alsina, coordinadora de l’associació. “Hola. Soc Fernando Cerón, subdirector general de Teatre de l’Inaem [Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música, del Ministeri de Cultura]. Estem reunits tot el jurat que lliura el Premi Nacional de Cultura i volíem parlar amb la direcció general...”. “Jo soc la coordinadora”. “Però... ets la gerent?” “És que aquí funcionem de manera col·lectiva, tenim una comissió gestora i moltes comissions. Jo les coordino”. Carla era la persona indicada per rebre la notícia que Cerón havia de comunicar-li: l’associació Bidó, que gestiona l’Ateneu, havia guanyat el Premi Nacional de Circ 2019.
Tot i que tenen entès que sempre han entrat a les travesses, la notícia ha suposat una sorpresa. El premi reconeix la trajectòria de l’associació amb el seu Circ d’Hivern, que des del 1996 és una de les grans cites dels mesos de desembre i gener a Catalunya, però també dona rellevància al compromís “amb la realitat social i ciutadana”. El circ és, de fet, la principal senya d’identitat de l’Ateneu i la punta d’un iceberg immens, fet a base de treball social, formació, atenció a gent amb discapacitats, gent sense recursos, gent gran (sí, jubilats fent circ)...
Joan López, Juanillo, artista i formador de circ, és història viva de l’Ateneu. Ell va viure la lluita veïnal quan, el 1977, es va ocupar una planta asfàltica absolutament obsoleta. D’allà ve el nom de Bidó per a l’associació: dels bidons de quitrà que hi havia per tot arreu. “Vam començar caminant amb xanques pels barris i construint-nos el material: pilotes de tennis plenes d’arròs per als malabars, ampolles d’aigua de plàstic amb un pes i un pal per a les maces, anelles recobertes d’esparadrap...”. Era una època duríssima en un barri marginal: “Xavals esnifant cola, delinqüència, cavall, famílies desestructurades, gent resituada de barraques... Havies de viure aquí per conèixer el tema. Era heavy”, subratlla Juanillo. A poc a poc es va anar trencant aquest problema de conflictivitat al carrer. “Canviem les mirades de la gent: el veí es trobava amb el xaval, que era un peça, sobre unes xanques i se’l mirava amb uns altres ulls. Tot això, que va començar així, demostra que el circ serveix per crear valors”. A l’Ateneu volen veure aquest premi com un reconeixement a tota aquesta tasca. Rosa Morales, presidenta de l’Associació Bidó de Nou Barris, destaca aquest treball, que va molt més enllà de l’àmbit cultural: “Ara toca donar suport els nouvinguts al barri, que sàpiguen que aquí tenen un espai participatiu,” comenta Rosa.
“El Circ d’Hivern sense la resta de projectes de l’Ateneu no s’entendria”, sentencia Carla Alsina. “El tema de la participació és un objectiu constant, un objectiu en si mateix, que ni ens plantegem perquè sempre hi és: deliberar, debatre, fer passos enrere si no tots estan d’acord en alguna cosa...”, explica Alsina.
Des de l’arribada de Colau a l’alcaldia, les relacions amb l’Ajuntament han millorat, però... “L’Icub ha canviat de mans tres vegades, per exemple”, es lamenta Alsina. “I així és molt difícil consolidar línies de treball”. L’Ateneu rep subvencions públiques però no permeten que sobrepassin el 50% del seu pressupost: “Perdríem la independència”, diu Rosa. “La nostra inquietud en aquest sentit és més política que financera: “bastant més de la meitat dels nostres recursos es destinen a activitats, només la resta van a estructures: ens convertiríem en el clàssic model d’empresa cultural, amb no sé quants càrrecs executius”. Això sí, algú hauria contestat a la trucada del premi a la primera.
El 24è Circ d’Hivern i... el 25è
Al desembre podrem veure a l'Ateneu de Nou Barris el 24è Circ d'Hivern, un espectacle de la companyia Marcel et ses Drôtes de Femmes, amb Marcel Vidal (artista amb passat a la casa) i Marine Fourteau que gira al voltant de les relacions socials arran d'un sopar de Nadal. Trapezi, malabars, moviment, dansa, acrobàcia en una dramatúrgia tragicómica.
Paral·lelament ja està en marxa el Circ d'Hivern del quart de segle. "Per primera vegada hi haurà dues dones en la direcció, Philine Dahlmann i Eva Ordóñez, la qual cosa evidencia la nostra mirada feminista", remarca Carla Alsina. Aquesta setmana ja se celebren les audicions i per primera vegada el procés creatiu passarà d'11 a 17 setmanes.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.