_
_
_
_

Una novel·la de Montse Barderi que dona veu a les dones d’origen humil guanya el Bertrana

Ferran Sáez i Ramon Cardona obtenen el Rahola d'assaig i el Palol de poesia en el marc dels Premis Literaris de Girona

La memòria de l’aigua, una novel·la de l'escriptora i periodista Montse Barderi (Sabadell, 1969), basada en experiències pròpies sense ser autobiogràfica i que dona veu a les dones d'origen humil, ha guanyat aquest dimarts els 30.000 euros el 52è Premi Prudenci Bertrana, cap de cartell dels Premis literaris de Girona. El premi Carles Rahola d'assaig va ser per a La vida aèria, de Ferran Sáez. La gala de lliurament dels premis es va celebrar aquest dimarts a la nit a l'Auditori gironí i, com que en aquesta edició el veredicte es va fer públic al juny, els llibres premiats ja s'han posat a la venda aquest mateix dimecres.

Barderi, autora de diverses obres i nomenada aquest 2019 comissària de l'Any Teresa Pàmies per la Institució dels Lletres Catalans, dona veu a dones silenciades. “Normalment les històries de dones de classe baixa d'origen humil no les hem pogut explicar amb la nostra pròpia veu, no hem tingut gaires ocasions de fer-nos sentir. Això forma part de la meva família, jo soc l'hereva directa i em semblava molt important donar aquesta veu”, ha detallat la guanyadora. La novel·la reflecteix la història de generacions de dones des de finals del segle XIX fins a l'actualitat, del pas del món rural a l'industrial. En el seu relat aborda temes com el maltractament, els trastorns afectius, la solitud o el perdó. Tot en dos espais ficticis però reals, Sabadell i Bellpuig, tot i que amb altres noms. El poder de la reconciliació i de la superació determina la destinació final de les protagonistes.

Ferran Sáez (la Granja d'Escarp, 1964), guardonat amb premis com el Joan Fuster o el Josep Vallverdú, autor de novel·les i de poesia, ha guanyat el 40è Carles Rahola d'assaig (dotat amb 6.000 euros). La vida aèria és un assaig en forma de dietari entre el 2016 i el 2018 sense dates, “les hi poso quan vull”, ha comenta l'autor, que obvia l'actualitat perquè “no perdi vigència” i un sol tema no monopolitzi la seva obra. Practica “la literatura del jo": "Parlo del jo a través del que el món em sembla a mi, hi ha una autocensura de l'actualitat, precisament perquè vivim els temps que vivim”, ha destacat. Sáez, que no és a les xarxes socials, de vegades se sent “surant en un lloc que no té gaire relació amb el món”, està molt relacionat amb instruments de vent i mentre escrivia va compondre una obra per a flauta. “Tot aquest aire va acabar confluint en el títol: La vida aèria”, apunta.

Un poemari nascut de la mirada d'un arqueòleg sobre les excavacions en les quals treballa els mesos de desembre, en un paratge amb una àrea de pícnic abandonada i una font, a l'estil de natura morta, va ser la inspiració inicial de Tocat i enfonsat, obra amb la qual Ramón Cardona (Solsona, 1965), professor de grec i arqueòleg s'ha emportat els 2.400 euros del 42è Miquel Palol de poesia. Uns versos dividits en ombres, carenes i solanes, com a metàfores de la vida.

El cartell dels guardons l'ha completat el 34è Ramon Muntaner de literatura juvenil (6.000 euros), que ha estat per a Kambiri, de Lluís Prats (Terrassa, 1966). Una història inspirada en l'arribada en pastera a Lampedusa d'una nena de nou mesos, òrfena, i la voluntat d'adoptar-la del metge que la va atendre, Pietro Bartolo. Dona un missatge d'esperança: "Les bones persones ajuden, tenen clar que als nàufrags se'ls ajuda”, ha destacat el seu autor.

Lildami, el grup referent de música urbana a Barcelona de trap català, ha guanyat el Cerverí de Lletra de cançó amb Sempre és estiu. El premi a la millor iniciativa digital ha estat para Deep Blue Rhapsody, un experiment en el qual s'introdueixen versos dins d'una màquina, que en crea de nous, i la millor experiència didàctica ha estat Booktrailers, una adaptació de llibres d'ESO a format audiovisual a l'INS de Vilanova i la Geltrú.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_