_
_
_
_

Tres ballarines de Picasso, en crida i cerca

El dibuix va desaparèixer entre 1933 i 1942 del Cau Ferrat de Sitges

José Ángel Montañés
L'obra desapareguda 'Tres ballarines de cancan', pintat per Picasso entre 1900 i 1901.
L'obra desapareguda 'Tres ballarines de cancan', pintat per Picasso entre 1900 i 1901.Consorci del Patrimoni de Sitges

La Unitat de Patrimoni Cultural dels Mossos d'Esquadra té des de fa uns dies a la seva base de dades d'obres desaparegudes una nova peça amb la finalitat de poder recuperar-la i, sobretot, que no pugui ser venuda enlloc del món. Es tracta de Tres ballarines de cancan, de Pablo Picasso, un dibuix de l'etapa parisenca (1900 i 1901) del pintor, que ha romàs ignot durant gairebé vuitanta anys des que va desaparèixer, entre 1933 i 1942, fins que un investigador ha establert que aquest dibuix és una de les sis obres que el pintor i creador Santiago Rusiñol va llegar en morir el 1931 a la ciutat de Sitges i a tots els seus habitants. Es tracta, doncs, d'una obra pública que pertany al Consorci del Patrimoni de Sitges que és l'organisme que ha comunicat oficialment a la policia catalana que aquesta obra està a partir d'ara en crida i cerca.

Más información
Vides paral·leles de Picasso i Picabia
Picasso i Sabartés, més de 50 anys d’intercanvi epistolar
L’extrema dreta contra Picasso

El culpable és Eduard Vallès, conservador del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i gran especialista en Picasso que ha establert unes dates claus per determinar primer quina era la sisena obra de Picasso propietat de Rusiñol i, segon, que l'obra estava entre les heretades pels sitgetans, i per tant era una obra pública, i que el 1942 ja havia desaparegut.

“El 2008 vaig publicar que el sisè picasso de Rusiñol que era al Cau Ferrat era Tres ballarines de cancan. Fins a aquest moment ningú sabia quina era ni com era. Ho vaig afirmar després de localitzar una publicació de L’Esquella de la Torratxa de gener de 1917, en la qual escrivia Rusiñol amb el sobrenom de Xarau, que parlava de quatre dibuixos inèdits de Picasso. Tres dels quatre eren al Cau Ferrat i, per tant, el quart era el que faltava. Però no hi havia cap document que ho confirmés al cent per cent. Ara, després de localitzar a l’Arxiu Fotogràfic del Consorci del Patrimoni de Sitges, dues fotografies dels anys 1932 i 1933, no n’hi ha cap dubte, ja que pot veure's l'obra penjada en una de les parets, juntament amb les altres cinc i la resta de les pintures”, explica Vallès.

Vallès, durant la conferència a Sitges on va presentar el seu treball.
Vallès, durant la conferència a Sitges on va presentar el seu treball.

Segons l'expert, l'abril de 1931 mor Rusiñol i uns mesos després, la Junta de Museus es fa càrrec del Cau Ferrat i el converteix en museu públic l'abril de 1933. En una de les fotografies es veuen les obres penjades a la paret, entre les quals es veu la desapareguda, amb unes etiquetes que posava la Junta de Museus per inventariar cadascuna de les peces. La següent data remitent al primer inventari del Cau Ferrat es publica el 1942 i ja no hi consta aquesta obra. “Ara sí que no hi ha dubte que la peça hi era el 1932 i que el 1942 havia desaparegut”, puntualitza.

El Cau Ferrat de Sitges, el 1932.
El Cau Ferrat de Sitges, el 1932.Consorci del Patrimoni de Sitges

Vallès no s'aventura a llançar cap hipòtesi sobre de quina manera va poder extraviar-se. “Jo m'he limitat a realitzar la traçabilitat de l'obra a partir de quan es compra, el 1900 o 1901, fins a la seva desaparició, però de tesi de desaparició, no n’hi ha cap. Cal pensar que entremig hi ha la Guerra Civil”. El que sí que té clar és que: “Dels cinc dibuixos era el millor, era fantàstic ja que reflecteix aquest moment del primer viatge a París i el primer impacte que produeix aquesta ciutat a Picasso”.

El dibuix desaparegut aporta una altra dada sobre el pintor. L'obra està realitzada entre 1900 i 1901 “en un moment en el qual Picasso està en una cruïlla personal i conformant la seva personalitat artística. El juliol de 1901 comença a signar amb el nom de ‘Picasso’ però aquesta obra la signa amb el nom de ‘Pablo Ruiz Picasso’ entre guions i subratllat”. Això té a veure amb la persona que compra el dibuix, segons Vallès. “Tres ballarines de cancan i Dues dones ballant pertanyen, amb tota probabilitat, a un mateix àlbum, ja que tenen grandària, tècnica i temàtica idèntica. Un àlbum és per naturalesa una obra de caràcter íntim que conté obres que no es venen, però probablement Picasso, en aquestes subhastes públiques improvisades que feia als Quatre Gats, va vendre els dibuixos a Rusiñol. Els arrenquen de l'àlbum i els signen emfatitzant davant qui els compra, Rusiñol, que en aquells dies era una de les personalitats més rellevants de l'època, encara que ara ens sembli a l'inrevés”, rebla.

Les altres cinc obres del pintor

El Cau Ferrat de Sitges té un total de sis obres de Picasso. La primera i més destacada és l'oli Corrida de toros (el quite) i a més del dibuix desaparegut, Tres ballarines de cancan, en té quatre més, que són: La família de don Paco a casa seva, Dues dones assegudes, Dues figures femenines i Dues dones ballant. Totes estan datades entre 1900 i 1901, en el moment en el qual Picasso fa el seu primera viatge a París (octubre de 1900) i per mimetisme es va afegir a la iconografia omnipresent a la pintura, però sobretot a la publicitat, en la qual abundaven les escenes de ball de la vida moderna.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_