_
_
_
_

El feliç repte del segon llibre

La segona novel·la, aquell retrobament amb el paper en blanc i l’hora de la veritat per a un escriptor

Una il·lustració digital de Xavi Ramiro
Una il·lustració digital de Xavi Ramiro

La segona novel·la, aquell retrobament amb el paper en blanc i l’hora de la veritat per a un escriptor: toca respondre a les expectatives posades en el debut i els lectors que t’esperen amb ganes de posar-te a prova. La diada d’enguany és prolífica en escriptors que passen pel tràngol de la consolidació, i amb nota. La prova més palpable és Albert Forns, que amb l’excusa del fantasma de la segona novel·la s’inventa una magnífica autoficció a Jambalaia (premi Llibres Anagrama de novel·la), que com l’arròs de Louisiana que dóna nom al títol és una barreja d’ingredients (la vida d’un escriptor que encara la seva segona novel·la, l’obesitat als Estats Units, les festes en un poblet de surfers, la masturbació...) que formen un plat deliciós, el segon que ofereix Forns després d’haver guanyat el premi Documenta amb Albert Serra (la novel·la, no el cineasta)(Empúries).

El seu àlter ego a la ficció arriba a una residència per a artistes per escriure la segona novel·la. Amb l’excusa del bloqueig, Forns fa una autoficció sobre l’autoficció, d’exploració dels límits del jo en la literatura, de l’onanisme com a forma de vida sexual i d’escriptura. “Tota autoficció és onanisme”, conclou Forns. El plaer, a la fi, és tant seu com del lector.

Si a Jambalaia el protagonista va calent, el gel és l’obsessió de l’àlter ego d’Alicia Kopf a Germans de gel (L’Altra Editorial, premi Documenta). L’artista gironina també tria l’autoficció després dels relats Maneres de (no) entrar a casa (2011). Com el color blanc per als esquimals, el gel pren múltiples matisos: és l’obsessió per les exploracions polars, una relació que se’n va i un germà discapacitat. L’únic que no quedarà glaçat és el lector.

Si tanta autoficció embafa els que esperen una novel·la amb el seu narrador, les seves trames i subtrames, també una segona obra els servirà. A Els ocells (Empúries, premi de novel·la Marian Vayreda), Víctor García Tur narra la història d’unes aus que s’escapen de la comarca de Les Moles, com un Hitchock invers, alhora que explica la història d’una noia de Barcelona que fuig de la ciutat i d’una família de poble marcada per la tragèdia. Original, intrigant, amb dosis de costumisme de poble que tant agraden al lector català últimament.

En aquest Sant Jordi, doncs, on la veterania ha decidit descansar (només dos dels escriptors d’aquest recull tenen més de 55 anys), els joves han pres el relleu sense por: no cal patir pel futur de la literatura catalana.

Jambalaia. Albert Forns. Anagrama. 304 pàgines. 19,90 / @ 9,99 euros. Germans de gel. Alicia Kopf. L’Altra Editoral. 240 pàgines. 18 euros. Els ocells. Víctor García Tur. Empúries. 320 pàgines. 18,50 / @ 12,99 euros

Veus al ras

Sebastià Perelló


Club Editor


224 pàg. 16 euros


L’escriptor mallorquí, sempre arriscat en la prosa, escull el monòleg per a la història d’una dona i la seva exparella, un home mut que cada dia es planta davant del que havia estat casa seva. Una trama feta de detalls i silencis per a la segona novel·la d’un autor que se sent còmode en aquest gènere, en el conte i en la poesia.

Els dies sense glòria

Sílvia Alcántara


Edicions de 1984


384 pàgines. 20 euros


Set anys després del seu esclatant debut a Olor de colònia, arriba la tercera novel·la de l’autora berguedana. Seguint la seva tònica d’escriure històries que miren al passat, narra la vida de la Glòria, en coma, a qui acompanya el seu marit. Un periple des de la Guerra Civil fins avui.

Res no és perfecte a Hawaii

Màrius Serra


Proa


480 pàg. 20,50 / @ 12,99 euros


Després de guanyar el premi Sant Jordi amb Plans de futur (Proa, 2013), el prolífic enigmista torna a la novel·la amb aquesta recerca del capità Cook a l’illa de Hawaii, on la fascinació pel personatge es barreja amb una trama d’intriga i passió: un periodista i una antiga companya d’estudis investigen un atemptat a l’illa.

Lladres

Joan Todó


Labreu Edicions


160 pàgines. 13 euros


Mostrari de les potencialitats de l’autor dels relats A butxacades i de la novel·la autobiogràfica L’horitzó primer. L’estupefacció atrapa el lector en aquests 13 relats (història d’un bitllet de 20 euros, uns somnis que devoren uns altres...), amb denominador comú: el domini de la tensió, sempre ascendent.

El parèntesi esquerre

Muriel Villanueva


Males Herbes


160 pàgines. 13 euros


La mort del marit amb un nen acabat de néixer obliga la protagonista d’aquesta breu autoficció amb tocs de realisme màgic a donar-se un espai, a aturar-se. Ho fa en una platja on una estrella de mar l’ajudarà a evadir-se i reflexionar. Setena novel·la de l’autora de la celebrada La gatera.

Jonàs

Isabel Clara-Simó


Edicions 62


208 pàg. 18 / @ 12,99 euros


Amb 40 obres al darrere, l’escriptora parla de la seva nova novel·la com “l’última obra ambiciosa que faré”, tot i que segueix bullint en idees. En aquesta història introspectiva narra les pors de l’Àlex, un lingüista que viatja a Nova York i allí descobreix la seva homosexualitat.

Primer paisatge

Isidre Grau


Gregal


156 pàgines. 17 euros


Amb gotes de biografia d’infància, vet aquí un aplec d’històries humanes basades en les vivències “d’aquell nen que als deu anys va començar a escriure novel·les”. El Vallès rural dels quaranta és l’escenari d’aquest exercici narratiu íntim, amb què l’autor d’Els colors de l’aigua va a les arrels de la seva escriptura.

La filla del capità groc

Víctor Amela


Planeta


438 pàg. / 21,50 / @ 12,99 euros


El Ramon Llull d’enguany va recaure en el televisiu autor i periodista, que amb El càtar imperfecte i Amor contra Roma ja va mostrar la seva predilecció per la novel·la històrica. En la seva última obra juga amb un dels mites de la guerra carlista al Maestrat, Tomàs Penarrocha.

Acte de violència

Manuel de Pedrolo


Sembra Llibres


296 pàgines. 19 euros


Ara que la desobediència està a l’ordre del dia de la política, convé recuperar aquesta esplèndida novel·la de Pedrolo, que es planteja què passaria en una societat si tothom se sumés a una vaga col·lectiva i indefinida. Primer premi Prudenci Bertrana (1968), va ser censurada fins a la mort de Franco.

El Josepet de Sant Celoni

Santiago Rusiñol


L’Avenç


176 pàgines. 16 euros


Aquest clàssic picaresc, hiperbòlic i virulentament antinoucentista d’un dels fundadors del modernisme català estrena reedició per Sant Jordi. El lector hi redescobrirà les peripècies d’en Josepet, així com el seu ascens social mitjançant trifulgues i estafes. Caricatura implacable de la burgesia catalana.

El llibre de les bèsties

Ramon Llull


Proa


200 pàgines. 22 euros


Excel·lent edició de Miquel Desclot i il·lustracions de Perico Pastor per recuperar, en ple Any Llull, el referent de la literatura medieval catalana, fàbula de les misèries humanes narrades a partir de les lluites dels animals. El renovat text i les il·lustracions s’acaren amb la prosa original.

La passejadora de gossos

Francesc Bodí


Bromera


272 pàgines. 19,95 euros


Una estudiant de filosofia es guanya la vida passejant gossos de directors de banc, professors d’institut i víctimes de desnonaments. Entranyable i optimista retrat d’una colla de supervivents de la València de la corrupció. Premi de Narrativa Ciutat de València, que l’autor ja guanyà amb Un quasi de papallona.

Tot això ho faig... / Todo esto...

Empar Moliner


Proa / Destino


208 pàgines. 19 euros


L’autora argentina establerta a Catalunya ha descrit aquest llibre com “la novel·la d’una vida, el que jo vull escriure”. Haru, jove oriental, és enviada a aprendre tir amb arc, i així s’articula la història de tota la seva existència, una trama d’identitat, de creixement interior i exterior, de filosofia i espiritualitat.

La primera estrella del vespre

Nadia Ghulam i Javier Diéguez


Rosa dels Vents


272 pàg. 16,90 / @ 8,99 euros


L’autora necessita narrar la seva vida des del seu debut a El secret del meu turbant. Amb l’ajuda d’un historiador, Ghulam, que va néixer a Kabul i que va poder sobreviure perquè es va fer passar per noi durant 10 anys, relata la seva vida, que l’ha dut a Catalunya gràcies a una ONG, i la dels seus.

La Torre de la Serra

Joni D.


Tigre de Paper


81 pàgines. 12 euros


L’autor ja retratà la rebel·lia de la Barcelona punk dels vuitanta a Que pagui Pujol! (2011), i ara s’endinsa en grups de resistència armada a les acaballes del franquisme. La novel·la vol dibuixar un vincle amb les històries de resistència i exili dels maquis antifranquistes, que van haver de fugir pels Pirineus.

Blat

Josep Maria Pagès


Empúries


144 pàgines. 16 euros


L’autor lleidatà va guanyar el premi Just Casero de novel·la curta pel seu debut. Una història, breu però intensa, de dos individus en temps diferents (la Guerra Civil i l’actualitat) però amb vides que “tendeixen a una estranya convergència, un diàleg constant a través del temps i l’espai”, segons el jurat.

Boira negra a Barcelona

Jordi Arbonès i Felip Sol


Pagès Editors


328 pàgines. 19 euros


A l’albada de la Segona Guerra Mundial, molts dels jueus que buscaven refugi a Catalunya van ser capturats per la cooperació nazi-franquista. Aquest thriller, basat en fets reals mostrats a la sèrie homònima de TV-3, recrea la gesta de dos bessons portuguesos que ajudaren molts a fugir clandestinament.

Haru

Flavia Company


Catedral


384 pàgines. 21,95 euros


L’autora argentina establerta a Catalunya ha descrit aquest llibre com “la novel·la d’una vida, el que jo vull escriure”. Haru, jove oriental, és enviada a aprendre tir amb arc, i així s’articula la història de tota la seva existència, una trama d’identitat, de creixement interior i exterior, de filosofia i espiritualitat.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_