El trilema català
Qui ho vulgui tot, ara, i en el seu grau màxim, haurà de demostrar, primer, que té poder per obtenir-ho, i després, que està preparat a quedar-se sense res si fracassa
No tot és possible. A hores d'ara, encara que sembli mentida, hi ha senyals que ja hem començat a reconstruir el consens. Després de cinc anys d'una cavalcada de somnis inassolibles, estem començant a aterrar. Finalment. No tots, és cert, però almenys alguns. Així cal llegir, de forma optimista, les barbaritats que estan sentint-se aquests dies, d'una i d'altra banda: són l'última reacció extralimitada abans de l'atac de sensatesa que inevitablement haurà d'arribar.
És hora, doncs, de posar-se al dia i de fer-ho amb una idea catalana, una d'aquestes idees alhora diferencials i pròpies. Diferencials, perquè, com sabem i ens han ensenyat des de la nostra més tendra infància, tot a Catalunya és diferent. I pròpies, perquè tot el que existeix a la resta del món també existeix a Catalunya en la seva forma peculiar i de vegades única. Dit d'una altra manera: tenim de tot. La meva proposta catalana té la forma d'un trilema. Necessitem un trilema i que sigui català.
Els trilemes deriven dels dilemes. En comptes d'escollir entre dos termes incompatibles, cal escollir entre tres. En els trilemes la incompatibilitat acostuma a reduir-se a un dels termes respecte a la combinació dels altres dos. Un bon exemple és el proposat pel filòsof eslovè i exiugoslau Slavoj Zizek respecte als intel·lectuals comunistes (alguna cosa en sap d'això): no poden ser alhora honests, intel·ligents i donar suport sincerament al règim; els honests i intel·ligents no donen suport al règim; els intel·ligents que donen suport al règim no són honests; i els honests que donen suport al règim no són intel·ligents.
La història dels trilemes és antiga. Es remunta als orígens de la filosofia i la teologia. Però és l'economia contemporània la que els ha posat de moda sota el nom de la Trinitat Impossible. Hi ha tres coses que no es poden fer alhora: una política monetària sobirana, llibertat de moviments de capitals i un sistema fix de canvi. Dani Rodrik, a la Paradoja de la globalización, va oferir una translació política: els termes incompatibles són la democràcia, l’Estat-nació i la integració econòmica.
La culminació del procés bé podria celebrar-se amb l'adopció del trilema català, particularment estimulat per l'últim manifest monolingüista. Els tres termes que el conformarien són la llengua oficial, un Estat independent i la convivència democràtica en el seu sentit més propi i complex.
Sí, ja sabem que ho volem tot i ara. Però el primer que caldrà dir és que tot no és possible i sobretot alhora. Podem fins i tot fer una lectura suau de les incompatibilitats, de manera que siguin una qüestió d'èmfasi: molta independència i molta llengua, serà a costa de la democràcia; molta llengua i molta democràcia, serà amb una independència limitada; i molta independència i molta democràcia, serà mitjançant concessions en l'estatus de la llengua.
El trilema obliga a abandonar l'abstracció, ja que cal analitzar cada dificultat en relació a altres dificultats. Quan es tracta de fer política amb els desitjos i els sentiments, sabem que la cosa es posa impossible, diguin el que diguin els poetes i cantautors. Però si ens disposem a fer política amb les realitats de cada dia, llavors ens trobem que hem d'optar.
És evident que els signants del manifest Koiné han fet una reflexió abstracta, a partir del que diuen els manuals de sociolingüística sobre llengües en contacte, diglòssia i bilingüisme. És un debat científic, tècnic, diuen. Ho ha dit el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, per defensar-los de l’acusació vehement de racisme per part de Lluís Rabell. No té raó: és un debat polític que versa sobre opcions polítiques i ens situa no davant un dilema, sinó davant el trilema català i la necessitat d'optar.
Sí, els catalans haurem de decidir i ja estem decidint en bona mesura com volem que sigui la nostra societat. I això no es respon amb un sí o amb un no a la independència, encara que en algun moment respondre col·lectivament a aquesta pregunta ajudi a fer-ho. Hem de decidir fins a on volem que arribi l'autogovern, quin grau d'homogeneïtat lingüística i cultural estem disposats a reivindicar i organitzar i si volem fer-ho seguint la regla de la majoria i respectant les minories, a les quals protegeix sobretot la regla de joc vigent que ens hem donat nosaltres mateixos. Amb un advertiment: qui ho vulgui tot, ara i en el seu màxim grau haurà de demostrar, primer, que té la capacitat de fer-ho i, després, que també està disposat a quedar-se sense res a causa de la seva ambició irrealista i excessiva.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.