L’IVAM va pagar per obres d’art fins a un 1.500% més del seu valor de mercat
L'auditoria de la Generalitat Valenciana revela nombroses irregularitats durant la direcció de Consuelo Ciscar
Durant anys, sota la direcció de Consuelo Ciscar, l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) va apostar per l'artista i arquitecte portuguès Julio Cuaresma. Va exhibir les seves pintures tant a les dependències del mateix IVAM com en nombroses exposicions a l'estranger. I també li va comprar obra, per la qual va arribar a pagar fins a un 1.500% més del seu valor de mercat, segons recull l'auditoria realitzada per la Intervenció General de la Generalitat Valenciana, de la qual depèn el museu.
És només un cas molt cridaner de tot un seguit d'irregularitats, incompliments o actes administratius no justificats que recull aquest informe provisional, titulat De procediments de gestió economicofinancera de les actuacions realitzades per l'Institut Valencià d'Art Modern, i delimitat sobretot al període entre el 2009 i el 2013.
Aquest informe de la Intervenció va ser sol·licitat per una funcionària de la Conselleria de Cultura quan es va fer càrrec, temporalment, de la direcció del centre, després que el Govern valencià prescindís el 2014 dels serveis de Ciscar, després de 10 anys al capdavant de l'IVAM en l'etapa més polèmica del centre.
El 2011, el museu va adquirir el quadre de Julio Cuaresma Della bestia triunphante per 32.400 euros. No obstant això, el seu valor de mercat arriba com a màxim als 2.000 euros. Aquesta és l'estimació que fa l'expert requerit per la Intervenció de la Generalitat en funció dels preus pagats en subhastes per altres olis del mateix autor (400, 600 i 300 euros) en aquells anys. El taxador és professor d'Història de l'Art a la Universitat Complutense de Madrid, Jaime Brihuega, un professional d'experiència acreditada i integrant del comitè que valora les donacions (tot i que no les compres) a l'IVAM, també sota la direcció de Ciscar. El Ministeri de Cultura va rebutjar fer una altra valoració, a instàncies de la Intervenció, per considerar-se no competent.
Hi ha més sobrecostos, tot i que només es va fer "una mostra aleatòria d'obres adquirides [en total cinc] en el període de control", apunta l'informe de la Intervenció. Per exemple, l'IVAM va pagar el 2009 per la fotografia The deluge, de Miao Xiaochun, 18.000 euros el 2009 i la seva valoració és de 8.000 euros, un 125% menys. També va pagar 128.400 euros per una obra de Natividad Navalón, valorada en un màxim de 75.000 euros. De les cinc obres analitzades per l'expert, la diferència entre el que es va pagar i el seu valor oscil·la entre el 45% i el 1.520%.
El 2008, l'IVAM va adquirir un conjunt de 63 fotografies xineses al galerista Gao Ping, empresonat posteriorment per ser el presumpte cap d'una xarxa mafiosa de blanqueig de diners a Espanya, per 442.280 euros, un preu per sobre del seu valor al mercat, segons es va advertir des de dins del museu. Intervenció alerta ara que el títol de les obres adquirides finalment no coincideix amb el de l'informe favorable de la comissió d'adquisició.
Una altra operació envoltada de polèmica sobre la qual posa l'accent Intervenció va ser el contracte de compravenda i donació amb José Luis Rueda, hereu de Gerardo Rueda, per 2,3 milions d'euros. S'adquirien set obres i se n'havien de rebre 77 com a donació. L'auditoria assenyala que una de les obres comprades no consta a les dependències del museu, tot i que figura com a lliurada, i tampoc es van rebre 32 obres donades.
Pel que fa a les irregularitats detectades en les publicacions del museu, Intervenció assenyala l'edició dels 20 números de la revista Cuadernos del IVAM per un import total de 2,3 milions d'euros des del 2004 al 2014. Es va adjudicar directament a l'empresa Arlanza Editores, després absorbida per Unidad Editorial Revistas. Cuadernos del IVAM es distribuïa amb la revista Descubrir el arte, que va estar dirigida per Rafael Sierra, col·laborador habitual de Consuelo Ciscar. Sierra va comissariar nombroses exposicions a l'IVAM i també algunes mostres del jove artista Rablaci, fill de Ciscar i de Rafael Blasco, extitular de diverses conselleries durant el mandat del PP a la Generalitat i ara condemnat pel Tribunal Suprem a sis anys i mig de presó per diversos delictes en la gestió de fons destinats a la cooperació.
Intervenció alerta del fraccionament del contracte de Cuadernos del IVAM, quan hauria d'haver estat una "licitació genèrica a través d'un procediment obert". Verifica, a més, que consten al museu informes desfavorables a aquesta contractació de la cap del Departament de Gestió Administrativa de l'IVAM per "ometre els tràmits legals".
També analitza Intervenció la contractació per 213.000 euros, entre el 2009 i el 2011, de Miguel Ángel Sazatornil per prestar els serveis per a la coordinació cultural i la gestió d'espais expositius per a l'IVAM a Àsia. "No consta cap procediment de licitació i adjudicació per a la prestació del servei" i "el pagament del preu del contracte es va realitzar abans de la data de la fi" del contracte, adverteix l'auditoria sobre la contractació de Sazatornil, company de María Cruz Alonso, quan aquesta va comissariar una exposició de Rablaci per diverses ciutats xineses, en col·laboració amb Sierra.
Entre altres qüestions procedimentals i administratives, l'auditoria també qüestiona les despeses mensuals de 2.823 euros des del 2009 fins al 2012 a Norberto Martínez per prestar serveis com a col·laborador literari i corrector de textos, sense que consti la formalització de cap contracte. El pagament d'aquests serveis va acabar quan Martínez va ser nomenat subdirector de Publicacions de l'IVAM. A més, l'auditoria assenyala el pagament de viatges i dietes a Pilar Mundina, ajudant de Ciscar, per un total de 37.903 euros "sense que s'hagi acreditat el motiu dels seus desplaçaments ni la relació laboral d'aquesta persona amb l'IVAM".
Consuelo Ciscar va ser nomenada directora del centre el 2004 sota el mandat del llavors president de la Generalitat Valenciana, Francisco Camps, del PP. L'abril del 2014, el Govern presidit per Alberto Fabra va escenificar una sortida pactada amb Ciscar, que en realitat va ser una destitució, i va convocar un concurs internacional per escollir el nou director, en què va ser seleccionat José Miguel García Cortés. Consuelo Ciscar ha rebutjat pronunciar-se sobre l'informe d'Intervenció, després de la petició d'aquest diari.
La nova direcció insta a actuar l'Advocacia de la Generalitat
El nou equip directiu de l'IVAM, liderat per José Miguel Cortés, responsable del museu des del setembre, ha presentat un escrit d'al·legacions, com és preceptiu, a l'informe de la Intervenció de la Generalitat. En el seu últim apartat, assenyala: "Sense perjudici del que s'exposa en les al·legacions anteriors, l'informe de la Intervenció relata nombroses irregularitats que suposen una greu vulneració per a l'erari públic i, en particular, per al maltractat pressupost de l'IVAM". Aquests fets podrien constituir, a més, conductes tipificades en l'ordenament jurídic penal que desborden la capacitat dels serveis de l'IVAM per respondre adequadament a la gravetat d'aquests, de manera que és necessari donar-ne trasllat a l'Advocacia de la Generalitat a fi de que s'interposin les accions que siguin necessàries per a la recuperació dels imports assenyalats a l'informe de la Intervenció General, així com per a la determinació de les responsabilitats corresponents".
En les seves al·legacions, l'IVAM també explica alguns procediments administratius qüestionats per la Intervenció, els canvis realitzats per la nova direcció i la correcció d'altres, a tenor de les recomanacions de la Intervenció.
Respecte a la compra a l'hereu de Gerardo Rueda, s'indica que s'han reclamat les 33 obres que falten, i que el seu dipòsit a la Fundició Capa era conegut pel museu. També es rebaten algunes recomanacions.
En relació amb la publicació de Cuadernos del IVAM, la direcció del museu trasllada a la Intervenció no continuar-la i que per al número 20, l'últim dels editats, no ha estat la factura (90.000 euros) a l'empresa editora "per no haver justificat l'efectiva realització del contracte".
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.