Bárcenas salta al cinema
‘B, la película’ recrea la declaració de l'extresorer del PP davant el jutge Ruz El film s'estrenarà a la gran pantalla a la tardor
Luis Bárcenas declarava aquest dijous en una sala de vistes de l'Audiència Provincial de Madrid davant el jutge Pablo Ruz. L'extresorer del PP narrava, descalç i assegut davant del magistrat, com l'havien pressionat a ell i amenaçat la seva esposa. No, no és un episodi més del cas Bárcenas, és l'últim dia de rodatge de B, la película. Un film en el qual David Ilundain trasllada a la gran pantalla el que el director Alberto San Juan i el dramaturg Jordi Casanovas van portar al teatre a l'obra Ruz-Bárcenas.
Aquesta setmana, mentre Bárcenas esperava a la cua de l'atur en una oficina d'ocupació del madrileny barri de Salamanca –no, això no forma part de cap ficció–, Pedro Casablanc i Manolo Solo deixen de ficar-se en la pell de l'extresorer popular i de l'exmagistrat de l'Audiència Nacional respectivament. Han finalitzat tant la peça teatral com el rodatge de la pel·lícula en la qual es recrea fidelment la declaració de Bárcenas el 15 de juliol de 2013, quan desgrana moltes de les anotacions en què figura la comptabilitat b del Partit Popular.
El text de l'exposició del tresorer popular que Casanovas va adaptar per al teatre, sense modificar ni una coma només triant fragments, s'estrenarà a la tardor al cinema. Una vegada més, es compleix el tòpic de la realitat que supera la ficció. Ilundain, el director de la pel·lícula, va sortir en xoc de l'obra Ruz-Bárcenas al Teatro del Barrio (Madrid). De seguida hi va veure les possibilitats cinematogràfiques. Va considerar que calia dur-la a terme "de manera urgent". Va començar a treballar en aquest projecte a inicis de l'any. "És el moment, forma part de la realitat immediata", al·ludeix al concepte anglosaxó d'instant movie. Justifica que la perspectiva que es perd en parlar d'un moment tan recent i encara viu, es guanya per una altra banda, ja que "l'espectador té els sentiments a flor de pell".
B, la película és un híbrid entre el documental i la ficció. Un text real interpretat per actors. S'ha intentat imitar el que hagués fet un documentalista si hagués estat present en aquella sala de l'Audiència Nacional aquell dia d'estiu, quan Luis Bárcenas va començar a relatar episodis de finançament irregular del partit del Govern espanyol o a donar noms dels membres del PP, al qual ell sempre es refereix com "el partit", que havien rebut sobresous.
Por?
"Hi ha hagut moments de notar la por", diu David Ilundain. Quan van començar a buscar finançament només trobaven traves. El director s'ha vist en converses en les quals pensava: "Per què estic parlant d'això?". No concreta ni amb qui, ni sobre què eren aquestes converses; només confirma que han estat diverses de semblants i en diferents àmbits: producció, finançament... Reflexiona: "Si només és una pel·lícula..."
A aquests problemes i als habituals dels rodatges s'afegeix la dificultat que ha estat gravar a l'Audiència Provincial de Madrid. Després d'aparèixer al telenotícies de La sexta el primer dia de rodatge, l'equip de la pel·lícula ha sentit que la premsa no era ben rebuda. No saben, o no expliquen, els motius.
L'Audiència Provincial és un edifici públic, la pel·lícula té permís per rodar en una de les sales de vistes: un espai sobri i petit amb una taula per al magistrat, els lletrats, la fiscalia i la resta dels funcionaris; unes cadires per a testimonis, acusats i públic ja que els judicis són d'accés lliure.
Tenen restringit l'horari de rodatge ja que no poden fer-ho durant l'activitat jurídica habitual. Les jornades d'enregistrament comencen a les cinc de la tarda i s'allarguen fins a la matinada. Tot per fer sentir a l'espectador la corrupció en primera persona. Perquè reflexioni els 80 o 90 minuts que durarà la pel·lícula sobre un cas de sobres conegut però que moltes vegades es perd entre la quantitat de titulars similars que se solapen diàriament.
El rodatge s'ha dut a terme en una sala de vistes de l'Audiència Provincial de Madrid, en la qual s'ha recreat el lloc original. Un espai petit, l'ambient carregat com probablement deuria passar a l'atmosfera d'aquest lloc durant les gairebé cinc hores de declaració de Bárcenas. La personalitat del personatge que encarna Pedro Casablanc omple tot l'espai, a la pel·lícula pren més pes que a l'obra de teatre. Ruz-Bárcenas recrea un duel entre el magistrat que pregunta i el que declara. No obstant això, en el llargmetratge un Pedro Casablanc caracteritzat de tal manera que impressiona, és com tenir el tresorer davant, protagonitza l'interrogatori, és l'objectiu de les preguntes formulades tant pel jutge com pel fiscal i els advocats de l'acusació. Cadascun busca les respostes a les seves pròpies incògnites.
Pedro Casablanc reconeix la dificultat del paper: un text complex ple de dades en el qual no es pot tenir ni un lapsus; un personatge molt reconegut, molt mediàtic, que cal recrear de la manera més fidedigna possible, sense caure en la paròdia. Tot ha de ser veraç. Però alhora, li fa il·lusió el seu primer protagonista al cinema després d'una amplíssima carrera, per la qual cosa va estar molt pendent del micromecenatge, que és una de les maneres amb què s'ha finançat B, la película.
Ilundain quan va engegar el projecte va trucar diverses portes buscant finançament. No les hi van obrir i com que considerava que no podia seguir esperant va decidir acudir a una plataforma de micromecenatge. Així, amb la col·laboració d'uns 600 mecenes es van aconseguir 55.955 euros per portar Bárcenas al cinema. “Això ens ha servit per testar el públic. La resposta ha estat un estímul, a més ara ja no ens costa tant explicar el que estem fent, se'ns obren més portes”.
No és l'única ajuda que han rebut. B, la película ha guanyat el concurs Te queremos comunicar el premi del qual és que una agència de publicitat portarà la comunicació del projecte durant tres mesos amb una repercussió als mitjans valorada en 25.000 euros. Una quantitat que és un suport important, i no obstant això, als papers de Bárcenas seria només una anotació al costat d'unes sigles.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.