Els nous canals de televisió neixen a les sales d’estar
Són casos comptats, però alguns ‘youtubers’ catalans aconsegueixen guanyar un sou
Un parell de barcelonins que compartien afició van crear fa sis anys un blog sobre l’univers dels telèfons Android. Un bon dia, mesos més tard, van voler innovar i van penjar un vídeo en comptes d’un text. Van decidir-ho “sense pensar-ho gaire”, explica Jaume Lahoz, i el van gravar des de la sala d’estar de Carlos Santa, que ara a més d’amic és el seu soci. Des de llavors, el creixement d’Andro4all ha estat “espectacular” i els seus creadors asseguren que l’èxit que han obtingut els té admirats. Actualment tots dos, amb 29 anys, es guanyen la vida amb el seu canal a YouTube i des de fa mig any que han deixat de gravar els vídeos a casa seva i tenen llogada una oficina a l’Eixample de Barcelona. El seu canal té més de 593.000 seguidors i supera els 67 milions de reproduccions acumulades.
Des de Girona, la Patry Jordan fa quatre anys que impulsa el seu canal a YouTube, batejat com a Secretos de Chicas. Les confidències que comparteix amb les seves seguidores són pentinats, consells d’estètica variats i exercicis físics, temes relacionats amb els seus estudis. Un secret que no li agrada gaire compartir és la seva edat. “És molt difícil viure de YouTube, però en tinc prou per anar continuant amb el projecte”, assegura. Des d'un dels seus primers vídeos, en què explicava com fer servir unes planxes de cabell, la qualitat de la realització i el muntatge dels seus audiovisuals ha crescut de manera considerable. Però, amb més d’1.696.000 seguidors i superades les 228 milions de reproduccions, la Patry continua filmant-se a casa, només amb l’ajuda del seu xicot i d’una amiga que apareix en alguns dels continguts.
Casos com els de la Patry, en Carlos i en Jaume són encara fenòmens poc habituals. Són uns joves que amb persistència, amb la proposta d’uns continguts enfocats a un públic molt determinat i probablement amb una mica de sort han sabut fidelitzar una audiència que els segueix en massa. La Patry, per exemple, explica que el seu canal acumula 600.000 reproduccions diàries i la magnitud de xifres com aquestes passa la mà per la cara a les audiències de molts programes de la TDT. Les marques s'han començat a fixar en aquests creadors de continguts perquè els veuen com grans prescriptors dels seus productes.
YouTube és, amb diferència, la pàgina web més vista a tot l’Estat espanyol
Nous canals de televisió, diferents dels que hem conegut sempre, estan naixent a YouTube i una de les proves més evidents d’aquest fenomen és que un gran nombre de televisors i reproductors de vídeo del mercat donen accés a Internet i, en concret, a aquesta xarxa. De fet, YouTube és la pàgina web més vista a tot Espanya, amb 22.051.000 visitants únics mensuals, segons les últimes dades de l’Enquesta General de Mitjans. La xifra és molt superior a la de la segona posició del rànquing, que ratlla els 5.000.000 visitants.
Des que va ser possible que els televisors arribessin de manera massiva a les cases als anys seixanta i setanta, aquests aparells han gaudit durant dècades d’una posició privilegiada a les sales d’estar, convertides en temples de veneració a la també anomenada caixa tonta, unidireccional. Ara, des de qualsevol llar amb connexió a Internet i un mínim equip tècnic són molts els que intenten fer la guitza als continguts gravats en els grans platós de televisió, amb il·luminacions complicadíssimes, multitud de càmeres i sofisticats sistemes de realització.
Alguns joves fan la guitza a continguts gravats en grans platós de la televisió convencional
“Tanco totes les portes de l'habitació perquè ningú de la família senti el que dic. Poso la reflex davant meu i llegeixo el guió a la pantalla de l’ordinador. Tinc sempre una llum al darrere perquè no surtin ombres”, explica Cristian Sánchez (Sant Joan Despí, 1992). Com molts joves, la il·lusió d'aquest estudiant de Periodisme seria obtenir un sou amb es seus vídeos, que dedica principalment a comentar amb humor fets d’actualitat que li criden l’atenció. Actualment té gairebé 500 seguidors.
“Amb tanta competència és difícil guanyar-s’hi la vida. Ja sóc partner de YouTube però no m’estic fent ric”, explica en Cristian. A grans trets, ser partner del portal de Google vol dir permetre la inclusió de publicitat en els vídeos del canal a canvi de diners. “Hi una teoria que diu que per cada 1.000 reproduccions guanyes un dòlar. Imagina’t què he guanyat [en un any] amb les 100.000 reproduccions que tinc”, relata.
Una teoria diu que per cada mil reproduccions guanyes un dòlar
Quant cobren els youtubers? És un secret molt ben guardat. Els autors solen ser reticents a revelar els seus ingressos. Les clàusules de confidencialitat de Google poden ser un dels motius que fan difícil que el preu per visualització sigui de domini públic. Jaume Lahoz, que abans de ser youtuber era informàtic, comenta que no tots els continguts es retribueixen de la mateixa manera. “A Espanya no es paga tant com al Regne Unit, Alemanya i als EUA”, lamenta. Segons ell, el preu depèn de diversos factors com la procedència de les visites i les paraules clau que identifiquen els continguts. Algunes estan més cotitzades que d’altres. Detalla també que Google es queda un 45% dels beneficis.
L’eina Social Blade, que mesura l’activitat dels youtubers, estima que el canal de la Patry guanya de mitjana entre 58 i 925 euros al dia, amb gairebé nou milions de visites durant l’últim mes. Per a Android4all calcula que els beneficis diaris van entre els 37 i els 587 euros, amb una mica més de 5.500.000 visites els últims trenta dies. Són estadístiques que tenen en compte forquilles molt àmplies i que fan complicat esbrinar quines són les quantitats reals ingressades.
El canal em demana una dedicació de set dies a la setmana”
“El canal em demana una dedicació de vuit hores diàries els set dies de la setmana”, afirma la Patry, que lamenta que l’estiu passat no va poder veure la platja "ni un sol dia". Ella no es considera una professional de la televisió, tot i que ha tingut durant un temps i gràcies al canal de YouTube un espai a la cadena Divinity. Prefereix definir-se com “una comunicadora” perquè de la seva experiència ha après que a la xarxa s’estableix un “contacte molt directe” amb una audiència que se sent identificada amb els seus vídeos i que no es pot comparar amb la de la televisió convencional. Els ideòlegs d’Andro4all també destaquen la interactivitat de la xarxa. “El nostre objectiu és ajudar la gent”, afirmen.
Els youtubers gestionen la seva programació i dins dels seus canals poden arribar a oferir continguts ben variats, com si es tractés de diferents programes de televisió. A Andro4all combinen diversos gèneres, com les crítiques de terminals Android o entrevistes a d'altres autors de vídeos, que expliquen quin telèfon fan servir. Patry Jordan pot recomanar des de com fer-se una trena d’espiga fins a quines són les claus per aconseguir un bon selfie. Altres youtubers que es guanyen la vida amb el seu canal són Raúl Álvarez, que des de Barcelona se centra en l’humor a Auronplay i, Roc Massaguer, que des de Terrassa aborda el món dels videojocs esportius des de diverses vessants a Outconsumer.
Els vídeos en català sobre videojocs busquen el seu espai
“Podem començar per un vídeo que ens han recomanat i acabem, no sabem com, veient un videoclip ridícul d’una cançó de l’estiu dels anys vuitanta”, reflexiona Cristian Sánchez sobre l’oferta de YouTube. L’aparador de vídeos és infinit i més global que el de tele de sempre, que malgrat Internet segueix en certa manera cenyida a un abast territorial concret. “És una finestra al món”, reflexiona Lahoz, i per aquest motiu els youtubers catalans que apleguen grans audiències han optat per utilitzar el castellà als seus vídeos, per arribar a un públic més ampli. Patry Jordan, de fet, fins i tot té algun contingut traduït a l’anglès.
Si algú vol començar a YouTube li recomanaria que ho fes en castellà”
“Trobo absolutament normal que ho facin. Si algú em diu que vol començar a YouTube, arribar al màxim de gent i poder guanyar alguna cosa li recomanaria que ho fes en castellà o en anglès”, comenta Oriol Roca, de 26 anys. Aquest veí de Barcelona fa tres anys que fa vídeos en català sobre videojocs i considera que “amb el volum que mou a YouTube el català, ara per ara, és absolutament impossible guanyar un sou”.
Roca destaca que YouTube “va molt bé per explicar videojocs perquè a la vegada que parles l’espectador pot veure les imatges de què estàs parlant”. Juntament amb altres youtubers i amb l’objectiu de centralitzar l’activitat en català en aquesta xarxa de vídeos va crear un portal anomenat LaZona.cat, que va tancar al cap d’un any perquè “era complicat de gestionar”. Al web Gaming.cat sí que es pot consultar un llistat d’autors en català en actiu, tots centrats en els videojocs.
Diana Kramer, de 28 anys, és una de les youtubers que publica en català que té més seguidors, supera els 180. És de nacionalitat romanesa i fa cinc anys que viu a Barcelona. “Com que m'hi trobo molt a gust i la gent m'ha ajudat a integrar-me amb molta facilitat, el canal ha estat la meva manera de tornar el suport, tenint en compte especialment que la presència del català a YouTube és bastant escassa, almenys en el món dels jugadors de videojocs”, explica. A la Diana no li interessa guanyar diners amb els vídeos perquè, segons ella, amb una dedicació professional el seu canal “es convertiria en una obligació, com qualsevol feina”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.