_
_
_
_

Soledat i sexe al límit, ingredients del Premi Sant Jordi

Joan Carreras s'imposa amb 'L'àguila negra' al principal premi de la Nit de Santa Llúcia

José Ángel Montañés
Palomas, Cunillé, Cara, Prats, Cuartiella i Carreras, a la seu d'Òmnium Cultural.
Palomas, Cunillé, Cara, Prats, Cuartiella i Carreras, a la seu d'Òmnium Cultural.juan barbosa

"Som abans de res una entitat cultural”, ha assegurat Muriel Casals, presidenta d'Òmnium Cultural, l'entitat que ahir va celebrar la 64a Nit de Santa Llúcia, la festa de les lletres catalanes, al Liceu de Barcelona, per recordar a tothom quin és l'ADN de la seva organització. Però la cultura es tenyeix sovint de política: si l'any passat la festa va tenir lloc 24 hores després que se sabés la data i el contingut de la pregunta de la consulta que tant ha defensat Òmnium, la d'aquest any s'ha celebrat el mateix dia en què el Tribunal Superior de Justícia ha admès la querella contra Artur Mas pel 9-N i l'investigarà per desobediència. Per això, després del lliurament dels guardons, Casals ha renyat en el seu discurs els partits per la desunió posterior al 9-N. “Després d'aquest llarg camí, ens sentim perplexos, fins i tot preocupats. Pot ser que guardem tota aquesta feina en un calaix?”, ha preguntat als assistents.

Muriel Casals ha renyat els partits polítics per la desunió posterior al 9-N

De tots els premis lliurats en la vetllada, el Sant Jordi de novel·la és el més important. Dotat amb 60.000 euros, el guanyador ha estat el periodista, guionista i escriptor Joan Carreras (Barcelona, 1962), autor de cinc novel·les, l'última, Café Barcelona, Premi Ciutat de Barcelona 2014. La guanyadora L’àguila negra, explica la vida de Marià Solvell, un individu sol i vell, des dels 8 anys fins a la seva plena maduresa, però sobretot s'atura en la seva etapa de joventut i maduresa, en què comparteix una història d'amor i sexe tumultuós i al límit. “El llibre està ambientat a la Barcelona dels nostres dies, però discorre en bona part a la dels setanta, un moment en què el protagonista acaba marcat per una relació visceral, on el sexe és el més important. De fet, és la primera vegada que sóc tan explícit”, ha explicat Carreras, que s'ha imposat a 31 originals. Els seus personatges assisteixen com a espectadors “de forma indirecta” i s'“adapten les circumstàncies que els toca viure sense plantejar-se res més”, ha detallat el guardonat, que ha comparat aquesta situació amb la “majoria silenciosa”.

Carreras ha reivindicat els 20 anys que fa que escriu. Ha assegurat que sempre havia volgut ser pilot d'avions i que el premi era com “si estigués als comandaments d'un Airbus”. Per ell, als premis hi ha “un punt d'atzar i un altre de voluntarietat, ja que mai m'havia presentat a cap, però tenia la sensació que tenia una bona obra entre les mans i que podia provar-ho”. La seva novel·la la publicarà Edicions Proa al febrer del 2015.

La resta dels premis de la nit han estat: el Carles Riba de poesia (3.000 euros), que ha correspost a Hilari de Cara pel seu poemari líric Refraccions; el Mercè Rodoreda de contes (6.000 euros), per a M. Mercè Cuartiella per Gent que tu coneixes, 13 relats plens de personatges, “propers i reals”; el Josep M. Folch i Torres de novel·les infantils (7.000 euros), per a Lluís Prats Martínez, per la seva revisió de la coneguda historia “de lleialtat i esperança” del gos japonès Hachiko, i el Joaquim Ruyra de narrativa juvenil (9.000 euros), per a Alejandro Palomas per la seva tendra història d'Un fill, protagonitzat per un nen introvertit que viu “en un món fràgil”. El nou premi de la nit ha estat el Frederic Roda de textos teatrals (20.000 euros), que ha recaigut en Lluïsa Cunillé per Boira, una història protagonitzada per cinc personatges que viuen el pas del règim comunista en un país després del teló d'acer i que ara pateixen amb el capitalisme més depredador. Cunillé ha llegit un text en què ha recordat la seva decisió de no parlar d'ella en públic ni de la seva obra. L'Institut del Teatre publicarà l'obra.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_