_
_
_
_
_

La història de la dona que va carregar una muntanya

La foto d'una boliviana que per un efecte òptic sembla que carrega amb el seu carretó el cim de l'Illimani es viralitza a les xarxes

La foto d'una boliviana empenyent un carretó.
La foto d'una boliviana empenyent un carretó.Wilfredo Limachi

Per Cartier-Bresson el "moment decisiu" era el segon en què "s'alineen el cap, l'ull i el cor" per aconseguir una instantània. Però el que Internet entén per fotos fetes en l'instant precís s'assembla més aviat a aquests posats que sostenen la torre de Pisa: efectes òptics buscats per qui fa la foto i que en casos molt espectaculars es viralitzen a través de xarxes socials. En alguns casos més estranys encara, hi ha una història al darrere de la imatge.

Ha passat amb la foto d'aquesta dona boliviana que, amb el seu carretó, sembla que està carregant des de La Paz el cim de l'Illimani (més de 6.400 metres sobre el nivell del mar).

Aquest tipus de fotos no són sempre fruit de l'atzar. De fet, Wilfredo Limachi (La Paz, 1987) feia un mes que buscava captar la seva mare en aquest instant. Volia "mostrar la fortalesa i l'impuls incansable que tenen les dones bolivianes, que treballen i construeixen dia a dia aquesta ciutat i, per descomptat, aquest món", explica en un correu electrònic a Verne.

Va compartir la foto al seu Facebook (Satori Gigie) el 27 d'octubre. “Vaig sortir a dinar i quan vaig tornar vaig veure que la fotografia s'havia compartit, publicat i fins i tot plagiat en diferents espais de la xarxa social”, explica. Molts mitjans llatinoamericans s'han fet ressò d'aquesta foto viral, però el que no ha agradat a Limachi, que ha estudiat Comunicació Social, és que algunes institucions públiques hagin fet servir la seva foto “per promocionar-se” sense esmentar el seu nom. Com passa tantes vegades quan una foto es popularitza a les xarxes, l'autoria de la imatge es va quedar pel camí.

La seva mare, Valentina, protagonista de la foto, “desconeix gairebé del tot el món d'Internet” perquè "no ha tingut l'oportunitat de coneixe'l i crec que tampoc l'interès". És una mestressa de casa i bugadera que “valora el treball manual perquè prové d'una comunitat rural (Guaqui, que és al costat del llac Titicaca)". Segons explica el jove, es va posar contenta quan altres dones del barri li van comentar que els seus fills els havien ensenyat la seva foto amb els telèfons mòbils perquè “sabia que el seu treball sacrificat s'estava donant a conèixer”.

"El millor que la foto s'hagi fet viral és que a través dels comentaris que em van arribar em vaig adonar que els bolivians i bolivianes es van sentir més orgullosos de la seva cultura i el seu país", afegeix l'autor.

"I ara, de què serveix que hagi arribat aquesta foto a Europa, als Estats Units?", va preguntar la mare de Limachi. "Jo vull que canviï la seva situació i la de totes les dones, i per fer-ho, tinc un somni que no li puc explicar ara...", va respondre Limachi.

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_