_
_
_
_
postal / xest
Columna
Artículos estrictamente de opinión que responden al estilo propio del autor. Estos textos de opinión han de basarse en datos verificados y ser respetuosos con las personas aunque se critiquen sus actos. Todas las columnas de opinión de personas ajenas a la Redacción de EL PAÍS llevarán, tras la última línea, un pie de autor —por conocido que éste sea— donde se indique el cargo, título, militancia política (en su caso) u ocupación principal, o la que esté o estuvo relacionada con el tema abordado

El 82è Congrés Espanyol d’Esperanto es va celebrar a Xest al mateix edifici on es roda una sèrie de Netflix

Tot comença quan Francisco Máñez, un jove agricultor del poble valencià, va aprendre l’espereanto de forma autodidacta el 1908

La Universitat Laboral de Xest.
La Universitat Laboral de Xest.Oronoz (Album)
Paco Cerdà

Hi ha metàfores insuperables. Aquesta n’és una.

Hi ha una URSS feta en formigó que emergeix com una mola a Xest, poble menut de la València interior. A Xest es parla castellà. També es parla esperanto. La setmana passada es va celebrar al poble el 82è Congrés Espanyol d’Esperanto perquè l’any 1908 un jove agricultor del poble, que havia deixat l’escola als deu anys, es va assabentar de l’existència d’una llengua internacional que predicava la pau i l’amistat entre els pobles. Allò el va fascinar. I aquell jove, Francisco Máñez, no va parar fins a aprendre l’esperanto de manera autodidacta.

És increïble imaginar-se’l amb vint anys, del camp a casa i de casa al camp, amb les mans brutes i dures, estudiant a soles l’esperanto en un poble apartat de tot. És increïble imaginar-se’l enamorat d’aquella filosofia de pacifisme que l’Europa immediata, la de Verdun i la del Somme, faria esclatar pels aires. És increïble imaginar-se’l arribant al casino de Xest i contagiant el seu entusiasme a homes que juguen a cartes o al dòmino i prenen malta o café. És increïble, però ho va aconseguir. I així va sorgir al poble un planter de centenars d’esperantistes, amb una de les taxes més elevades d’Europa, que en ple franquisme censor rebien paquets de la Unió Soviètica amb la falç i el martell, i també de la Xina mao­ista, amb revistes i llibres d’esperanto. Jo els he vist, a Xest, saludar-se pel carrer en esperanto. Un metavers meravellós. Una bombolla d’idealisme. La utopia feta real. Quixots amb canes. Cavallers andants en extinció.

La Universidad Laboral de Xest en una imatge de la seva inauguració el 1970. EFE/jgv
La Universidad Laboral de Xest en una imatge de la seva inauguració el 1970. EFE/jgv JGV (EFE)

Però l’URSS en formigó de Xest és el colós brutalista de l’antiga Universitat Laboral. Només una dictadura podia alçar això: quatre mil obrers van treballar durant any i mig perquè en 1970 Franco inaugurés aquella superfície pavimentada que equival a 31 camps de futbol, amb un saló d’actes amb capacitat per a 5.300 espectadors. Fou una megalomania d’aires soviètics adscrita al Ministeri de Treball tardofranquista per facilitar estudis, cada any, a cinc mil alumnes de les classes més desfavorides que passaven el curs internats entre el fred del formigó i la llunyania familiar.

Ara descobrisc, gràcies al periodista Álvaro Devís, que Netflix ha convertit la Universitat Laboral de Xest en lloc de rodatge de la seua sèrie Kaos. Concretament, l’ha convertit en l’inframon: un lloc fosc i brutalista, en blanc i negre, on van a parar els morts. Els morts poden ser rescatats, perquè l’inframon de Kaos diu que un no mor, sinó que es renova. I pense en Xest i els seus somnis laboralistes. I pense en els alumnes pobres que lluitaven per formar-se enmig d’un oasi educatiu. I pense en l’antic reconeixement social del treball. I pense en quan abans la majoria se sentia de classe treballadora. I quan pense en tot això, em sona un poc a esperanto. Potser així es renova el moribund treball: en past d’espectacle per a Netflix.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Tu comentario se publicará con nombre y apellido
Normas
Rellena tu nombre y apellido para comentarcompletar datos

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_