Ester Xargay, l’éssera riallera
Educada a la França del Maig del 68, va estudiar Història de l’Art a Barcelona i es va convertir en una creadora sense límits de disciplina, gènere o to, que estirava el joc poètic amb compromís per causes concretes
![Ester Xargay](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/7ERLIQCBFVAHDN3D3MY2NPWFSM.jpg?auth=6f69230193831ccb0cb96e1522e00f94a28c2f7bf09102697348fba84ffbf7fe&width=414)
Hi ha un afluent del Cinca que es diu Éssera. En aquest hidrònim tan peculiar, Ester Xargay hi va llegir la possibilitat d’una feminització de l’Ésser, de l’entitat existent, i va començar a utilitzar la paraula en aquest sentit, és a dir, va renovar la vida d’un mot per donar-li un valor que encaixava perfectament amb el bategar del nostre temps i les nostres necessitats, una resignificació de caire marcadament feminista i reivindicatiu: fins i tot l’essència del real té una versió en femení, l’éssera.
Es tracta d’una troballa, d’un mot que va sonar-li a l’orella i (patapam!) hi va esclatar en l’accepció que el cor hi freturava, com un fet totalment natural: va donar a la paraula una nova funció amb valor artístic i cívic. És una manera de fer hereva de l’objet trouvé, del ready-made de Marcel Duchamp, i que formava part del procedir corrent d’Ester Xargay (Sant Feliu de Guíxols, 1960-2024), educada a la França del Maig del 68: “Allà vaig viure les dècades dels seixanta i setanta, un període ben reivindicatiu, revoltat, existencialista i sartrià. A aquest entorn sociopolític, s’hi afegia un món educatiu inquiet, que em duia, dia sí, dia també, a La Maison de la Culture de Bourges, un centre experimental de tot, de l’art, de la literatura, del teatre, del cinema, de la música...”. Aquest pòsit feia que certes actituds i plantejaments de l’art contemporani fossin connaturals a la seva persona, li sorgissin amb una espontaneïtat quasi ingènua perquè els havia mamat de petita.
L’educació va complementar-la fent Història de l’Art a Barcelona i fou amb la crítica d’art (“interpretació metacrítica i ultraantropològica”) que començà a escriure. Creà revistes com S’Espadell o projectes editorials com Darrere les tanques, i es va llançar a fer poesia per vies que es troben amb les arts plàstiques i audiovisuals. Estirava el joc poètic cap al joc tipogràfic o el videopoema amb la facilitat de qui, simplement, aprofita els recursos que té a mà. I així Ester Xargay esdevingué una creadora sense límits de disciplina, gènere o to. I ho fou amb un profund compromís per causes concretes.
Sempre alegre, trencava motlles sense violència estrident o agressiva, amb un ímpetu entremaliat i fervorós
Llavors va conèixer Carles Hac Mor i es van fer parella vital i artística amb totes les conseqüències. Van traduir plegats, van escriure llibres a quatre mans, van ser l’ànima d’un munt d’actes i projectes que funcionaven anàrquicament organitzats, van teoritzar i desteoritzar, van desaprendre molt i van compartir de tot. “Ella i ell viuen el desig del dret al somni inútil, a les envistes d’una poètica del desvari, de la il·lusió, de les cabòries”, deien a Un pedrís de mil estones (Edicions del Mèdol, 1992), una novel·la curiosíssima en què, ells mateixos autors i protagonistes, trossejaven un cadàver exquisit.
![Ester Xargay, a una imatge cedida.](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/QGAF6QCXKNEHPOF4WIZ5UUSD4U.jpg?auth=1f00bbf6d7f38dfc2c6365485d9fdfc1d88153f995e8753a9611b364019cca8d&width=414)
La seva associació artística i literària fou molt fructífera. Hac Mor venia del textualisme i l’art conceptual i ella venia de Fluxus i de John Cage. L’una i l’altre, l’altra i l’un, són inseparables per entendre una qüestió tan important com és l’actitud amb la qual feien i desfeien: “D’un tan ambigu verí per a benpensants disciplinats, tant els irritables com els indiferents, i joia per als qui creuen en l’humor neutre —amb comicitat i sense— com a mitjà seriós de saviesa, tots dos solament n’hem estat els fabricants —o per ventura ni això”, deien al pròleg del llibre Epítom infra nu o no (Pagès Editors, 1998).
Amb l’Ester hi havia sempre alegria, trencava motlles sense violència estrident o agressiva, sinó amb un ímpetu entremaliat i fervorós. Podia escriure seguint les formes estròfiques més clàssiques i més constrictives (es va inventar els “haikus ensextinats”), però sempre com en un joc, en un esbarjo conscient i laboriós que podia desembocar en l’absurd, en una manca de sentit definitiva i atmosfèrica. Això sí, passant per les idees més complexes, seguint elucubracions inesperades i trames de pensament intel·ligents i sensibles i estirabots totalment desacomplexats i extemporanis. Com deia al llibre Trenca-sons (Llibres del Segle, 2002): “I l’art s’esmuny entre els conceptes / que el van creant com a discurs que / torna a renéixer amb els dies / comptats amb els dits dels amants de la / pràctica de la paradoxa de / tot artista que es compromet a / ser-ho, oh! sigui, de qui mata / el temps com qui mata l’aranya / pel compromís vital de fer-ho”.