Periodista amb epígraf
En una de les primeres col·laboracions a La Publicitat, l'any 1922, Josep Maria de Sagarra es declara sorprenentment un no lector de diaris: "Procuro no llegir mai cap diari. I em penso que la vista m'hi guanya, perquè les noves de verdader interès ja me les diuen, o me n'entero de passada; les noves secundàries no hi ha cap necessitat de saber-les, i la literatura periodística ja vos la regalo de cap a cap. Jo dic això des de les columnes d'un diari, sense cap por de perjudicar a l'empresa, perquè penso que no convencerà a ningú".
Efectivament, no va convèncer ningú: les seves columnes, tant a La Publicitat els anys 20 com al setmanari Mirador la dècada següent i, després de la guerra, a La Vanguardia Española i Destino, van ser molt seguides, fent bo el mandat de tot periodista que s'hi tingui per tal: anar a l'encontre del públic més ampli possible. Ara bé, s'hi considerava ell, periodista? Quin era l'estatut des del qual escrivia les seves col·laboracions? Potser la resposta, o una part, es troba als epígrafs que va emprar per agrupar els articles.
L'any 1929, Sagarra va publicar en forma de llibre 42 articles, dels dos centenars llargs apareguts a La Publicitat a partir de 1922. Els va titular Cafè, copa i puro. A la nota d'introducció en deia: "Comentaris sense transcendència, que poden ser sentimentals alegres o tristos, però que s'esborren aviat i no tenen altre objectiu que fer passar l'estona, l'estona del cafè, la copa i el puro...". Poc després, publicava a Mirador el primer dels 360 articles que hi apareixerien entre el 31 de gener de 1929 i el 2 de juliol de 1936. El titulava L'aperitiu, que era també l'epígraf de la secció i el títol que hi posaria al llibre de 1947, i constituïa una mena de declaració d'intencions sobre allò que hi escriuria, però alhora també una reflexió sobre les col·laboracions a La Publicitat: "En els temps anteriors als nostres temps, l'hora del cafè i de la penya del cafè era l'hora màxima de l'home civilitzat; l'hora espiritual, lliure, pirotècnica per excel·lència. Avui dia aquesta hora potser s'ha diluït una mica. Les converses de l'hora del cafè s'acostumen a allargassar, els temes es gronxen, van de cervell a cervell i topen les opinions, amb una mena de dialèctica fofa i humida; moltes converses són excessivament dramàtiques o excessivament sensuals. Davant d'aquesta hora tan necessària per al govern dels pobles i per la procreació, hi ha una altra hora més moderna, més lleugera, més d'estranquis, i més transparent: és l'hora de l'aperitiu".
Aperitiu versus cafè, copa i puro. Vet aquí el periodista Sagarra: a la dècada dels anys 20 encara tenia al cap la tertúlia ritual, establerta, a hora convinguda: el món d'ahir marcat per la Gran Guerra. L'hora de l'aperitiu en canvi és voluble, pot ser abans de dinar o abans de sopar, i pot passar tant a la terrassa de l'hotel Colón —la preferida— com al Café de la Rambla o a la Penya Gran de l'Ateneu. És una hora més lliure i d'aroma menys previsible: la fortor del cafè, el licor i l'havà hi és substituïda per la subtilesa cosmopolita del Picón, el Martini —el 1933 obria la cocteleria Boada— i el cigarret ros americà. És el Sagarra més cosmopolita, sensual i divertit, el del "xafardeig i l'anècdota viva", com quan explica que va assistir la mateixa nit a dues estrenes teatrals d'obres seves (El cas del senyor Palau i Gardènia) gràcies als bons oficis d'un taxi que el duia del Novetats al Talia i que li va costar 15 pessetes. El millor Sagarra periodista, que per aquelles dates escrivia en forma de novel·la, a Vida privada, la crònica més enlluernadora de la ciutat dels anys 30.
I no calia creure-se'l massa quan deia que no llegia diaris. El 1952 confessava que havia estat des de sempre un "devorador de esa sección que en los diarios lleva el título de Notas o Ecos de sociedad". Ho feia en un dels articles reunits a Cola de gallo (Destino, 1959): el còctel d'abans de la guerra dissortadament s'havia esbravat i amb ell aquella llengua viva, pétillante i entenedora per tots els públics emprada per un periodisme català i en català com no se n'ha tornat a sentir parlar.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.