Arriba la no-ficció activista
DocsBarcelona mostrarà més de 40 produccions sobre les transformacions socials
Temps convulsos, documentals convulsos. El festival internacional de cinema documental DocsBarcelona es presenta enguany en la seva faceta més activista, amb més de 40 títols d’arreu del món que posen l’accent en la transformació i la irreverència, tant col·lectivament com individual. No es tracta d’una voluntat determinada dels organitzadors: “La selecció va sortir així perquè els documentals no fan sinó reflectir el món que els envolta”, interpreta el director del festival, Joan González. Aquesta 17a edició, que tindrà lloc del 26 de maig a l’1 de juny entre els cinemes Aribau i el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), comptarà amb la presència del 90% dels cineastes programats. En total, la mostra inclou vuit títols de creació local.
Un dels plats forts de la mostra és Confessions d’un banquer (29 i 30 de maig), que arriba a Barcelona després de recórrer diversos festivals internacionals. El film conté la reflexió d’un directiu de finances penedit que revela secrets de la banca, en una emissió que anirà acompanyada d’un col·loqui amb el protagonista, l’executiu Rainer Voss. En la mateixa línia de crítica social, el controvertit documental Ciutat morta narra les circumstàncies del suïcidi de Patricia Heras, fruit d’un cas de corrupció policial a Barcelona. Es podrà veure el 31 de maig i l’1 de juny a la Sala Teatre del CCCB. Serà els mateixos dies que el film Demonstration, un experiment col·laboratiu gravat per 32 alumnes d’un màster de documental que mostra les múltiples derives d’una manifestació urbana. Everyday Rebellion, un altre dels documentals, és una història sobre la riquesa de les protestes pacífiques.
DOCSBARCELONA
FESTIVAL DE CINEMA DOCUMENTAL DOCSBARCELONA
Cinemes Aribau i CCCB
Del 26 de maig a l’1 de juny
L’activisme és un element central en moltes de les pel·lícules, però no només en l’àmbit politicosocial. “Els protagonistes fan un pas endavant, també en temes personals; mostren una actitud activa de no-resignació davant del que els passa”, matisa González. El film Return to Homs retrata dos joves pacifistes sirians que agafen les armes en veure que la repressió d’Al Assad no disminueix. El protagonista de The special need, d’altra banda, és un noi amb autisme que se’n va de road trip amb dos amics a la cerca d’experiències sexuals. “Una pel·lícula molt tendra que parteix de la tradició neorealista de Fellini", explica González, “i que sens dubte serà un hit del festival”. S’emetrà el 29 de maig i l’1 de juny al CCCB.
La música i la dansa, en la seva dimensió irreverent i transformadora, també estaran presents aquí i allà. Mercedes Sosa, La Voz de Latinoamérica, un recorregut per la vida de la cantant argentina de la mà del seu fill, es podrà veure en dos passis el dijous 29 i el dissabte 31. Five days to dance ens transporta a una escola de Sant Sebastià, on dos coreògrafs professionals van passar una setmana ensenyant una coreografia a un grup d’uns 70 adolescents. “En tan sols cinc dies veiem la transformació que el ball genera en els personatges”, assegura el director del festival. Els creadors d’aquest film també van venir al DocsBarcelona l’any passat, però buscant finançament per a la pel·lícula en les trobades per a professionals organitzades al llarg de la setmana.
A part d’aquestes trobades, s’han programat classes magistrals: una vinculada al documental i la ciència, i una altra on es porta a debat el potencial del documental com a eina de transformació. El tercer taller, que normalment fa venir un director perquè parli de la seva cinematografia a partir de set plans, tindrà aquest any com a convidat estrella el cineasta Albert Serra, el qual, com aclareix el director de la mostra, “ve bàsicament per explicar-nos per què no li agraden els documentals”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.