_
_
_
_

Un descans per al Museu de Lleida

Cinc dies després de la sentència del Suprem sobre els béns de Sixena, la Generalitat diposita una important escultura gòtica de Sant Antoni que va comprar en un antiquari anglès al novembre

El rostre del Sant Antoni Abad que ha comprat la Generalitat per al Museu de Lleida.
El rostre del Sant Antoni Abad que ha comprat la Generalitat per al Museu de Lleida.mcano
José Ángel Montañés

No tot són males notícies per al Museu de Lleida. Dijous passat, el Suprem va sentenciar que les 44 obres de Sixena que van sortir el desembre del 2017 cap al monestir d'Osca no tornaran. I el 17 de febrer acaba el termini per lliurar, en compliment de l'execució de la sentència, les 111 obres de l'art de la Franja. Però aquest dilluns es va donar a conèixer una notícia que alleuja una mica el mal gust de boca de les últimes decisions judicials: la compra que ha fet la Generalitat d'una important escultura gòtica de Sant Antoni Abat que el museu anhelava des de feia anys. La compra la va efectuar Cultura al novembre, per 64.000 euros, a l'antiquari londinenc Sam Fogg, el mateix que el va guanyar en la batalla d’una subhasta que va celebrar Christie's fa quatre anys, el desembre del 2016.

Más información
L’Audiència d’Osca confirma que el MNAC ha d’entregar les pintures murals de Sixena
El Museu de Lleida no entregarà a Aragó les 111 obres que el jutge li exigeix

L'escultura, datada de l'últim terç del segle XIV i atribuïda al Mestre d'Albesa, té una alçada d'1,23 metres i és un bon exemple de l'escultura de l'Escola de Lleida. Està esculpida en pedra i conserva en perfecte estat la seva policromia després que Fogg la sotmetés a un excel·lent procés de restauració. El sant apareix representat dempeus, amb un hàbit talar de color blau grisenc i, sobre les espatlles, una capa vermella. Presenta els característics ulls ametllats i rínxols d'aquest creador que va representar el sant amb els seus atributs típics: un llibre a la mà esquerra i un bastó abacial a la dreta, tot i que no hi apareix la inseparable truja protectora que sempre s’associa al sant, la festivitat del qual, precisament, se celebrava aquest diumenge. A partir d'ara serà la millor peça que el Museu de Lleida té d'aquest escultor.

“El 7 de desembre del 2016 no vam poder adquirir-la perquè la licitació va superar el pressupost que teníem”, explica Magda Gassó, responsable del Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles de la Generalitat. L'obra havia pertangut a la col·lecció de José Luis Várez Fisa, que després de morir el 2014 havia passat als seus hereus, que en aquell moment la van posar a la venda.

En el moment de la subhasta, qui llavors era conservador del Museu de Lleida, Alberto Velasco, va viatjar a Londres i va licitar per la peça, que es venia amb la mala atribució d'origen gallec. Velasco va licitar amb un col·leccionista d'art medieval català que també estava interessat en l'obra. Però a l'últim moment, els dos, sorprenentment, van ser superats pel conegut antiquari londinenc que es va quedar amb l'obra per 39.000 lliures esterlines (uns 44.000 euros, més el 21% i el 25% de despeses i IVA). Fins ara, que l'ha tornat a posar a la venda. “La va comprar, la va restaurar i ara l’ha tornat a posar a la venda; ara sí que l'hem pogut adquirir. Al final la roda ens ha anat a favor i l’hem pogut recuperar. Hi ha peces que no es poden comprar al moment, però després tornen a aparèixer, com aquesta”, prossegueix Gassó.

Des d’aquest dimarts, l'escultura es podrà veure a la sala on s'exposen les noves adquisicions: el cor de l'església del museu. “I quan s’acabi la reforma del gòtic que començarà en uns mesos, s'incorporarà a la col·lecció permanent. Si les peces de gòtic van marxant, cal anar remodelant les sales. El museu ja té els diners i la remodelació tindrà lloc durant aquest any. S’hi incorporaran les obres que el MNAC ha dipositat i altres peces que el museu ha anat adquirint últimament. Ja estava prevista, independentment de la compra d'aquesta escultura”, conclou Gassó. El nou Sant Antoni Abat estarà segur al costat de les peces del màxim representant de l’Escola de Lleida, Bartomeu de Robió, a qui el Mestre d'Albesa va copiar, segons els experts. Entre les obres de Robió que es poden veure al museu hi ha els fragments del retaule major de la Seu Vella de Lleida i la bonica Verge de Bellpuig de les Avellanes, comprada per la Generalitat el 2011.

 

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_