La força de ‘Turandot’ per deixar enrere el coronavirus
L’Orquestra i el cor del Liceu dediquen l’ària ‘Nessun dorma’ a tots els professionals, malalts i famílies que s’enfronten a la pandèmia
Les últimes paraules que Calaf entona a l’ària “Nessun dorma”, de l’òpera Turandot, semblen tot un repte. El cèlebre i emocionant “Vincerò, vincerò” és un cant a l’esperança i és el que ha escollit l’orquestra i els cors del Liceu com a himne musical contra la pandèmia del coronavirus. 142 artistes del teatre –86 de l’orquestra i 53 del cor– han gravat un vídeo amb el lema “Hora de vèncer”, en el moment en què s’inicien les fases de desconfinament després de set setmanes des que es va decretar l’estat d’alarma. Una iniciativa que vol agrair l’esforç de tot el sector sanitari i acompanyar malalts i famílies. I un cant d’esperança, també, per al ressorgiment de Barcelona –deserta en les imatges del vídeo– i per al mateix teatre, tancat i barrat des del 13 de març.
És un vídeo multipantalla en què se succeeixen les aparicions de músics i cantants del cor des de casa seva, intercalades amb imatges d’una Barcelona desconeguda: buida. “Una gravació complexa, amb sessions de telèfon de 12 hores durant una setmana”, explica Igor Cortadellas, director creatiu, que buscava que la llum fos un element que definís aquesta esperança a què al·ludeix l’ària. “Ha estat tot un experiment i vam trucar un per un a tots els artistes”, afegeix. El mestre Josep Pons i la directora del cor, Conxita Garcia, dirigeixen musicalment l’himne musical, que té com a protagonista el tenor Jorge de León, que ha canviat el galàctic escenari del Turandot que va obrir aquesta temporada del Liceu –juntament amb Irene Theorin– per les habitacions del seu domicili.
“També ha estat complex equilibrar un àudio de gravacions fetes a casa, que no tenen les mateixes condicions que l’escenari, sobretot en els moments musicals més èpics”, afegeix Cortadellas. El “Nessun dorma” de Turandot, una de les obres més populars de Puccini, és un cant a l’esperança en la història de l’òpera i també ho és per al mateix Liceu. Va ser l’obra amb què va reobrir el teatre el 7 d’octubre del 1999, després de la reconstrucció per l’incendi del 1994. I va ser Turandot, també, l’òpera triada per celebrar el 20è aniversari de la reobertura el mes d’octubre passat, amb un muntatge futurista de Franc Aleu.
El “Nessun dorma” del vídeo acaba amb una Rambla plena de gent, una imatge d’esperança de retorn a l’activitat. Un reinici que el Liceu encara no sap com encarar. Els artistes han treballat i assajat a casa seva des de l’inici de la crisi. Ara, després de conèixer-se les previsions de la fases de la reactivació, el Liceu vol començar amb “prudència” el camí del retorn a l’activitat cultural, segons precisen fonts del teatre, que afegeixen que han d’“analitzar” la manera d’intentar adaptar-se. Des del març s’ha cancel·lat tota activitat i de cara als títols de la resta de la temporada d’òpera només en resten dos: Carmen, de Bizet, en una producció del Liceu conjunta amb el teatre La Fenice i amb Calixto Bieito com a director artístic, en funcions programades
per al mes de juny i, l’últim títol, Il Barbiere di Siviglia, de Rossini, des del 21 de juliol al 2 d’agost.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.