_
_
_
_

Temporada Alta cerca la internacionalització de l’escena catalana

El festival acull aquest cap de setmana 10 obres protagonitzades per artistes locals i estrangers

La posada en escena 'Tierras del sud', dels artistes Txalo Toloza i Laida Azkona.
La posada en escena 'Tierras del sud', dels artistes Txalo Toloza i Laida Azkona.TEMPORADA ALTA

Temporada Alta pren la iniciativa d'internacionalitzar l'escena actual catalana. El festival va presentar ahir dimecres 10 espectacles de creació contemporània que es representaran a Girona, des d'avui fins diumenge, durant la Setmana de Programadors. Sota el nom de Sacseja’t arriba un cicle que acull representacions coproduïdes amb artistes locals i estrangers, que fomenten l'intercanvi i la circulació de diferents perspectives i disciplines. Àlex Rigola, Angélica Liddell, Cabosanroque, El Conde de Torrefiel i Christiane Jatahy són alguns dels creadors i dramaturgs que participen en aquest projecte.

Más información
Una obra sobre els apuntadors de teatre, al Temporada Alta
Els éssers humans darrere de les retallades i el salari base

El director de Temporada Alta, Salvador Sunyer, va explicar dimecres en una conferència de premsa, a l'Ateneu Barcelonès, que totes les obres seleccionades “tenen una mirada pròpia” i que aborden temes que poden ser d'interès social o polític, però amb una mirada artística. “El treball de l'art és canviar les persones i aportar perspectives diferents”, va assenyalar Sunyer, que espera que aquest sigui el cap de setmana "més internacional" del festival, amb 96 professionals de 14 països diferents.

El cicle ofereix propostes en un viatge per diferents parts del món: des de França fins a Sud-amèrica, amb Catalunya pel mig. O agora que demora, de l'artista brasilera Christiane Jatahy, que és una odissea teatral i cinematogràfica que combina realitat amb ficció basada en els textos èpics d'Homer, o La melancolía del turista, dels mexicans Shaday Larios i Jomi Oligor, que explora l'ascens i la caiguda d'un paradís, són algunes de les posades en escena d'aquest festival.

Aquest espectacle, a més de la performance Kultur, d'El Conde de Torrefiel, pertanyen al projecte Pyrenart, en el qual participa Temporada Alta per coproduir projectes transfronterers. La iniciativa, que té el suport d'un programa de la Unió Europea, està integrada per cinc socis francesos (Occitanie en Scène de Montpeller, Oara de Burdeus, Circa d'Auch, Le Parvis Scène Nationale de Tarbes i L’Estive Scène Nationale de Foix), i tres per la banda espanyola, (l'Ajuntament de Saragossa, l'Escola de Teatre de Navarra de Pamplona i Bad Festival d'arts escèniques contemporànies de Bilbao).

La mort en el festival

La mort és un tema recurrent en algunes de les representacions del la programació. Àlex Rigola va presentar la seva obra Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers, que parteix de la mort però parla de la vida. Rigola va assenyalar que és una proposta que mostra unes converses entre l'actriu Alba Pujol i el seu pare, Josep Pujol, que va reflexionar en els seus últims dies sobre l'existència humana, entre les sessions de quimioteràpia a què s'estava sotmetent. “El final és un retorn a la vida que evoca l'amor, l'amistat i la humanitat", va assegurar el dramaturg.

Angélica Liddell torna a Temporada Alta amb el seu nou muntatge Una costilla sobre la mesa, una creació personal inspirada en la mort de la seva mare, que va morir el 2018. La posada en escena, que es presenta per primera vegada a Espanya, està acompanyada d'una banda sonora creada i interpretada pel cantant de flamenc il·licità El Niño de Elche. L'espectacle proposa una “explosió de culpa i expiació” on Liddell transforma el dolor en poesia, segons s'explica a la pàgina web del festival.

Un altre projecte que van destacar els organitzadors és la instal·lació sonora del duo Cabosanroque, compost per Roger Aixut i Laia Torrents, que ofereix una instal·lació sonora que parteix dels textos del poeta i sacerdot Jacint Verdaguer, sobre els exorcismes en què va participar entre el 1890 i el 1993. El cartell el completen Retrospective, del ballarí i coreògraf francès Jérome Bel; Incurables, de Pere Faura, Desilence i Albert Salines; Tierras del sud, dels creadors Txalo Toloza i Laida Azkona, i el treball coreogràfic de Roser López Espinosa a Trama.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_