_
_
_
_

El cinema social i compromès torna a Barcelona a L’Alternativa

El festival, que se celebrarà entre l'11 i el 17 de novembre, qüestiona els valors de la societat

Una imatge d''Hasta que las nubes nos unan, Guardiola-Diola'.
Una imatge d''Hasta que las nubes nos unan, Guardiola-Diola'.
Toni Polo Bettonica

Barcelona aposta pel cinema “d'autor”, pel cinema “compromès”, pel cinema “lliure”. Ho ha dit Cristina Riera, codirectora de L’Alternativa, en la presentació d'aquest festival de cinema independent de Barcelona que celebrarà la seva edició número 26 entre l'11 i el 17 de novembre al Centre de Cultura Contemporània (CCCB) i en altres espais de la ciutat, com són la Filmoteca de Catalunya, el cinema Zumzeig, el Centre d'Estudis i Recursos Culturals (CERC) i l'Escola de Cinema de Barcelona (ECIB). Més enllà de l'exhibició de 165 pel·lícules, de la presència de 60 directors i de nombroses activitats i tallers, el certamen busca “donar visibilitat a un cinema que observa i qüestiona el món en el qual vivim, aquesta societat tan polaritzada”, en paraules de l'altra codirectora del festival, Tess Renaudo. “Aquí no presentem una única estrella”, ha subratllat, “sinó que tenim tota una constel·lació”, en referència a les múltiples facetes temàtiques que proposa el certamen.

De les prop de 2.000 pel·lícules que s'han visionat, la secció de competició del festival inclou 10 llargmetratges i 12 curts internacionals i vuit llargs i 12 curts nacionals, en una secció que s'estrena en aquesta edició, per donar valor a la producció de casa. Les temàtiques, com insistia Renaudo, van des de l'ecologia fins a la gentrificació, passant per la sobreexplotació dels recursos naturals, la transformació del paisatge, el món rural, les fronteres i les migracions o els conflictes socials i bèl·lics. Destaca la presència de la pel·lícula Zuriki, d'Oskar Alegria, en la secció de llargmetratges internacional a concurs. El director de la multipremiada La casa Emak Bakia es va construir una cabanya a la vora del riu on jugava de petit i allà, apartat de tot, en contacte amb la natura, va viure quatre mesos i hi va rodar la pel·lícula.

La seccions paral·leles a la competició tenen tres protagonistes. El primer és el mur de Berlín, que enguany fa 30 anys de la seva caiguda. En col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya, el festival dedicarà una secció amb documentals que reflecteixen determinades realitats socials, polítiques i culturals prèvies i posteriors a la reunificació alemanya.

El director francès Jean-Gabriel Périot, conegut en edicions anteriors de L'Alternativa, presentarà una secció amb 11 curtmetratges i dos llargmetratges, un dels quals es veurà en preestrena: Nos défaites. L'extensa filmografia del cineasta i muntador comprèn diversos formats i gèneres, però en tots deixa veure el seu interès pels vincles entre memòria i imatge, treballant amb molt material d'arxiu que desconstrueix i reelabora.

El certamen busca donar visibilitat a un cinema que observa i qüestiona el món en què vivim

La cineasta catalana Neus Ballús és la tercera protagonista de les seccions paral·leles i impartirà una sessió sobre el treball amb actors no professionals, a més de presentar quatre dels seus curts: L'avi de la càmera (2005), La Gabi (2006), Pepitu Ricu (2008) i Immersió (2009).

També s'han programat tres sessions especials amb la preestrena a Catalunya de diverses pel·lícules: Les perseides, d'Alberto Dexeus i Annia Gabarró; Fin de siglo, de l'argentí Lucio Castro, i El escritor de un país sin librerías, de Marc Serena, en la qual ens descobreix Guinea Equatorial, país que es va independitzar d'Espanya fa 50 anys. Ho fa de la mà de Juan Tomás Ávila Laurel, l'escriptor equatoguineà més traduït, un dels principals opositors a la dictadura de Teodoro Obiang i que des del 2011 viu refugiat a Sant Cugat del Vallès.

Una peça escènica "multidisciplinària" basada en la la pel·lícula de Tarkovski Andrei Rublev a càrrec de la Societat Doctor Alonso inaugurarà el festival el dia 11 al teatre del CCCB. Es tracta d'una performance que porta el segell inconfusible de la companyia de Tomás Aragay i Sofia Asencio i que "encaixa en la filosofia de L'Alternativa d'experimentar amb diversos formats", segons ha comentat Cristina Riera. "L'obra trenca barreres barrejant la poesia, la bellesa, el grotesc, l'absurd, l'humor intel·ligent, la dansa, la música i les projeccions", ha avançat la codirectora. En finalitzar la peça, se celebrarà la festa d'inauguració al vestíbul del centre, on cada dia es projectarà gratuïtament una selecció d'uns 70 films repartits en set àrees: Hall Cinema Experimental i EXPandit, Hall Somia, Hall Enfoca, Hall Convida, Hall Cinema Participatiu, Hall Selecciona i Hall Pantalla Lliure.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Toni Polo Bettonica
Es periodista de Cultura en la redacción de Cataluña y ha formado parte del equipo de Elpais.cat. Antes de llegar a EL PAÍS, trabajó en la sección de Cultura de Público en Barcelona, entre otros medios. Es fundador de la web de contenido teatral Recomana.cat. Es licenciado en Historia Contemporánea y Máster de Periodismo El País.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_