_
_
_
_

Els fans inconfessos de Rosalía

Arcàngel, Remedios Amaya o Antonio Canales, junts per celebrar els 50 anys de carrera del Capullo de Jerez davant d’un auditori molt flamenc però àvid de la cantant d’‘El mal querer’

Margot Molina
El Capullo de Jerez i Rosalía, divendres a l'auditori Rocío Jurado de Sevilla.
El Capullo de Jerez i Rosalía, divendres a l'auditori Rocío Jurado de Sevilla.Paco Puentes

El primer revés li va clavar Remedios Amaya. I és que quan la cantaora va pujar la nit de divendres a l’escenari de l’auditori Rocío Jurado per celebrar els 50 anys de carrera de Capullo de Jerez va dir: ”He vist per primera vegada Rosalía. És un encant, molt maca, i artista també, en el seu estil”. La cantaora sevillana va verbalitzar el sentiment de molts flamencs, aficionats i artistes, que veuen la catalana de 25 anys que no para d’aconseguir èxits, internacional —a l’agost es va emportar els guardons al millor vídeo llatí i millor coreografia als MTV Music Award i el 2018 va rebre un Grammy Llatí per Malamente— com una intrusa...

L’artista que ha arrasat amb el seu Con altura va sortir a l’escenari passades la una de la matinada i va cantar juntament amb Capullo de Jerez Lucha por la libertad deixant tot el protagonisme per al cantaor. Amb un vestit vermell amb piquets blancs, coll alt i una obertura lateral que gairebé li arribava al maluc, la cantant amb prou feines va estar deu minuts a l’escenari, però va aixecar passions: “Rosalía, ole ahí tu coño”, va cridar emocionada una senyora; mentre que uns nois comentaven: “Semblava més baixa a les xarxes” i un senyor, més enllà, afegia: “Cal llançar-li floretes a aquesta nena”. Després d’interpretar Di mi nombre i fer una gran abraçada a Capullo, Rosalía va marxar i amb ella una part del públic que havia anat per veure en directe l’artista que revoluciona tot el que toca.

Malgrat el ressentiment i que molt pocs van voler reconèixer-lo, Rosalía ha estat la gran atracció del cartell per a les 6.500 persones que van omplir l’auditori de l’illa de La Cartuja. “He vingut per tots els artistes però, la veritat, per Rosalía la que menys perquè jo soc molt flamenc”, ha afirmat un espectador que va entonar, gairebé sense equivocar-se, els temes que van interpretar durant més de tres hores i mitja els cantaores Arcángel, Rancapino Chico, Manuel Cortés, Marina, el cantautor David DeMaría o els enganxosos temes del grup de Jerez Maita Vende Cá.

Encara que la primera part del concert no va sonar gaire a flamenc, El Balilla, que amb 16 anys ha estat el més jove de la vetllada, va fer alçar el públic dels seus seients. El cantaor de Cartagena, que ha sortit del programa de televisió La Voz Kids, ja té quatre discos i molta jondura al coll.

Capullo, que assegura que l’àlies li va posar la seva mare per com era de rebonic de petit, com un capoll, ha gravat un nou disc, Mi música, que inclou una col·laboració amb Alejandro Sanz, per celebrar mig segle de cante. L’artista va sortir a l’escenari passada la mitjanit i es va quedar acompanyant els seus convidats fins al final del concert, que va tancar al costat del bailaor Antonio Canales. “Aquest públic et treu tot el sentiment. T’anima a fer coses boniques”, va afirmar el cantaor a qui li falta bona part de la dentadura i, segons diuen al seu poble, “no vol posar-se-la perquè té por que no cantarà igual”.

A Miguel Flores, de Jerez de 65 anys dels quals 50 se’ls ha passat cantant, l’anomenen el senyor de la buleria, pel seu gust pels cantes festaires; encara que en el seu homenatge també va entonar pals seriosos com la soleá que va interpretar a cappella fent compàs en una taula juntament amb Arcàngel i Rancapino Chico. Una estampa de les tres edats de l’home, i del cante, que va imposar un respectuós silenci a tot l’auditori.

“Fa un any mai no hauria pensat que seria aquí, però n’estic encantat”, afirmava al final del concert un estudiant de Publicitat de 20 anys, fan confés de Rosalía, a qui un amic seguidor d’un dels cantaores anunciats però que al final no va ser-hi, Pedro el Granaíno, ha introduït pels serpentejants camins del flamenc. “Et pot agradar Rosalía i el flamenc, no s’ha de triar”, va concloure.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Margot Molina
Ha desarrollado su carrera en El PAÍS, la mayor parte en la redacción de Andalucía a la que llegó en 1988. Especializada en Cultura, se ha ocupado también de Educación, Sociedad, Viajes y Gastronomía. Licenciada en Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid. Ha publicado, entre otras, la guía de viajes 'Sevilla de cerca' de Lonely Planet.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_