_
_
_
_

Aristides Maillol, del fang a les fotografies de Horvat

Espais Volart presenten una mostra en què conviuen les obres de l'escultor amb les peces retratades pel fotògraf croat

Una de les dues sales que conformen l'exposició a l'Espai Volart.
Una de les dues sales que conformen l'exposició a l'Espai Volart.ALDO NICOLAI

L'escultura dialoga amb la fotografia a Barcelona. Espais Volart presenten l'exposició Maillol Horvat, que inclou dues mostres en una. D'una banda, el món de les terracotes de l'escultor francès Aristides Maillol, que es va concentrar en la figura femenina com a reserva inesgotable d'inspiració per a les seves obres. De l'altra, ofereix les imatges fotogràfiques que Frank Horvat va retratar de les peces de l'artista. L'exposició, comissionada per Àlex Susanna, és el resultat de la unió de dos imaginaris que es fusionen l'un amb l'altre. “És el desenllaç d'un diàleg entre un escultor i un fotògraf”, considera Susanna davant d'una de les 18 terracotes de Maillol, de petit format, que ha cedit en préstec la Galeria Dina Vierny de París. “El primer és el punt de partida, el segon és el d'arribada i, no obstant això, tots dos conformen la mostra com una unitat”, es pot llegir en una frase que rep l'espectador a l'entrada de l'exposició que estarà oberta fins al 15 de desembre.

Maillol va voler ser pintor i més tard tapisser, però un problema ocular el va obligar a abandonar aquest art i a reinventar-se com a escultor quan ja havia fet els 40. El comissari aprofundeix sobre les influències artístiques que va tenir durant la seva carrera, especialment la que va exercir el francès Auguste Rodin. Anys més tard “es va desmarcar de Rodin i va tornar a un llenguatge menys explícit. No necessitava grans moviments o gestos per donar-li vida a una peça”, explica.

Susanna exposa que la dona, per ser més exactes, el seu cos, va ser l'única obsessió de Maillol per recrear el món cada dia. Les seves obres, sobretot figures femenines nues i voluptuoses, ja es van poder veure a Barcelona en tres exposicions. L'última va ser el 2015 al Museu Frederic Marès. Ara, Maillol torna “amb una exhibició més lligada als seus orígens com a escultor”, segons Susanna.

De les obres de Maillol seleccionades per Frank Horvat per a les fotografies, la meitat són del mateix any, el 1900, en plena efervescència de l'escultor. La mostra acull 59 impressions de 80x120 centímetres, que ja havien vist la llum per a la publicació d'un llibre, el 2015, sota el mateix títol de l'exposició: Maillol Horvat. Però ara és la primera vegada que es presenten en un mateix museu escultures i imatges. Totes han viatjat des de París.

Horvat és un fotògraf croat que ha experimentat diverses facetes en la seva trajectòria. En els seus inicis va començar com a fotoperiodista i més tard, durant la dècada dels setanta, es va apropar al retrat de moda. Anys més tard, va experimentar una nova faceta retratant escultures d'artistes francesos com Edgar Degas o Robert Couturier. Amb Maillol proposa una lectura circular de les seves peces, segons Susanna, plantejant una admiració des de tots els punts de vista.

Exposicions simultànies

De manera paral·lela Espais Volart acull dues mostres que es podran visitar, en el mateix període, fins al 15 de desembre. Una és Una manera de veure, que reuneix peces de la Col·lecció Ars Citerior de la Comunitat de València. L'exposició està comissariada per Javier Martín i es divideix en cinc àmbits: la geometria, el paisatge, la lírica, la tradició pictòrica més silenciosa i les tendències vigents entre els pintors més joves. A l'altra, la pintora gironina Lídia Masllorens exhibeix Prova d’artista, ideada i dirigida per Glòria Bosch. L'artista fa gravats amb retrats de persones, de tots dos sexes, mitjançant la tècnica del monotip, que són extrets d'imatges publicades en revistes de moda. Masllorens busca transmetre amb aquests rostres emocions com l'alegria, el dolor o el patiment sota la premissa de mostrar homes i dones considerats com a “ideals”.

Àlex Susanna, director d’art de la Fundació Vila Casas

Àlex Susanna serà a partir de novembre director d'art de la Fundació Vila Casas, càrrec en el qual rellevarà la directora actual, Glòria Bosch, que l'ha exercit durant 18 anys, va informar dimarts en un comunicat la Fundació. En aquest comunicat Susanna assegura que es tracta d'“un magnífic repte per intensificar l'aposta per l'art català modern i contemporani” i que vol convertir Can Framis i els Espais Volart “en uns dels principals epicentres de la vida cultural barcelonina”. Susanna té una extensa trajectòria en el món cultural. Ha estat fundador de Columna (1985-1999), director del Festival de Poesia de Barcelona (1984-2000), de l'Obra Social de Catalunya Caixa La Pedrera (2009- 2013). Llavors va ser nomenat director del Ramon Llull i el 2016 de l'Agència Catalana de Patrimoni.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_