Rosalía, un èxit en format vídeo
Els dos premis obtinguts per la cantant catalana a la gala de MTV confirmen la seva aposta: avui no és possible triomfar globalment en la música sense bolcar-se en YouTube
Bàrbara Farré, cineasta barcelonina de 25 anys, ha rodat dos vídeos amb una noia que va conèixer a Instagram. El primer va ser el 2017 i el van fer parcialment al pis d'ella, estudiant de l'Escola Superior de Música de Catalunya: la van filmar mentre rentava els plats, feia anar l'ordinador al llit i parlava de la música que acabava de compondre. El segon va ser el 2019. Rosalía Vila Tobella, ja graduada, va proposar que aquesta vegada havia d'aparèixer un concurs de televisió dels anys noranta a l'estil Qué apostamos. Farré no només va construir el decorat: va escriure el guió del concurs, va idear una sèrie de proves i premis, va fer un càsting per al presentador i ho va rodar tot en una setmana. “Rosalía no tenia temps per més”, explica Farré per telèfon. Entre una col·laboració i una altra, l'estudiant de música havia canviat tant com el potencial del videoclip per arribar a una audiència milionària sense l'ajuda d'una multinacional discogràfica.
Quan, dimarts a la matinada, l'artista de 25 anys va guanyar un MTV Music Award en la categoria llatina amb el seu hit Con altura (amb J. Balvin i El Guincho), no només es va convertir en la primera espanyola —abans l'havia obtingut Alejandro Sanz— que rebia aquest guardó, sinó que també va obtenir una enorme recompensa per la seva aposta pel vídeo musical des de l'inici de la seva carrera. Això gairebé es podria demostrar sense el premi: per als milions de persones que la segueixen, Rosalía és tan reconeixible per les seves imatges com per la seva música. “És una noia plena d'idees i amb un gust visual excel·lent”, va explicar aquest dimarts per telèfon Director X, realitzador canadenc del vídeo de Con altura.
El fenomen de Rosalía, que també va rebre un premi per la seva coreografia (obra de Charm La’Donna), es pot mesurar més fàcilment en vídeos que en cançons. La seva primera gran aparició, el maig del 2018, va ser Malamente, el videoclip ple de camions, estilisme choni, costumisme i modernitat que va fer amb la productora barcelonina Canadà. Era tant una proposta estètica com musical. “Tenia molt clar el projecte que volia presentar, una revolució del flamenc”, explica Óscar Romagosa, productor executiu de Canadà. “Va invertir molt esforç i es va cristal·litzar en un vídeo molt potent pel qual la gent va poder entendre què venia a oferir”. El juliol d'aquest any va publicar Pienso en tu mirá i només en 24 hores va obtenir milió i mig de reproduccions (poca cosa en comparació de Yo x ti y tú por mí, el seu últim vídeo, que aquest mes va aconseguir 100 milions en aquest mateix temps).
Aposta visual
“Rosalía ha entès que la part visual és fonamental”, sentencia Borja Prieto, expert en tendències. I això ha estat clau. La batalla del pop musical es lliura avui a YouTube gairebé més que en plataformes com Spotify. “Hem tornat a l'era del single, com als seixanta, i la promoció de la cançó és vital”. Així, el videoclip –que fa no tant simplement acompanyava– ara té una funció fonamental en la vida la cançó: evitar el seu destí natural de ser una gota més a l'oceà de les novetats diàries de l'streaming. Si es parla del traper porto-riqueny Bad Bunny és en part pel vídeo del seu single, Car. El mateix passa amb els esclats de bomba mediàtica que han generat Taylor Swift o Ariana Grande aquest any. “El mitjà està tenint una segona vida, similar a la que va tenir quan la MTV va néixer”, opina Romagosa. “La gent s'ha acostumat a llegir imatges gràcies als mòbils i un projecte musical depèn molt d'això”.
A més, ara un vídeo cau com un esquer perquè s'escriguin incomptables exègesis a la xarxa. Ho va aconseguir el raper Childish Gambino l'any passat amb This is America, un pla seqüència que tancava una tesi sobre l'experiència negra als Estats Units. Al cap d'uns mesos, Beyoncé va aconseguir amb Apeshit, gravat al Louvre, que es publiquessin centenars de peces sobre el privilegi i les jerarquies de poder. “Si t'ho muntes com fa la Rosalía, pots viure una promoció constant. Treus un single i vius l'efecte dominó: un vídeo musical genera mems, genera altres vídeos de reacció a YouTube... Té un potencial infinit”, conclou Prieto. “No és difícil d'entendre. Però la Rosalía és la primera que ho ha fet a Espanya”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.