_
_
_
_

La Casa Batlló recupera els colors del 1906

Els treballs de la façana de l'edifici de Gaudí finalitzen després de cinc mesos

José Ángel Montañés
Façana restaurada de la Casa Batlló de Barcelona.
Façana restaurada de la Casa Batlló de Barcelona.Massimiliano Minocri

Cinc mesos ha estat la façana de la Casa Batlló, una de les dues obres d'Antoni Gaudí al passeig de Gràcia, oculta per una bastida i una lona. És el temps que han necessitat una trentena de persones per dur a terme els treballs de neteja de la complexa façana creada per l'arquitecte. Aquest dijous, després d'aquests intensos dies en què l'edifici no s'ha tancat al públic es van donar per acabades les obres en aquesta pell d'escates i ossos que va crear Gaudí. El resultat, segons el director de les obres des del 2013, Xavier Villanueva, ha estat espectacular. Tant que considera que el seu aspecte és el més semblant al que tenia el 1906, quan l'arquitecte va donar per acabada la reforma de l'edifici construït el 1875 per Emilio Sala Cortés. “Hem anat més enllà d'una neteja, hem anat a l'origen”, va dir Villanueva als peus d'aquesta façana gairebé etèria, enmig de turistes que feien cua per accedir a l'interior.

Villanueva coneix bé l'edifici. Ja hi va intervenir el 2001, quan es va restaurar la façana poc abans de ser declarada Patrimoni Mundial de la Unesco. Llavors es va haver d'abordar el deteriorament del trencadís de vidre. “Els treballs eren, sobretot, per comprovar que tot el que es va fer fa 17 anys havia tingut el comportament adequat i verificar que no hi havia problemes. Per això no només hem netejat i obtingut un llenç multicolor que canvia al llarg del dia. També s'ha recuperat el color original del morter descobrint quatre franges blanques que travessen diagonalment la façana“, explica. Entre els canvis més cridaners: el nou color dels balcons de ferro, pintats de blanc de plom, el daurat de les cadenes que mouen les bigues per pujar els mobles, a més de recuperar les dues tonalitats de verds de les fustes de finestres, balconeres i tribunes. Pel que fa a la pedra de la part baixa de la façana s'ha netejat amb vapor d'aigua i raspall per eliminar la brutícia recuperant el color i veta originals i ressaltant el dibuix dels diferents blocs.

Part superior de la façana de la Casa Batlló que s'acaba de restaurar, amb les cadenes daurades al costat de les grues per pujar mobles.
Part superior de la façana de la Casa Batlló que s'acaba de restaurar, amb les cadenes daurades al costat de les grues per pujar mobles.Massimiliano Minocri

“La sensació és que la façana és diferent, que la podem sentir i fer una lectura diferent de la que s'ha fet fins ara”, afegeix Villanueva. I explica que divendres, després de treure la bastida va caure un aiguat a Barcelona. Va ser llavors quan es va poder veure com l'aigua recorria la façana. “Va ser una meravella”, assegura l'arquitecte.

Els treballs han servit per localitzar uns espais interiors a l'edifici que permetran refer el recorregut de la visita. “Es podrà fer un circuit; entrar i sortir per llocs diferents”, va reblar Villanueva.

Els treballs de restauració s'han pogut seguir de prop, ja que les visites no s'han vist alterades. De fet, 25.000 persones han estat espectadors privilegiats gràcies a la instal·lació d'unes bastides que han permès veure de prop com treballaven els operaris al terrat, a 30 metres d'altura. 

De forma paral·lela a la façana s'ha treballat a la planta noble de la casa. Aquí s'han recuperat els estucs originals de les parets (al despatx del senyor Batlló, amb les juntes fetes amb pa d'or) i l'enorme llum de l'estança principal que dona al passeig de Gràcia, després de localitzar-se desmuntada a l'interior d'una maleta de pell, on ha estat guardada durant dècades. També s'ha col·locat un paravent al replà de recepció del primer pis i en els propers mesos es col·locaran arrimadors de fusta a gairebé totes les estances. Uns canvis, els de l'interior i de l'exterior, que obligaran els responsables d'aquest edifici a canviar les publicacions (llibres i postals) que es venen per milers als turistes.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_