La Sindicatura de Comptes detecta anomalies en contractes de TV3
L'auditoria insta la televisió pública catalana a vendre les seves produccions per obtenir més recursos
L'informe de la Sindicatura de Comptes sobre la producció de programes de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) al llarg del 2016 insta l'entitat a millorar el sistema de contractació de programes per a TV3 després d'examinar diversos expedients i trobar anomalies en la manera de fer les convocatòries. També critica els augments “significatius” de la retribució de diversos artistes i de presentadors de programes.
L'informe, signat pel síndic major, Jaume Amat, fa un estudi de l'estat financer de la CCMA el 2016 i comprova les operacions vinculades a la producció de programes, si hi ha desviacions entre el cost pressupostat i el real, a més d'avaluar els sistemes i procediments. Apunta que la norma que regula el procediment de selecció i contractació de continguts audiovisuals va ser aprovada pel consell de govern de la CCMA el 10 de febrer del 2016 per desenvolupar i reforçar els procediments “i augmentar la transparència en la contractació de productes externs”.
Competència de TVE a Catalunya
L'administradora única de RTVE, Rosa María Mateo, va explicar dijous en la seva compareixença al Congrés que la Corporació ha decidit ampliar les hores de programació en català a TVE de Catalunya —40 hores aquest any i 80 a partir del 2020— per fer la competència a la cadena autonòmica TV3, "l'única que té una audiència forta" en aquesta autonomia, va subratllar. La pròpia Mateo, en canvi, quan va presentar el nou projecte a Catalunya, fa dues setmanes, va apuntar que era una aposta de TVE per augmentar el pes del català: "No podem competir amb TV3, però ens agradaria compartir alguns espectadors".
L'informe apunta que aquell any la CCMA va fer quatre convocatòries de selecció de continguts audiovisuals que va publicar al seu web i que els termes per presentar projectes oscil·laven entre els 10 i els 60 dies i que en una d'elles no hi havia termini, sinó que es deia: “S'emplaça a presentar les propostes de projecte amb certa rapidesa tenint en compte que en les properes setmanes s'hauran de prendre decisions”. Davant d'aquesta pràctica, la Sindicatura replica que les convocatòries “haurien d'establir terminis suficients i precisos”. A més, concreta que en la revisió de vuit contractes de continguts audiovisuals subscrits entre el juliol i el desembre, set d'ells no es van seleccionar “a partir de convocatòries públiques perquè es tractava de contractes de programes que formaven part de la graella”.
En l'apartat del cost de programes, la Sindicatura va fer una selecció d'una mostra entre els 113 projectes del fons de programes de TV3. D'aquesta revisió, l'informe destaca l'increment de costos, en el contracte subscrit amb la productora Intracatalònia, SA, d'un 54,4% pel subministrament de serveis de notícies. Aquest contracte es va signar el 5 d'octubre del 2016, cinc mesos després que la vicepresidenta de la CCMA, Núria Llorach, anunciés que “a causa de la situació pressupostària” la CCMA prescindiria dels serveis d'aquesta agència. Un increment que la CCMA va justificar per millores tecnològiques. Per les al·legades dificultats pressupostàries es va decidir no optar a la compra dels drets d'emissió i distribució de la pretemporada del 2016 del FC Barcelona: “No obstant això, poc després, es va resoldre la contractació d'aquests drets”, apunta en una de les observacions de l'informe, que també va detectar que la CCMA havia subscrit “contractes de treball especials d'artistes per a la contractació d'alguns presentadors, locutors i col·laboradors en lloc de subscriure contractes laborals ordinaris”.
En l'anàlisi de la retribució de diversos artistes i presentadors, la Sindicatura va trobar increments d'entre un 8% i un 25% respecte a la temporada anterior, una pujada que qualifica de “significativa” i que la CCMA va justificar “per l'evolució de la importància dels personatges en la sèrie en què participaven” i l'increment de la presentadora, “arran de l'èxit de la primera temporada”.
En una altra de les observacions de l'informe s'apunta que els ingressos per vendes de programes aquell any “continuen sent baixos” —388.148 euros— i que encara que van augmentar el 2017 —1,41 milions— “continuen sent molt reduïts”. Per aquest motiu una de les recomanacions que fan és potenciar “la venda de programes de producció pròpia per no haver d'augmentar les aportacions públiques”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.