_
_
_
_

El videoart creat a Barcelona s’examina al Loop

El festival presenta el treball de 239 artistes, el 65% locals, a partir d’aquest dilluns

José Ángel Montañés
'Cosmogonia del moviment', de Núria Font, a l'Arts Santa Mònica.
'Cosmogonia del moviment', de Núria Font, a l'Arts Santa Mònica.

El vídeo és una de les disciplines artístiques més complexes i efímeres, però també és la que utilitzen la majoria de creadors. A Barcelona les videocreacions disposen d’una plataforma destacada des de fa 16 anys: el Loop, la fira d’art més genuïna i diferent d’aquesta ciutat, que en aquesta 16a edició s’expandeix per 70 punts d’exhibició: bars, biblioteques, museus i centres culturals. Aquest any, a més, canvia de dates i passa del maig al novembre, “per diferenciar-nos dels festivals d’estiu, que estan molt bé però confonen una mica la nostra audiència”, segons el galerista Carlos Duran, un dels codirectors del Loop. No és l’únic canvi. Aquest any la fira professional (entre els dies 20 i 22) no se celebrarà a les habitacions de l’hotel Catalonia Ramblas, com en els darrers anys, sinó que es desplaça fins al nou hotel Almanac Barcelona (cantonada Pau Claris amb Gran Via), en què 42 galeries exhibiran les seves peces de videoart envoltades del disseny més exclusiu. L’any passat 4.000 persones van visitar la fira.

En la cita d’aquest any Barcelona és la protagonista. D’una banda, pels 70 espais en els quals es podran veure les últimes creacions en vídeo, tan diferents com la Casa Vicens, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, el Macba, el Cercle del Liceu, a més d’un bon nombre de galeries. D’altra banda, perquè la ciutat mateix protagonitza les pel·lícules i exposicions programades. Com la que es podrà veure al Real Cercle Artístic, Produir, produir, produï(t), que permet veure un panorama de la creació actual a partir dels treballs d’una dotzena d’artistes. “Remarca el talent local i es reivindica la seva efervescència i la seva vitalitat creativa”, expliquen Duran i Carolina Ciuti, directora artística del festival, amb la idea de comparar el panorama actual amb la producció de fa uns anys. En aquesta mostra es podran veure treballs de Serafín Álvarez, Marion Balac, Paco Chanivet, Ariadna Guiteras, Mercedes Mangrané, i Gabriel Pericàs, entre d’altres.

Barcelona també serà la protagonista al Museu d’Història de Barcelona, on es projectarà En la ciutat, una pel·lícula del 1976 d’Eugeni Bonet i José Miguel Gómez en què intervenen artistes i cineastes com Eugènia Balcells, Iván Zulueta, Manuel Huerga, Juan Bufill, Benet Rossell, Antoni Muntadas, Antoni Miralda, Fina Miralles, Joan Rabascall, Eulàlia Grau i d’altres. El film es presentarà juntament amb materials històrics i un debat amb tots aquests artistes.

La videocreació estarà present al Mercat, l’Espai Brossa, l’Arts Santa Mònica i el Macba, que acolliran diferents propostes, com una retrospectiva del treball de Núria Font, fonamental per entendre aquest maridatge entre el vídeo i la dansa. El pavelló Mies van der Rohe acollirà el bo i millor dels 40 anys del coreògraf Merce Cunningham.

Però també hi ha espai pel Nova York de la contracultura dels vuitanta, present a Screening Perfomances, un treball de Daniel G. Torres i Marc Caellas que uneix teatre i performance, a l’Escenari Joan Brossa.

Isaki Lacuesta, guardonat

Lacuesta no para de rebre premis. L'últim, el 5è premi (17.000 euros) de videocreació de la Xarxa de Centres d'Arts Visuals i l'Arts Santa Mònica per La v(n)ostra veu, una exposició multimèdia sobre els mecanismes de transmissió de les idees als mitjans de comunicació i les xarxes socials que parla de falsos documentals i fake news. La v(n)ostra veu es presentarà al Loop del 2019.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_